عبدالله می‌گوید طالبان به دنبال تلف کردن وقت در مذاکرات صلح است

مدتی است که مذاکرات صلح افغانستان متوقف شده و خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته است

طالبان گفته است که تا زمانی که سربازان خارجی از افغانستان خارج نشوند در مذاکرات صلح شرکت نخواهد کرد -Adem ALTAN / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، می‌گوید طالبان خواهان صلح نیست و بر ادامه جنگ پا فشاری می‌کند. او افزود که این گروه در پی اتلاف وقت در مذاکرات صلح بین‌افغانی است.

آقای عبدالله که در نشست هیئت اداری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: «طالبان با لجاجتی که دارد در پی اتلاف وقت در مذاکرات صلح است و تعهدی برای پیشرفت گفت‌وگوهای صلح نشان نمی‌دهد.»

او همچنان فرار طالبان از میز مذاکره و تاکید آنان بر گزینه جنگ را اشتباه خواند و افزود: «تاکید طالبان بر راه‌حل نظامی اشتباه محض است. اگر بخواهند راه‌حل نظامی تحمیل کند به هدف خود نمی‌رسد. از درس‌های عمده بحران چهل ساله این است که تاکید بر راه‌حل نظامی نتیجه نداده و نمی‌دهد.»

او در ادامه صحبت‌هایش، راه مناسب برای حل اختلافات موجود در این کشور را گفت‌وگو و مذاکراه خواند.

آقای عبدالله تصریح کرد: «این کار با تلاش‌های یک‌جانبه نتیجه‌ای ندارد. اگر محاسبه طرف مقابل این باشد که از طریق جنگ به پیروزی می‌رسد اشتباه است.»

رئیس شورای عالی مصالحه ابراز تاسف کرد و گفت امیدوار بود که پس از توافق دوحه (میان طالبان و آمریکا) و خروج نظامیان خارجی از افغانستان، این کشور صاحب صلح شود، اما چنین نشد. او افزود: «طالبان نمی‌خواهد وارد بحث‌های اصلی شود و بر گزینه جنگ پا فشاری می‌کند. جنگی که با خروج نیروهای خارجی دیگر بهانه‌ای برای تداوم آن، تخریب زیربناها و نهادهای خدمات عمومی باقی نمانده است.»

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان تاکید کرد که مردم افغانستان خواهان صلح و پایان منازعه هستند و می‌خواهند که مشکلات موجود از راه سیاسی حل شود، اما اگر جنگ بر مردم تحمیل شود، آن‌ها راهی جز ایستادگی و دفاع از کشور و حقوقشان ندارند.

او هشدار داد اگر کسی بخواهد راه‌حل نظامی را به ما تحمیل کند به این هدف خود هر گز نمی‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، عبدالله عبدالله، در دیدار با اسکات میلر، فرمانده عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو، یان مک کاری، سفیر آمریکا، سر لوری بریستو، سفیر جدید بریتانیا، تاکاشی اوکادا، سفیر ژاپن در کابل و خانم دبورا لاینز، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، نیز تاکید کرده است که راه‌حل وضعیت کنونی افغانستان نظامی نیست، اما طالبان با تاکید بر گزینه جنگ، تلاش دارد مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز نشود.

پیش از بیست سال است که بین طالبان و نیروهای امنیتی افغان جنگ است، دو سال پیش تلاش‌های جهانی به رهبری آمریکا برای کشانیدن طالبان و دولت‌مردان افغان به میز مذاکره برای پایان این جنگ و تامین صلح در افغانستان آغاز شد و در نتیجه نمایندگانی از آمریکا با نمایندگانی از طالبان در دوحه صحبت کردند و در پایان به یک توافق سیاسی دست یافتند.

آمریکا بنا به توافقنامه دوحه، خروج سربازانش را از افغانستان آغاز کرد و جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد که به اهدافی که در افغانستان داشت رسیده است و حال نوبت آن است که سربازان آمریکایی، افغانستان را ترک کرده و به خانه‌های خود برگردند.

اعلام شتابزده خروج سربازان آمریکایی از افغانستان باعث شد که طالبان حملات نظامی خود را در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شدت دهد و از ادامه روند مذاکرات صلح خود خودداری کند.

با وجود اینکه آمریکا و کشورهای عضوی ناتو، ایران، پاکستان و همه به این باورند که بحران افغانستان از راه گفت‌وگو می‌بایست حل شود اما بن‌بست در روند صلح افغانستان همچنان ادامه دارد.

آگاهان سیاسی در افغانستان بر این باورند که طالبان فکر می‌کند که پس از خروج سربازان خارجی، نیاز به ادامه مذاکرات صلح نیست و می‌تواند با توسل به زور دولت افغانستان را ساقط کند.

آن‌ها می‌گویند اگر طالبان به جنگ تاکید کند بدون شک همه مردم سلاح برداشته و مقابل آن می‌ایستند.

تلاش‌ها برای صلح و هشدارها و نگرانی‌های نهادها و گروه‌های مختلف تاثیری بر طالبان نداشته است و این گروه همچنان حملات‌ خود را در نقاط مختلف افغانستان  شدت داده است.