روسیه ناوهای خارجی را که وارد آب‌هایش شوند تهدید به نابودی کرد

اساس این مناقشه وضعیت قانونی کریمه است، که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را غیرقانونی تصاحب و ضمیمه قلمرویش کرد

«در دفاع مشروع از مرزهای روسیه، هیچ اقدامی نامحتمل نیست» - Vadim Savitsky / AFP

یک روز پس از جدی‌ترین رویارویی دریایی سال‌های اخیر، معاون وزیر خارجه روسیه پیامی ارسال کرد مبنی بر اینکه روسیه هر ناو خارجی که حاکمیت ارضی این کشور را بیازماید از میان برمی‌دارد.

سرگئی ریابکوف صبح پنجشنبه ۲۴ ژوئن (۳ تیر) گفت: «ما از افراد می‌خواهیم به شعور و قوانین بین‌المللی احترام بگذارند، اما اگر نتیجه‌ای نداشته باشند، می‌توانیم نه تنها مسیر [کشتی] بلکه هدف را بمباران کنیم.»

کرملین در نخستین واکنش علنی پس از برخورد پیش‌آمده، اقدام اچ‌ام‌اس دفندر را «تحریک عمدی» خواند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت: «در دفاع مشروع از مرزهای روسیه... هیچ اقدامی نامحتمل نیست.»

آقای پسکوف که در نشست روزانه‌اش با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت روسیه در مورد فحوای چنین اقدام‌هایی «بسیار نگران» است. او در ادامه مدعی شد چنین اقدام‌هایی «ناپذیرفتنی و خلاف» قوانین بین‌المللی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسیر اچ‌ام‌اس دفندر از اوکراین به گرجستان از طریق آبراه کشتیرانی نزدیک کیپ فیولنت در کریمه محل مناقشه و دعوای متقابل بوده است.

روسیه می‌گوید پس از شلیک‌های هشدار و ریختن مواد منفجره از آسمان، کشتی بریتانیایی را به‌زور از آب‌هایش خارج کرده است. بریتانیا این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید چنین شلیکی صورت نگرفته است و دفندر در آب‌های اوکراین بوده است.

اساس این مناقشه وضعیت قانونی کریمه است، که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را غیرقانونی تصاحب و ضمیمه قلمرویش کرد. روسیه نه تنها بر این شبه‌جزیره بلکه بر قلمرو دریایی اطرافش نیز ادعای مالکیت دارد.

در آوریل ۲۰۲۱، مسکو در اقدامی که سوءظن‌هایی در مورد اهداف نظامی آتی این کشور برانگیخت، اعلام کرد بیشتر این محدوده آبی را روی کشتی‌های خارجی می‌بندد.

بریتانیا، مانند بیشتر جامعه بین‌المللی، ادعای مالکیت روسیه بر آب‌های کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد. نیروی دریایی سلطنتی بر همین مبنا عمل کرد، این برداشت را در آزادی عملیات ناوبری اعمال کرد که احتمالا همیشه روس‌ها را خشمگین می‌کند.

جاناتان بیل، از بی‌بی‌سی که در دفندر حضور داشت، تایید کرد که این عملیات «اقدامی عمدی» بود، ورود به آب‌های سرزمینی کریمه برای «دفاع از یک مسیر کشتیرانی که رسمیت بین‌المللی دارد.»

این گزارشگر تصدیق کرد که نیروهای روسیه رویکردی متفاوت اتخاذ کرده‌ بود‌ندــ که دور از انتظار نبود‌ــ و حدود ۲۰ جنگنده هم‌زمان بالای سر کشتی بریتانیایی آمدند. به نظر می‌رسد او همچنین شلیک‌های اخطار گشت ساحلی روسیه را تایید می‌کند، هرچند از قرار معلوم خارج از محدوده بوده است، مسئله‌ای که با ادعاهای رسمی وزارت دفاع بریتانیا در تضاد است.

ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، به خبرنگاران گفت چنین اختلاف‌‌نظرهایی پیامدهای جدی در آینده خواهد داشت.

او گفت: «تمامیت ارضی فدراسیون روسیه تخطی‌ناپذیر و ضرورتی مسلم است. ما از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی، و اگر لازم شود، نظامی از آن محافظت و دفاع می‌کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان