سازمان فضایی اروپا از هر سن و سابقه‌ای داوطلب فضانوردی می‌پذیرد

سازمان فضایی اروپا (ایسا) فراخوان ویژه‌ای برای همه نامزدهایی که معلولیت جسمی دارند صادر کرد

نامزد واجد شرایط باید مایل به مشارکت در آزمایش‌های مربوط به علوم حیاتی باشد - Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

سازمان فضایی اروپا برای ماموریت سرنشین‌دار بعدی خود در جستجوی فضانوردانی از بریتانیا یا ایرلند است.

فضانوردان جدید پس از آموزشی فشرده که از جمله شامل دوره‌ای سه‌هفته‌ای در غارنوردی و درس‌هایی در باره زمین‌شناسی عملی است، برای اولین بار به فضا خواهند رفت و در ایستگاه فضایی بین‌المللی مستقر خواهند شد.

آنها احتمالا بخشی از خدمه سفینه‌هایی خواهند بود که اواخر دهه ۲۰۲۰ و در طول دهه ۲۰۳۰ راهی ماه می‌شوند.

سازمان فضایی اروپا (ایسا)، فراخوان ویژه‌ای برای همه نامزدهایی که معلولیت جسمی دارند صادر کرده تا آنها نیز درخواست پیوستن به تیم ذخیره فضانوردان را بدهند.

هدف از این طرح آزمایشی، دادن امکان فضانوردی به کسانی است که تا کنون از پروازهای فضایی به کنار مانده‌اند، از جمله افرادی با قد کوتاه‌تر یا نقص اندام‌های پایینی بدن.

ایسا در تغییرات سخت‌افزارهای فضایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا شخص برگزیده بتواند در ماموریت فضایی به صورت عضوی از خدمه انجام وظیفه کند.

برای پذیرش، تجربه در زمینه فضایی ضروری نیست، اما نامزدها باید مدرک کارشناسی ارشد (یا بالاتر) و حداقل سه سال تجربه در زمینه علوم طبیعی، پزشکی، مهندسی، ریاضیات یا علوم کامپیوتر داشته باشند. از جمله شرایط دیگر، تسلط به زبان انگلیسی است.

نامزد واجد شرایط باید زیر فشار، آرام و نیز مایل به مشارکت در آزمایش‌های مربوط به علوم حیاتی باشد. در گذشته، این آزمایش‌ها شامل مطالعه اثرات کاهش جاذبه بر استخوان‌ها و بافت‌های بدن انسان بوده‌است.

سرگرد تیم پیک گفت: «در چند سال و چند دهه آینده، کاوش در فضا هیجان‌انگیزتر خواهد شد، چون می‌خواهیم به ماه برگردیم و حتی به مریخ برویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:«برای موفقیت ماموریت‌های فضایی، داوطلبان باید افرادی بسیار پرانگیزه با سوابق متنوع باشند تا مهارت‌ها و کارشان را در قالب یک تیم ترکیب کنند. نسل بعدی شهروندان بریتانیا استعداد زیادی در خدمت به جهان دارند، و بر همین اساس من هر کسی را که آرزوی فراتررفتن از مرزهای ممکن را دارد تشویق می‌کنم که از این فرصت برای مشارکت در گروه بعدی پیشگامان فضایی ایسا استفاده کند.»

پذیرش تقاضانامه‌ها روز سی و یکم مارس آغاز می‌شود و تا دو ماه پس از آن تقاضانامه‌ها پذیرفته می‌شود.

فرایند گزینش، آزمون‌های روان‌شناختی، کاربردی، و هوش، گزینش پزشکی و دو مصاحبه حضوری، هفده ماه طول خواهد کشید و متقاضیان نهایی در اکتبر ۲۰۲۲ انتخاب و معرفی خواهند شد.

آماندا سولوی، وزیر علوم بریتانیا، گفت:‌ «فضانورد شدن آرزوی خیلی‌هاست، و سفر تاریخی تیم پیک به فضا در سال ۲۰۱۵ به میلیون‌ها بریتانیایی نشان داد که این آرزو می‌تواند جامه عمل بپوشد، و بریتانیا را به عنوان کشوری پیشگام در عرصه فضاپیمایی مطرح کرد.»

او گفت:«حالا که بخش فضایی بریتانیا بیش از هر زمان دیگر از حمایت دولت برخوردار است، وقت آن است که نسل جدیدیی از فضانوردان بریتانیایی به این ندا پاسخ دهند. ما با همکاری شرکای اروپایی خود به فراتر بردن مرزهای علم و اکتشاف ادامه می‌دهیم.»

او همچنین گفت که طرح تقویت فعالیت فضایی بریتانیا و آگاهی دادن به شرکت‌ها در باره امکانات تجارت مربوط به فضا در دستور کار سازمان فضایی بریتانیاست.

این برنامه ده‌هفته‌ای که با مشارکت کارشناسان شرکت سرمایه‌گذاری «آنتروپرونوریال اسپارک» و دانشگاه استراتکلاید برگزار می‌شود، در جلساتی مجازی به شرکت‌ها کمک می‌کند که پیشرفت‌های فضایی آینده را درک کنند.

هدف از این طرح که اوایل ماه مارس آغاز می‌شود، یافتن کارآفرینانی از بخش‌های مختلف برای تقویت زیرساخت صنعت فضایی بریتانیاست.

گزارش تکمیلی از پرس اسوسییشن

© The Independent

بیشتر از علوم