حکومت صدای اعتراض مردم را نمی‌شنود

حدادعادل قصد دارد به نیروهای نزدیک به حکومت القاء کند که در برابر خواست اکثریت نیستند

سیزدهمین دوره اتتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، پایین‌ترین میزان مشارکت از ابتدای انقلاب را داشته است - عکس از وبسایت علی خامنه ای

غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با ادعای اینکه رسانه‌های بیگانه سعی کردند تا مردم را عاصی و یاغی کنند و در برابر نظام قرار دهند و با اشاره به همه‌گیری کرونا اظهار داشت درصدی از مردم در هر صورت احتیاط کرده و شرکت نکرده‌اند و با این حال حدود ۵۰ درصد مردم در انتخابات حضور یافتند.

او که در جلسه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و در حضور نمایندگان منتخب مجلس خبرگان تهران، اسماعیل کوثری نماینده منتخب میان دوره‌ای تهران، ۲۱ عضو منتخب ششمین دوره شورای شهر و اعضای کمیته انتخاب و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی سخن می‌گفت، با اشاره به انتخابات در فرانسه افزود این کشور که از انقلاب کبیر فرانسه تا امروز پرچمدار دموکراسی است و آنها دموکراسی را یاد امریکایی‌ها دادند، حالا ۶۸ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکرده‌اند، ولی در ایران با این فشارها حدود ۵۰ درصد شرکت کرده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران، پایین‌ترین میزان مشارکت از ابتدای انقلاب را داشته است. فیلم‌های منتشر شده توسط شهروندان در فضای مجازی نشان می‌دهد که شعبه‌های اخذ رأی کم‌رونق و خلوت بوده است.

در همین حال رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران نیز که تلاش برای نمایش مشارکت در اولویت آنها قرار داشته، آمارهای متناقضی را منتشر کردند.

حتی یکی از کانال‌های وابسته به سپاه (کانال تلگرامی سپاه قدس) آمار مشارکت را ۳۲٫۳۳۵٫۴۰۵ رأی اعلام کرد که البته پیش از آن وزیر کشور با اعلام اینکه کل آرا ۲۸٫۹۳۳٫۰۰۴ رأی بوده، جلو ادامه رأی‌سازی را گرفت. برخی دیگر از حساب‌های کاربری توییتری نزدیک به نیروهای امنیتی نیز سعی کردند تا آماری بالاتر را اعلام کنند.

در هر صورت در شرایطی که حتی آمار اعلامی وزارت کشور نیز به دلایل گوناگون زیر سؤال است، غلامعلی حدادعادل سعی دارد با تکرار عدد ۵۰ درصد، آمار ۴۸٫۸ درصدی را که وزارت کشور اعلام کرده تعدیل کند تا افکارعمومی نسبت به عدد زیر ۵۰ حساس نشوند. موضوعی که دست‌کم با نظرات مردم در فضای مجازی همخوانی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع دیگری که میزان مشارکت را زیر سؤال برده است، تفاوت عظیم آرای نفر اول شوراها با «کل آرا» در برخی شهرها است. برای مثال از مجموع ۱۸۲ هزار و ۶۵۰ رأی صحیح شورای اسلامی شهر کرج، عمار ایزد یار با ۲۲ هزار و ۹۰۶ رأی و نفر ششم تنها با ۹ هزار و ۸۰۷ رأی به شورای شهر راه یافتند. با توجه به اینکه آرای شورای شهر به‌صورت فهرستی نوشته می‌شود، این حد از اختلاف آمار شبهه برانگیز است.

از سوی دیگر، نزدیک به ۱۳ درصد از آرایی که به‌عنوان مشارکت در انتخابات معرفی شده، جزء آرای باطله بودند و یعنی یا این آرا مخدوش بودند و یا نام دیگری بر آنها ثبت شده است. با این حال ۴ میلیون رأی باطله به‌وضوح نشان می‌دهد که اعتراضات به انتخابات حتی در میان مشارکت‌کنندگان نیز مشهود است.

در این میان، میزان مشارکت در تهران که نزدیک به ۲۰ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است، مورد توجه بسیاری قرار دارد.

شکرالله حسن بیگی در مورد آرای باطله در تهران هم گفت بر اساس نتایج صندوق‌ها؛ ۳۹۸ هزار و ۸۴۱ رأی باطله مأخوذه معادل ۱۱.۸۶ درصد آراء استان تهران و تعداد ۱۳ هزار و ۷۷۱ رأی معادل ۰.۴ درصد آرای باطله غیر مأخوذه در استان تهران است.

اگرچه عدم مشارکت در انتخابات به‌عنوان اعتراض، تنها محدود به این دوره ریاست‌جمهوری نیست. انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال ۹۸ برگزار شد و میزان مشارکت بر اساس آمار رسمی، حدود ۴۰ درصد بوده که در طول تاریخ پس از انقلاب، پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات بوده است. حتی در برخی از حوزه‌های رأی‌گیری انتخابات مجلس که به دور دوم رفت، مشارکت زیر ۱۰ درصد بوده است. برای مثال در اهواز تنها هفت درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. همچنین در کرمانشاه چیزی در حدود پنج درصد از واجدان شرایط در انتخابات مشارکت کرده‌اند. در زنجان میزان مشارکت نسبت به دور اول ۳۵ درصد کاهش داشته است.

به هر روی، فارغ از اینکه فیلم‌های متعددی از نوشتن آرای تقلبی منتشر شده است، مشخص نیست که حدادعادل دقیقاً بر کدام مبنا انتخابات اخیر را با فرانسه مقایسه می‌کند.

در کشور فرانسه تمامی احزاب، از چپ تا راست آزادانه در انتخابات شرکت می‌کنند و هیچ نهادی مانند شورای نگهبان صلاحیت کاندیداها را تأیید نمی‌کند. این کشور به دلیل آزادی سیاسی هیچ اپوزیسیونی خارج از فرانسه ندارد و هر کس می‌تواند کلیت حکومت و افراد مسئول در آن را بدون ترس مورد انتقاد قرار دهد. مضاف بر آن انتخابات در فرانسه با رأی به‌نظام فرانسه گره‌زده نشده است. این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی بارها شرکت در انتخابات را رأی به نظام جمهوری اسلامی خوانده است.

علی خامنه‌ای در ۲۵ خرداد سال ۸۴ گفته بود: «هر کس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل‌تغییر قانون اساسی - یعنی اسلام و ارزش‌های اسلامی - می‌دهد ... حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی.»

با این حال به نظر می‌رسد غلامعلی حداد عادل که از قضا پدر همسر مجتبی خامنه‌ای نیز هست، با بیان و تکرار چنین سخنانی قصد دارد تا اعتماد به نفس نیروهای نزدیک به حکومت را حفظ کند و به آنها القا کند که در برابر خواست اکثریت نیستند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه