نماینده زاهدان: نمکی مقصر افزایش مرگ و میر در سیستان و بلوچستان است

نماینده زاهدان خواهان ورود قوه قضائیه به پرونده وزیر بهداشت شد

نماینده زاهدان می‌گوید روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر در این استان به کرونا مبتلا می‌شوند - عکس از اعتماد آنلاین

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابتلای روزانه بیش از ۱۲۰۰ نفر از مردم سیستان و بلوچستان به کرونا، مقصر اصلی افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان را وزیر بهداشت دانست و خواهان اقدام قوه قضائیه علیه او شد.

به گزارش مهر، فدا حسین مالکی در جلسه علنی روز یکشنبه،۶ مهر، مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی به وزیر بهداشت، گفت: «جنابعالی اخیراً در نامه‌ای به وزیر بهداشت کشور هند اعلام آمادگی کرده‌اید تا از نظر تجهیزات بهداشتی و دارویی به مردم این کشور برای مقابله با کرونا کمک کنید.»

او با انتقاد از پیشنهاد سعید نمکی برای کمک به هند در راستای مقابله با ویروس کرونا افزود به‌جای اینکه به هند بروید، سری به استان سیستان و بلوچستان بزنید و با ویروس هندی که وارد این استان شده مبارزه کنید و تجهیزات خود را در اختیار این استان قرار دهید.

اشاره مالکی به نامه‌ای است که چندی پیش، سعید نمکی به هاراش وارد هان، وزیر بهداشت هند نوشت و در آن آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارائه کمک‌های فنی، کارشناسی و تجهیزاتی به این کشور برای مهار کرونا اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته صحبت از افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران مطرح شده است و نگرانی بابت موج پنجم کرونا نیز افزایش یافته است.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل عدم توسعه‌یافتگی و کمبود مراکز درمانی مجهز برخی محدودیت‌هایی برای شهروندان ساکن این مناطق شرایط به‌مراتب بدتری دارد.

مدیر کمپین فعالین بلوچ در این باره می‌گوید: «سیستم بهداشت و درمانی در استان ما بسیار ضعیف است. همه مردم بلوچستان به خدمات درمانی و بهداشتی خوب دسترسی ندارند و بیشترین جمعیت بلوچستان که در حاشیه شهرها و روستاها سکونت دارند و به کووید مبتلا شده‌اند، توانایی رفتن به مراکز درمانی شهرستان‌ها را ندارند چراکه برایشان بسیار هزینه‌بر است. با توجه به اینکه منطقه ما ازنظر فقر پایین‌ترین رتبه کشور را دارد مردم توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند.»

عبدالله عارف، می‌گوید آمارهای ارائه‌شده به وزارتخانه‌ها صحت ندارد و این اقدام را «سانسور آماری» می‌خواند که مطابق آن، در کشور اعلام می‌کنند که وضعیت کرونا در بلوچستان خوب است اما مسائل امنیتی و سیاسی نیز به دلیل فعالیت احزاب سیاسی مسلح بلوچ در این استان نیز دخیل است تا منطقه را پاک اعلام کنند.