قولی که خاتمی برای گلشیفته به بهزاد فراهانی داد و پای آن نماند

گلشیفته فراهانی پس از بازی در فیلم «یک‌مشت دروغ» در سال ۸۷ مجبور به ترک ایران شد

بهزاد فراهانی، هنرمند سینما و تئاتر در کنار دخترش، گلشیفته فراهانی - عکس از مه‌شو

بهزاد فراهانی، هنرمند سینما و تئاتر و پدر گلشیفته فراهانی، با یادآوری ماجراهایی که در اواخر دهه هشتاد برای گلشیفته پیش آمد از تماس خود با محمد خاتمی و میرحسین موسوی برای حل مشکل خبر داد و گفت که خاتمی به او قولی داد که پای قولش نایستاد. گلشیفته فراهانی در سال ۸۷ پس از بازی در فیلم «یک‌مشت دروغ» به کارگردانی «ریدلی اسکات» از ادامه کار در ایران منع شد و به خارج از کشور رفت. بهزاد فراهانی حالا از بازجویی‌های پی‌درپی او و دخترش در همان سال پرده برداشت و گفت که به گلشیفته «رسما گفته شد بهتر است شما از ایران بروید».

بهزاد فراهانی، پدر گلشیفته فراهانی، در گفت‌وگو با روزنامه شرق گلشیفته را هنرمندی دانست که متعلق به همه مردم است و خوب از پس کارش برآمده و داوری‌اش را باید برای مردم گذاشت. او با بیان اینکه از پدر گلشیفته بودن بر خود می‌بالد، به تئاتری که از او در پاریس دید اشاره کرد و گفت: «بازی‌ای که با لهجه غلیظ فرانسه انجام داد، عجیب بود. وقتی هم سر فیلم دختران خورشید به گرجستان رفتیم، چیزهایی از او دیدم که در ایران دنبال آن‌ها نمی‌گردد.»

بهزاد فراهانی گلشیفته را یک هنرمند خوب ایرانی در جهان دانست و در پاسخ به این سوال که در ماجراهای پیش آمده برای دخترش از چه کسی گلایه دارد، گفت: «هیچ‌کس؛ بزرگی خرج دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر گلشیفته با یادآوری اتفاق‌های سال ۸۷ از تماس‌های خود با محمد خاتمی و میرحسین موسوی خبر داد و گفت: «وقتی گلشیفته آن فیلم را در اواخر دهه ۸۰ بازی کرد، من به آقای خاتمی که البته دیگر رئیس‌جمهور نبود، زنگ زدم زیرا دوستی خوبی با او دارم. گفتم آقای خاتمی چه‌کار باید بکنیم؟ او گفت مشکلی نیست و نگران نباش. به من قولی داد که پای قولش نایستاد. یک تلفن هم به آقای میرحسین موسوی زدم که آن زمان رئیس فرهنگستان هنر بود. بیش از سه تا چهار ماه من و گلشیفته و همسرش بی‌دلیل و به علت عدم درک صحیح از مدیریت هنری به نوعی بازجویی می‌شدیم و رسما ‌ به گلشیفته گفته شد بهتر است شما از کشور بروید که گلشیفته رفت و خوشبختانه در راه خوبی هم رفت و خوب یاد گرفت.»

او همچنین از فردی یاد کرد که در ماجرای پیش آمده برای گلشیفته نقش داشت و گفت: «یک آدم نادرستی که دو سال هم شاگرد من بود و خیلی هم به او کمک کرده بودم، این بلا را سر گلشیفته آورد و زندگی‌اش را به‌هم زد و او را هرگز نمی‌بخشم ولی بالاخره یک روزی یک کشیده میهمانش می‌کنم. او مرد شریفی نیست.»

در تابستان سال ۸۷ درست زمانی که گلشیفته فراهانی به اوج شهرت و محبوبیت در سینمای ایران دست یافته بود، حضور او در یک فیلم هالیوودی، خبرساز شد. گلشیفته در فیلم یک مشت دروغ با «لئوناردو دی‌کاپریو» هم‌بازی بود و به نظر می‌رسید که حجاب ندارد. اگرچه گلشیفته و پدرش همان زمان اعلام کردند که قوانین داخلی ایران را رعایت کرده‌اند و گلشیفته با کلاه‌گیس در فیلم ظاهر شده است اما توضیحات او شنیده نشد و کار به جایی رسید که بازیگر سینمای ایران چاره‌ای جز خروج از کشور نداشته باشد. او پس از خروج از کشور بارها در مصاحبه‌های خود از بازجویی‌های پی‌درپی و تهدیدهای خود و خانواده‌اش در سال ۸۷ خبر داد.

گلشیفته فراهانی پس از خروج از ایران در فرانسه اقامت گزید و از سال ۲۰۱۰ تاکنون با سینماگران مطرحی همچون «نیکول کیدمن»، «جیم جارموش»،  «ریدلی اسکات» و «جان استوارت» همکاری داشته است. نشریه «تی سی کندلر» به تازگی، گلشیفته را به عنوان یکی از نامزدهای زیباترین زن جهان در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده است. این نهمین بار است که گلشیفته به عنوان یکی از نامزدهای این نشریه انتخاب می‌شود و در سال ۲۰۱۶ نیز رتبه چهارم را کسب کرده بود.

بیشتر از فرهنگ و هنر