گلف نیوز: در ۱۵ سال اخیر سه تن مواد مخدر از ایران وارد بحرین شده است

قرار گرفتن ایران در کنار افغانستان، بزرگترین کشور کشت و تولید مواد مخدر جهان، آن را به شاهراه انتقال مواد مخدر به کشورهای اروپایی تبدیل کرده است

«ایران در سال ۱۳۹۹، رکورد کشف مواد مخدر در جهان را شکسته است» - MOHAMMED ABED / AFP

در حالی که نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مدعی است بار اصلی مبارزه با مواد مخدر بر دوش کشورهایی مثل ایران است، یکی از مقام‌های بحرین از کشف بیش از سه تن مواد مخدر در ۱۵ سال گذشته خبر داد که به گفته او از طریق ایران به این کشور وارد شده است.

به گزارش گلف‌نیوز، به نقل از رئیس اداره کل تحقیقات جنایی بحرین، ایران «منبع اصلی قاچاق مواد مخدر» به این کشور است. بر اساس این گزارش، تاکنون ۵۲ نفر که از طریق همکاری با قاچاقچیان در ایران مواد مخدری همچون تریاک و حشیش را از مسیر دریا به این کشوروارد می‌کردند، در بحرین دستگیر شده‌اند

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان ملل پیش‌تر گفته بود: «بار اصلی مبارزه با مواد مخدر بر روی دوش کشورهایی مثل ایران است.» قبل از آن، اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم مدعی شده بود که در سال ۱۳۹۹، ایران رکورد کشف مواد مخدر در جهان را شکسته است.

به باور برخی ناظران، از آنجا که بزرگ‌ترین کشور کشت و تولید مواد مخدر جهان (افغانستان) در همسایگی ایران قرار دارد، ایران به شاهراه انتقال مواد مخدر به کشورهای اروپایی تبدیل شده است. قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر و سود سرشاری که از قاچاق آن حاصل می‌شود، در کنار تحریم‌های سنگین، موقعیتی برای ایران ایجاد کرده است تا از این موضوع به عنوان اهرم فشار بر کشورهای اروپایی و دیگر کشورها استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران این گزارش‌ها را تایید نکرده و مدعی است که در مبارزه با مواد مخدر تنها است.

اسکندر مومنی، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، فروردین‌ماه امسال گفته بود: «تولید مواد مخدر در افغانستان در۲۰ سال اخیر۵۰ برابر شده است.» این خبر را کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در سازمان ملل، نیز اعلام کرد و گفت: «با وجود اقدام‌های جامعه بین‌المللی متاسفانه کشت غیرقانونی، تولید و قاچاق مواد مخدر و مصرف آن به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است.»

غریب‌آبادی همچنین با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر باید در یک چارچوب همکاری بین‌المللی صورت بگیرد، مدعی شد: «بار اصلی این مبارزه بر روی دوش کشورهایی مانند ایران است و کشورهای مقصد نظیر کشورهای غربی، در این خصوص اهتمام لازم را ندارند.»

انتقاد سفیر ایران در سازمان ملل از همکاری نکردن کشورهای دیگر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در حالی است که برخی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران به اینکه این کشور جلوی خروج محموله‌های مواد مخدر از مرزهای غربی و جنوبی خود را نمی‌گیرد، معترضند.

پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، این شایعه مطرح شد که ایران قصد دارد مسیر ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا را باز کند. اگرچه ستاد مبارزه با مواد مخدر این موضوع را تکذیب کرد اما چند ماه بعد، حسن روحانی کشورهای غربی را تهدید کرد که اگر توانایی ایران در مبارزه با مواد مخدر در خاستگاه آن ضربه ببیند، آن‌ها نیز از آوار مواد مخدر، تروریسم و مهاجرت در امان نخواهند ماند.