پژوهشگران از پلاستیک زیست‌تجزیه‌پذیر اسفنج می‌سازند

ممکن است ریزپلاستیک‌ها در طبیعت باقی بمانند و به زمین، رودخانه یا دریاها نشت کنند

تجزیه پلاستیک‌های زیست‌تجزیه‌پذیر ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد - Pixabay

یافته‌های پژوهشگران نشان داده‌ است چگونه می‌شود پلاستیک زیست‌تجزیه‌پذیر را [که از طریق فرایند میکروبی تجزیه می‌شود] به نوعی اسفنج تبدیل کرد که در عایق‌سازی دیوار یا جلیقه‌های نجات کاربرد دارد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کانتربری در نیوزیلند چاقوها، چنگال‌ها و قاشق‌های زیست‌تجزیه‌پذیر را در محفظه‌ای مملو از دی‌اکسید کربن قرار دادند.

فشار داخل محفظه را که افزایش دادند، گاز داخل کارد و چنگال‌ها حل شد. سپس وقتی فشار آزاد شد، دی‌اکسید کربن داخل پلاستیک منبسط شد و «اسفنج‌سازی» کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیون ایی. پارک، نویسنده پژوهش فیزیک سیالات که انتشارات موسسه فیزیک آمریکا (AIP) سه‌شنبه ۲۹ ژوئن (۸ تیر) منتشر کرد، گفت: «با دستکاری دما و فشار، پنجره‌ای ایجاد می‌شود که می‌توانیم اسفنج‌های خوبی بسازیم.»

«این‌طوری نیست که در هر دما یا فشاری عملی باشد. ما متوجه شدیم کدام دما یا کدام فشار برای تبدیل آن پلاستیک‌های غیراسفنجی به اسفنج از همه بهتر است.» پژوهشگران دریافتند که فشار پایین‌تر محفظه به [ایجاد] اسفنج‌های حجیم‌تر منجر می‌شود.

تجزیه پلاستیک‌های زیست‌تجزیه‌پذیر ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد و به گفته دانشمندان، حتی آن موقع هم ممکن است ریزپلاستیک‌ها در طبیعت باقی بمانند و به زمین، رودخانه یا دریاها نشت کنند.

پژوهشگران می‌گویند یافته‌های آن‌ها می‌تواند به کاهش میزان پلاستیک‌های زیست‌تجزیه‌پذیری که از محل‌های دفن زباله سر در‌می‌آورند کمک کند.  

© The Independent

بیشتر از جهان