برخورد شدید پلیس ترکیه با راهپیمایی دگرباشان جنسی در استانبول

پلیس ترکیه برای متفرق کردن افرادی که در این راهپیمایی حضور داشتند، گاز اشک‌آور شلیک کرد

مراسم راهپیمایی جامعه دگرباشان جنسی موسوم به «پراید» در شهر استانبول ترکیه به خشونت گرایید.

پلیس ترکیه روز شنبه ۵ تیر، برای متفرق کردن افرادی که در این راهپیمایی حضور داشتند، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از شرکت‌کنندگان در این مراسم که پیش از آن از سوی مقام‌های محلی از حضور در این راهپیمایی منع شده بودند، بازداشت شدند.

در ویدیو‌هایی که رویترز منتشر کرده است، پلیس با استفاده از تجهیزات ضد شورش قصد پراکنده کردن افراد حاضر در راهپیمایی را دارد و 

شرکت‌کنندگان با در دست داشتن پرچم‌های رنگین‌کمان که نماد اقلیت‌های جنسی است، به کوچه‌های فرعی اطراف خیابان استقلال می‌روند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها حدود بیست نفر، از جمله یک روزنامه‌نگار عکاس، در هجوم پلیس بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ترکیه در سال‌های اخیر بارها برگزاری این مراسم را ممنوع اعلام کرده‌اند.

ترکیه نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است، اما به دلیل مسایل حقوق بشری، روند الحاق آن به این اتحادیه با تنش‌هایی همراه بوده است.

بر اساس گزارشی دیگر، اتحادیه اروپا هفته گذشته در خصوص قانون جدیدی که مجارستان علیه همجنس‌گرایان و دگرباشان جنسی تصویب کرده است، واکنش تندی نشان داد.

مجلس مجارستان اخیرا لایحه‌ای تصویب کرد که هرگونه به‌تصویر کشیدن هم‌جنس‌گرایی یا عمل تغییر جنسیت را برای مخاطبان زیر ۱۸ سال، ممنوع می‌کند. هدف این لایحه، مواد درسی در مدارس و برنامه‌های تلویزیونی است.

دولت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان، مدعی شد که هدف اساسی این قانون مقابله با کودک‌آزاری است. اما کنشگران حقوق بشر و جامعه مدنی به شدت از مربوط کردن هم‌جنس‌گرایان به کودک‌آزارها در آن اظهارات، انتقاد کرده‌اند و آن‌را باعث پایدار شدن کلیشه‌های مخرب دانسته‌اند.

اورسولا فون در له‌ین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز این لایحه مجارستان را «مایه شرم» دانست.