اعضای خاندان سلطنتی انگلستان القاب خود را چگونه دریافت می‌کنند؟

این القاب می‌تواند موروثی باشد یا اینکه از طرف ملکه به آن‌ها اهدا شود

ملکه می‌تواند به میل خود به کسانی که با خاندان سلطنتی وصلت می‌کنند یا اعضای کنونی خانواده سلطنتی، لقب بدهد - Tolga AKMEN / AFP

اعضای خاندان سلطنتی انگلستان (بخشی از بریتانیا) دارای القاب رسمی متعددی هستند که با آن‌ها شناخته می‌شوند.

این القاب با نام‌های آن‌ها متفاوت بوده است و بسته به اینکه در کدام نقطه کشور باشند تغییر می‌کند.

این القاب می‌تواند موروثی باشد یا اینکه از طرف ملکه انگلستان به آن‌ها اهدا شود.

بر اساس قانون، فرزندان پسران پادشاه یا ملکه انگلستان (نوه‌های پسری یا ذکور) با لقب شاهزاده یا شاهدخت متولد می‌شوند اما  فرای آن اعطای هر نوع لقب در اختیار و به میل پادشاه یا ملکه است که آن هم سنت‌های مربوط به خودش را دارد.

دوک و دوشس ساسکس در مصاحبه اخیرشان با اپرا وینفری گفتند که فرزندشان، آرچی، از هر گونه لقب سلطنتی محروم بوده است با توجه به آنکه به فرزندان شاهزاده ویلیام القاب شاهزاده و شاهدخت داده شده است.

گفته می‌شود به آرچی استفاده از لقب پدرش «ارلِ دامبارتون» پیشنهاد شده بوده اما ظاهرا این پیشنهاد برای آنکه واژه «دام (احمق یا لال در زبان انگلیسی)» در آن مستتر بوده رد شده است.

اما اعضای خاندان سلطنتی القاب خود را چگونه دریافت می‌کنند؟

با آن زاده می‌شوند

نوزادان اعضای ارشد خاندان سلطنتی با لقب متولد می‌شوند.

ملکه الیزابت با لقب شاهدخت و وارث تاج‌وتخت پدرش جورج پنجم (در ایران ژرژ پنجم شناخته می‌شود) متولد و با درگذشت او ملکه انگلستان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به چارلز، نخستین پسر ملکه، در بدو تولد لقب شاهزاده داده شد. شاهزاده چارلز را بسیاری با القاب دیگرش می‌شناسند از جمله شاهزاده ولز، دوک کورنوال، ارلِ چِستِر، دوکِ راتزی، ارلِ کَریک، لرد آیلز، بارون رِنفرو و شاهزاده و خوانسالار اعظم اسکاتلند. 

لقب دوک کورنوال نیز در هنگام تولد به پسر ارشد پادشاه یا ملکه انگلستان داده می‌شود. فرزندان پسران پادشاه یا ملکه (نوه‌های آن‌ها که از فرزندان پسر متولد می‌شوند) نیز در چارچوب مقرراتی که جورج پنجم در سال ۱۹۱۷وضع کرد، در بدو تولد لقب شاهزاده یا شاهدخت می‌گیرند.

بنا به خواست شخص ملکه بود که جورج، شارلوت و لوئی، (نتیجه‌هایشان از شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون) شاهزاده و شاهزاده خانم لقب بگیرند.

اما به آرچی و لیلیبت، فرزندان شاهزاده هری، القاب سلطنتی داده نشده است.

شاهزاده ادوارد و همسرش سوفیوِ سِکس خود ترجیح دادند به فرزندانشان در عوض شاهزاده و شاهدخت، القاب لیدی لوئیز و وایکانت سِِورن اعطا شود. 

فرزندان آن‌ها با رسیدن به سن هجده سالگی می‌توانند تصمیم بگیرند خواهان لقب بالاتری هستند یا نه.

با خاندان سلطنتی وصلت می‌کنند

ملکه همچنین می‌تواند به میل خود به کسانی که با خاندان سلطنتی وصلت می‌کنند یا اعضای کنونی خانواده سلطنتی لقب بدهد. لقب دوک از لقب شاهزاده بالاتر است. ملکه هنگام ازدواج نوه‌های ذکورش به آن‌ها لقب دوک داد تا همسرانشان لقب دوشس بگیرند.

ویلیام که با لقب شاهزاده متولد شده بود در روز ازدواجش با کیت میدلتون در سال ۲۰۱۱ از طرف ملکه لقب دوک کمبریج و کیت لقب دوشس کمبریج گرفت. شاهزاده ویلیام همچنین در اسکاتلند لقب ارلِ استرَتِرن برای اسکاتلند و در ایرلند لقب بارون کَریکفِرگوس دارد.

به همین شکل، به شاهزاده هری و همسرش مگان مارکل پس از ازدواج در سال ۲۰۱۸ القاب دوک و دوشس ساسکس داده شد. شاهزاده هری همچنین لقب ارلِ دامبارتون و بارون کیلکیل گرفت.

چه منبعی در مورد منطقه حکومت اعضای خاندان سلطنتی تصمیم می‌گیرد؟ (ین القاب و اختیار حکومتشان بر نقاط مختلف بریتانیا صرفا جنبه تشریفاتی دارد) 

ملکه انگلستان در مورد ناحیه یا منطقه‌ای که در القاب سلطنتی گنجانده می‌شود، تصمیم می گیرد. منطقه مورد انتخاب ملکه محل «حکومت» عضوی از خاندان سلطنتی می‌شود که در لقبش جای گرفته است. برای نمونه، شاهزاده هری دوک منطقه ساسکس و حکمران آن است. 

© The Independent

بیشتر از زندگی