واکنش توام با وحشتِ گرینلند به پیشنهاد خرید از طرف ترامپ

یک سیاستمدار محلی از دانمارک خواست به جای فروش، به آن استقلال دهد

AFP روستایی در غرب گرینلند

انتشار این خبر که دونالد ترامپ بارها پیشنهاد خرید گرینلند دانمارک را مطرح کرده است، با واکنش خشم‌آلود ساکنان این جزیره روبه‌رو شده است.

به گزارش نشریه «وال استریت جورنال»، رئیس جمهوری آمریکا پس از شنیدن این که گرینلند دارای منابع طبیعی و اهمیت استراتژیک است، بارها پیشنهاد خرید آن را با دستیارانش مطرح کرده است.

گفته می‌شود که او حتی از وکیل کاخ سفید خواسته است تا در مورد خرید گرینلند تحقیق کند، هرچند روشن نیست که مذاکرات مربوطه به چه شکل انجام خواهد شد.

اما ساکنان شهر «نیوک»، مرکز گرینلند، این نظریه را قاطعانه رد کرده‌اند.

«آیا کمنیتز لارسن»، سیاستمدار اهل گرینلند و یکی از دو نماینده این جزیره در پارلمان دانمارک، در توییتی نوشته است:«نه به خرید گرینلند توسط ترامپ».

او از مقامات دانمارک خواست تا در عوض، با گرینلند یک «شراکت با تساوی بیشتر» برقرار کنند و در نهایت به آن استقلال دهند.

واکنش یکی از اهالی جزیره در مقابل این احتمال (فروش به آمریکا) «خدایا خواهش می‌کنم نه!» بوده و توییت دیگری با هشتگ احمق گفته است: «ما چیزی نیستیم که بروید و بخرید. از کشور ما دور شو».

یک کارمند شرکت موسوم به «نیوک اِکسپِدیشِن» در توییتش نوشته است: «اگر ایالات متحده من و اهالی گرینلند را بخرد، بعد چه؟ مطمئنید؟»

سیاستمداران دانمارک هم نظر آقای ترامپ را به تمسخر گرفته‌اند. 

«سورن اِسپِرسِن»، سخنگوی امور خارجی حزب «مردم»، به رادیوی دانمارک گفته است: «اگر او (ترامپ) واقعا به این فکر است، این آخرین سند جنون اوست». 

او افزود: «تصور این که دانمارک ۵۰ هزار شهروندش را به آمریکا بفروشد، کلا مسخره است».

«لارس لوکه رسموسن»، نخست وزیر سابق دانمارک نیز در توییتی نوشته است: «باید شوخی اول آوریل باشد... کاملا بی‌موقع است».

وزارت خارجه دانمارک به ایندیپندنت گفته است، «در حال حاضر» در این مورد اظهار نظر نمی‌کند.

گفته می‌شود علاقه آقای ترامپ به خرید گرینلند، در بهار گذشته و ضمن صرف شام با آشنایانش جلب شده است. در جریان آن مراسم شام، یکی از مهمانان گفته بوده است که دولت دانمارک برای تامین یارانه ۴۲۰ میلیون پوندی که همه‌ساله در اختیار گرینلند می‌گذارد، با دشواری‌هایی روبه‌روست، و این که رئیس جمهوری باید خرید این جزیره را مد نظر قرار دهد.

به گزارش نشریه «دِ جورنال»، آقای ترامپ که پیشتر «کمابیش با جدیت» به این موضوع توجه نشان داده بوده است، از مهمانان می‌پرسد: «شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ فکر می‌کنید امکان آن هست؟»

گفته می‌شود که برخی از مشاوران (ترامپ) با این تصور از این طرح حمایت کرده‌اند که دارای منافع اقتصادی است و همان میراثی را برجای می‌گذارد که خرید آلاسکا از روسیه در سال ۱۸۶۷ بر جای گذاشت. 

برخی دیگر به آن اهمیت چندانی نداده‌اند و معتقدند که  این طرح چیزی بیشتر از یک علاقه زودگذر رئیس جمهوری نیست و به ثمر نخواهد رسید.

ایالات متحده گرینلند را یک نقطه مهم استراتژیک تلقی می‌کند. پایگاه آمریکایی «تول» در ساحل شمال غربی جزیره، هرنوع خطر حمله بالقوه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را علیه آمریکای شمالی، ردیابی می‌کند.

گرینلند بیش از ۵۵ هزار نفر جمعیت دارد. این جزیره در اوایل قرن هجدهم مستعمره دانمارک بود، اما در سال ۱۹۵۳ رسما به عنوان بخشی از این کشور، در آن ادغام شد.

اگر آقای ترامپ این نظریه را دنبال کند، نخستین رئیس جمهوری آمریکا نخواهد بود که به (خرید) گرینلند علاقه نشان می‌دهد.

هری ترومن، در سال ۱۹۴۶ به دانمارک پیشنهاد کرد که گرینلند را به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار بخرد، اما دولت دانمارک آن پیشنهاد را رد کرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent