جنگنده‌های آمریکایی به مانور بمب‌افکن‌های روسی پاسخ دادند

روز جمعه دو جنگنده گارد ملی هوایی هاوایی در ماموریتی سری از پایگاه مشترک «پرل هاربر-هیکَم» پرواز کردند

هواپیمای اف-۲۲ نیروی هوایی ایالات متحده امریکا - KARIM SAHIB / AFP

جنگنده‌های آمریکایی برای دومین بار به پرواز هواپیماهای روسی به سوی حریم هوایی هاوایی واکنش نشان داده‌اند.

در جریان یک مانور هوایی و دریایی صدها کیلومتر دورتر از این ایالت غربی آمریکا، چند فروند جنگنده مسلح «اف ۲۲ راپتور» نیروی هوایی آمریکا در واکنش به بمب‌افکن‌های «بِر» روسیه که به سوی هاوایی حرکت می‌کردند، کنار هم قرار گرفتند. 

به گفته مقام‌های آمریکایی روز جمعه دو جنگنده گارد ملی هوایی هاوایی در ماموریتی سری از پایگاه مشترک «پرل هاربر-هیکَم» پرواز کردند اما رد بمب‌افکن‌های روسی را نیافتند.

این بمب‌افکن‌ها که برای جنگ با زیردریایی طراحی شده‌اند به مسیر خود به سوی جزایر هاوایی ادامه ندادند.

روز یکشنبه نیز سه فروند هواپیمای «اف ۲۲» و یک «کِی سی ۱۳۵» با نخستین حرکت هواپیماهای روسی به سوی هاوایی از پایگاه خود پرواز کردند.

فرماندهی پایگاه «اوآهو» در بیانیه‌ای که در نشریه «هونولولو استار اَدوِرتایزِر»  منتشر شد، گفت: «نیروهای هوایی پاسیفیک به طور منظم در حریم هوایی اطراف هاوایی در حال انجام عملیات هستند. ما در چارچوب سیاست‌هایمان و به دلایل امنیتی در مورد راهبردها، روش‌ها یا روندهای هواپیماهای نیروی هوایی ایالات متحده صحبت نمی‌کنیم.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی می‌گویند در حالی که ناوگان روسیه در حال انجام مانور در ۴۸۰ کیلومتری ایالت «آلوها» (نام دیگری برای هاوایی) است، تصور می‌شود یک کشتی جاسوسی این کشور نیز در آب‌های بین‌المللی نزدیک پایگاه «اوآهو» در حال گشت است.

مقام‌های روسی این مانور را که کشتی‌های جنگی، جنگنده‌های ضد زیردریایی و بمب‌افکن‌های دوربرد در آن شرکت دارند، بزرگ‌ترین تمرین نظامی از پایان جنگ سرد توصیف کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفتند که یک گروه ضربتی دریایی شامل ناو جنگی «یواس‌اس کارل وینسون» (معمولا شامل یک ناو هواپیمابر، دست‌کم یک رزم‌ناو، ناوشکن، ناوچه، کشتی تدارکاتی و اسکادران‌های هوایی است.) در ۳۲۰ کلومتری شرق هاوایی مشغول انجام تمرین‌های نظامی خود است اما این گروه ضربتی «در واکنش به مانور نظامی روسیه به هاوایی نزدیک‌تر شد».

کارل شوستر، کاپیتان بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و مدیر پیشین عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی پاسیفیک گفت: «آنچه باید در مورد ناوگان پاسیفیک (اقیانوس آرام) روسیه گفت این است که آن‌ها سکوهای چندانی برای رفتن به دریا یا پرواز ندارند.»

کاپیتان شوستر که استادیار دانشگاه «هاوایی پاسیفیک» است، افزود: «از نظر سیاسی این (عملیات) بسیار مهم است اما از دید عملیاتی چندان اهمیتی ندارد. اینکه آن‌ها می‌توانند ۲۰ فروند کشتی را در تمرین نظامی شرکت دهند تا حدی مهم است.»

او افزود که هدف این مانور «ایجاد این تصور است که آن‌ها می‌توانند دست دراز کرده و ما را لمس کنند (به خاک ایالات متحده نزدیک شوند)».

© The Independent

بیشتر از جهان