همکاری چین و روسیه برای ساخت پایگاه فضایی در ماه

قرار است ایستگاه بین‌المللی مورد نظر تا سال ٢٠٣٦ برای بهره‌برداری آماده باشد

روسیه و چین ایستگاه فضایی مشترک می سازند - Handout / NASA / AFP

روسیه و چین طرحی را برای ساخت یک ایستگاه مشترک تحقیقاتی بین‌المللی در ماه (ILRS) ارائه داده‌اند. قرار است پایگاه فضای مستقر در ماه تا سال ۲۰۳۶ آماده باشد.

به گزارش گاردین، این برنامه هیچ ارتباطی با برنامه آرتمیس به رهبری آمریکا ندارد که بر اساس آن ایالات متحده متعهد شده است "اولین زن و فرد رنگین پوست" را تا سال ۲۰۲۴ روی ماه پیاده کند.

برنامه «آی.‌ال.‌آر.‌اس» مانند آرتمیس امکان همکاری با سایر کشورها را در نظر دارد. در همین رابطه روز ۱۶ ژوئن اداره ملی فضایی چین و شرکت فضایی ایالتی روسیه، روسکاسموس، یک راهنمای مشارکت منتشر کردند.

طرح توسعه «آی.‌ال.‌آر.‌اس» به سه مرحله تقسیم می‌شود. 

ابتدا شناسایی محل که با مأموریت‌هایی مانند Chang’e-۵ انجام می‌شود. در این مأموریت نمونه‌هایی از سنگ‌های سطح ماه در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین برگردانده شد، صورت گرفت.

در سال‌های آینده یک یا چند محل انتخاب می‌شود و سپس مرحله ساخت آغاز می‌شود. این مرحله که در آن حمل بار و تجهیزات از طریق کشتی‌های فضایی به سطح ماه انجام می‌شود، تقریباً یک دهه طول خواهد کشید. سرانجام، در سال ۲۰۳۶ ، نیروی انسانی برای شروع کار علمی و توسعه بیشتر پایگاه وارد آن می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برنامه نیز مانند برنامه آرتمیس برای موفقیت، نیازمند تزریق مداوم پول و اراده سیاسی است.

در پروژه آرتمیس ناسا، قرار است که اولین زن به ماه برود. ناسا بنا دارد نمونه‌های برداشت شده از سطح و زیر سطح ماه را به زمین آورد که ممکن است شامل مدارکی از وجود آب باشد. این موضوع اطلاعاتی مهم برای دانشمندان است تا بتوانند ماموریت‌های بعدی را به مناطق عمیق‌تر کهکشان، طراحی و تدوین کنند.

گرچه زمان شروع این ماموریت برای سال ۲۰۲۴ تعیین شده است اما این شک وجود دارد که شاید نتوان آن را در مهلت مقرر انجام داد.

در ماه نوامبر ۲۰۲۰، بازرس کل ناسا گفت چالش‌های حاصل از بیماری‌ عالم‌گیر ویروس کرونا که منجر به تعطیلی ۱۸ مجموعه کاری عمده ناسا شده، بدین معنی است که طراحی و تولید سیستم پرتاپ فضایی و فضاپیمای اوریون باید به تعویق افتاده یا تعلیق شود.

بیشتر از تکنولوژی