بایدن به رهبران افغان: روایت فرار بی‌بنیاد است

این سفر در شرایط حساس و پیش از خروج کامل نیروهای آمریکایی انجام شد

مقام‌های افغان در اوج حملات طالبان و پیش از خروج کامل نیروهای آمریکایی به واشینگتن سفر کردند- شورای امنیت ملی افغانستان

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، سفر رهبران سیاسی این کشور و نخستین دیدار آن‌ها با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را پردستاوردترین سفر سال‌های اواخر می‌خواند.

هدف از سفر اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و هیئت همراهش به واشینگتن تحکیم روابط پس از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا، بحث و تمرکز بر راه‌های اجرا و استفاده موثر از کمک‌های آمریکا، توضیح پیچیدگی‌های روند صلح و مذاکره،‌ تاکید بر راهکار اساسی دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفاع از خاک و حاکمیت دولتی و تببین اتحاد و اتفاق سیاسی اعلام شده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری در توضیح اهداف سفر رهبران افغان می‌گوید: «رهبران هر دو حزب مقتدر آمریکا که اکنون یکی در قدرت و دیگری در مخالفت است، مشترکا از هیئت افغانستانی استقبال و بر ادامه حمایت خود تاکید کردند. تحلیل نهادهای دولتی آمریکا با ما همسو و هم‌نظر است. این نهادها با هدف پیشبرد برنامه‌ها و عملیاتی‌ کردن نیت و اراده دولتشان به پیشنهادها و نظرات ما با دقت و صمیمیت گوش دادند و متعهد شدند که کمک‌رسانی و تزریق منابع به افغانستان را با به راه‌انداختن سریع روش‌ها و راه‌های جدید انجام دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره دیدار با جو بایدن می‌گوید: «آقای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در فضایی بی‌نهایت صمیمی و محترمانه گفت که ملت افغانستان باید بداند که من در کاخ سفید دوست آن‌ها هستم. روایت فرار از تعهدهای ما بی‌بنیان و غلط است. ما از دوستان و متحدان خود روی نمی‌گردانیم. آمریکا به کمک‌های امنیتی، دفاعی، اقتصادی، بشردوستانه و دیپلماتیک خود به افغانستان ادامه می‌دهد.»

بخش مهم دیگر سفر رهبران سیاسی افغان دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های پیشین آمریکایی بود که همچنان در واشینگتن نفوذ زیادی دارند و بسیار تاثیرگذارند.

آقای صالح توضیح می‌دهد: «در حاشیه این سفر و بدون حضور دوربین‌ها با گروهی از دوستان افغانستان شامل سفرای قبلی، نظامیان پیشین، ماموران بخش توسعه و اقتصاد و نظریه‌پردازنی که اکنون خارج از حکومت‌اند، اما زمانی در رده‌های بالای رهبری کار می‌کردند، دیدارهای مفصلی داشتیم »

او می‌افزاید: «با جامعه استراتژی‌ساز آمریکا نیز گفت‌وگو کردیم؛ این‌ها بخشی از نظام پنهان محسوب می‌شوند. اجتماع بسیار وسیع و دلگرم‌کننده‌ای بود. آن‌ها تاکید داشتند که به عنوان دوستان افغانستان در تحکیم مناسبات پساخروج قدم به قدم همکاری خواهند کرد و نفوذ خود بر همه بخش‌های نظام آمریکا را به کار خواهند گرفت تا رویای تسخیر قدرت از راه زور باطل شود و طالب و حامی طالب به میز مذاکره برگردند.»

امرالله صالح دستاورد این سفر را بزرگ خوانده است و می‌گوید: «در تاریخ سفرهای خارجی، شاید این یکی از پردستاوردترین سفرها باشد.»

بیشتر از جهان