حملات پهپادی آمریکا به افغانستان در آستانه دیدار بایدن و غنی

اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای دیدار با بایدن به واشینگتن سفر کرده‌اند

ارتش آمریکا دو حمله پهپادی علیه مواضع طالبان در شمال افغانستان انجام داده است. شبکه «فاکس نیوز» این خبر را به نقل از یکی از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا منتشر کرد.

این حملات درست چند ساعت پیش از دیدار اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با همتای آمریکایی خود، جو بایدن، اتفاق افتاد. آن‌ها قرار است بعدازظهر جمعه در کاخ سفید با یکدیگر ملاقات کنند.

تعداد نامشخصی از نیروهای طالبان در دو استان بغلان و کندز در این دو حمله کشته شدند.

غنی در حالی به آمریکا می‌رود که نبرد بین نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان به اوج رسیده است. در ۲۴ ساعت گذشته طالبان کنترل سه ولسوالی دیگر را به دست آورده است اما شش ولسوالی را هم از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا بنا به تصمیم دولت بایدن قرار است تا پیش از روز ۱۱ سپتامبر نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. برخی مقام‌ها و تحلیل‌گران باور دارند طالبان موفق خواهد شد ظرف چند ماه پس از خروج آمریکایی‌ها کنترل کابل را به دست بگیرد. ارتش آمریکا به نظر چنان شتابی در خروج نیروها دارد که بیشتر کار خروج آن‌ها احتمالا تا پیش از فرا رسیدن ۱۱ سپتامبر تکمیل خواهد شد.

یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه به «فاکس نیوز» گفت دولت آمریکا در تلاش است هزاران نفر از مترجمان افغانستانی ارتش آمریکا و خانواده‌هایشان را نیز از کشور خارج کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، گفت جزئیات عملیات خروج افرادی همچون مترجمان هنوز نهایی نشده است. او در پاسخ به سوالی در مورد اینکه این مترجمان به کجا فرستاده خواهند شد، گفت: «نمی‌دانیم. به صورت مورد به مورد تصمیم‌گیری می‌شود.»

این سخنگو در ضمن گفت کار انتقال مترجمان توسط وزارت خارجه آمریکا انجام می‌شود. او افزود که وزارت‌خانه‌های دفاع و امنیت کشور نیز در این زمینه با وزارت خارجه همکاری می‌کنند.

نگرانی‌های بسیاری در مورد هزاران مترجمی که به ۲۰ سال حضور ارتش آمریکا در افغانستان یاری رسانده‌اند وجود دارد و منتقدان می‌گویند اگر اقدام سریعی در این باره نشود آن‌ها با مخاطرات جدی مواجه خواهند شد.

مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، پیش‌بینی کرد که خروج نیروهای آمریکایی همراه با «بحران عظیم پناهندگی» خواهد بود.

ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» در حال حاضر در خاورمیانه حضور دارد و هدفش ارائه پشتیبانی هوایی به عملیاتِ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است. دو کشتی جنگی دیگر نیز به این ناو یاری می‌رسانند در حالی که ناوِ هواپیمابر آیزنهاور در حال بازگشت به آمریکا است و به گفته مقام‌ها پیش از جشن استقلال آمریکا در روز چهارم ژوئیه به بندر نورفولک در ایالت ویرجینیا می‌رسد.

علاوه بر غنی، رقیب دیرین سیاسی او، عبدالله عبدالله، نیز به کاخ سفید می‌آید تا با بایدن دیدار کنند. آقای عبدالله قرار است رئيس شورای عالی مذاکرات صلح با طالبان باشد.