پژوهشگر چینی اطلاعات اولیه درباره موارد اولیه ابتلا به کووید-۱۹ را حذف کرده بود

برخی موارد اولیه ابتلا به کرونا در ووهان از نظر ژنتیکی با سویه‌هایی که به همه‌گیری منجر شد، متفاوت بوده است

توالی‌های ژنتیکی یادشد‌ه در ژوئن ۲۰۲۰، به تقاضای محققان چینی حذف شده است‌ـ Pexels

یک دانشمند برجسته آمریکایی کشف کرده است که توالی ژنوم (ماده‌ای دارای محتوای ژنتیکی و دی‌ان‌ای میتوکُندری) ویروس کرونایی که ابتدا یک پژوهشگر چینی آن را ارائه کرده بود، از یک پایگاه داده مشترک (بانک اطلاعاتی کامپیوتر) حذف شده است. 

جِس بلوم، پژوهشگر «مرکز مطالعات سرطان فرد هاچینسون» (Fred Hutchinson Cancer Center) در شهر سیاتل، در گزارشی در این مورد می‌گوید که کشف کرده که توالی‌ ژنوم‌های ویروس کرونا مرتبط با موارد اولیه ابتلا به بیماری در چین، از پایگاه داده موسسه ملی بهداشت آمریکا حذف شده است. او با بازیابی این اطلاعات از رایانش ابری (کلاود) دریافته است که برخی از موارد اولیه ابتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان از نظر ژنتیکی با جهش‌هایی که در نهایت منتشر و موجب بروز همه گیری کووید شدند، متفاوت بوده است.

آقای بلوم می‌گوید این اطلاعات در مورد اینکه آیا ویروس به‌طور طبیعی از حیوان به انسان سرایت کرده یا نتیجه نشت آزمایشگاهی بوده است، روشنگری نمی‌کند.

او در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «این پژوهش در رد یا تایید این نکته که آیا (ویروس) بیماری ناشی از حیوان بوده است یا یک سانحه آزمایشگاهی، شاهد و مدرک کاملی نمی‌دهد اما نمایانگر آن است که توالی‌های ژنتیکی متفاوتی از موارد اولیه ابتلا وجود دارد که هنوز ناشناخته است. ویروس در برخی موارد جهش‌هایی داشته که به مراتب قدیمی‌تر از ویروس‌های بازار غذاهای دریایی هوآنان است.»    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلوم در مقاله مقدماتی‌اش که در تارنمای بیورویکس منتشر کرده اما هنوز داوری علمی نشده است، می‌نویسد: «من فایل‌های حذف‌شده را از رایانش ابری (کلاود) گوگل بازیابی کردم و بخشی از توالی‌های ژنتیکی ۱۳ ویروس اولیه را بازسازی کردم. تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک (روند تحول) این توالی‌ها در چارچوب داده‌های دقیق مرتبط با آن، حاکی از آن است که الگوی ژنتیکی بازار غذاهای دریایی هوآنان که مرکز توجه مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین است، نماینده کامل ویروس‌های شهر ووهان در اوایل همه‌گیری نیست. در عوض، نمونه‌های اولیه ژنومی که به نام سارس کوو۲ شناخته می‌شود، احتمالا سه جهش مرتبط با ویروس‌های این بازار داشته است که آن را به خانواده ویروس کرونای سارس کوو۲ خفاش شبیه‌تر می‌کند.»

او در ادامه، پیامد یافته‌هایش را در یک رشته توییت طولانی منتشر کرد.

آقای بلوم می‌نویسد: «در ابتدا اینکه این داده‌ها حذف شده‌اند باید ما را به اطلاعاتی که در مورد توالی‌های ژنتیکی اولیه در ووهان به اشتراک گذاشته شد، ظنین کند. ما هم‌اکنون می‌دانیم که به بسیاری از آزمایشگاه‌های چین هم دستورداده شده بود نمونه‌های اولیه را نابود کنند. دومین پیامد مهم آن این است که احتمالا می‌توان اطلاعات بیشتری در مورد آغاز انتشار #سارس کوو۲ در ووهان یافت؛ حتی اگر تلاش برای تحقیق میدانی بیشتر با مانع روبه رو شود.»  

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، موسسه ملی بهداشت آمریکا تایید کرده که توالی‌های ژنتیکی یادشد‌ه در ژوئن ۲۰۲۰، به تقاضای محققان چینی که ابتدا آن را در ماه مارس همان سال ارائه دادند، حذف شده است اما در ادامه می‌افزاید که اجازه حذف اطلاعات امری معمول است.

© The Independent

بیشتر از جهان