سپاه پاسداران و حشد‌الشعبی راکت‌های محلی را در سوریه آزمایش کردند

این آزمایش‌ها در استان دیرالزور در شرق سوریه انجام می‌شوند

تصویری از اعضای حشد الشعبی در عراق-Achilleas Zavallis / AFP

نیروهای سپاه پاسداران و گروه حشد‌الشعبی عراق که تحت هدایت آن است، روز چهارشنبه دست به آزمایش پرتاب‌کننده‌های راکتی زدند که در چند هفته گذشته تحت نظر کارشناسان ایرانی ساخته شده است. سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که نزدیک به اپوزیسیون آن کشور است، این خبر را به نقل از کنشگران خود در استان دیرالزور سوریه گزارش داد. این استان در مرز سوریه و عراق است و صحنه رقابت و برخورد گروه‌های وفادار به جمهوری اسلامی ایران و سایر گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دیده‌بان» در گزارش خود محل وقوع این آزمایش‌ها را «غرب فرات که به نیمه‌مستعمره ایران در سرزمین‌های سوری» بدل شده است، اعلام کرد و مشخصا گفت «لانچر»ها در دو شهر المیادین و ابوکمال برقرار شده‌اند. در گزارش این نهاد می‌خوانیم که در روز ۴ ژوئن این خبر که نیروهای سپاه و حشدالشعبی مشغول ساخت پرتاب‌کننده‌ها در منطقه المیادین هستند، تایید شده است. خبر آزمایش‌های روز چهارشنبه تاییدی بر این گمانه است. شهر المیادین بر کرانه رودخانه فرات واقع شده و مرکز منطقه‌ای به همین نام در استان دیرالزور است. این شهر که در ۴۴ کیلومتری جنوب شرق شهر دیرالزور قرار دارد و با قریب ۵۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ آن استان است، مرکز اصلی تجمع نیروهای تحت امر جمهوری اسلامی ایران در منطقه دانسته می‌شود. 

به گزارش «دیده‌بان»، روند ساخت موشک در نزدیکی قلعه الرهبه انجام می‌شود؛ قلعه‌ای در نزدیکی المیادین که احداث آن به دوران خلافت عباسی بازمی‌گردد. نیروهای تحت امر ایران، اعم از ایرانی، عراقی، افغان و غیره، در نزدیکی‌های این قلعه گرد آمده‌اند و به عملیات مختلف نظامی دست می‌زنند. ترس از حمله اسرائيل یا ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به پایگاه‌های ایران در این منطقه، باعث شده است که ایران در مورد چگونگی تمرکز نیروهایش در آن دقت به خرج دهد.

در پایان گزارش می‌خوانیم: «دلیل افزایش عمده حضور نظامی ایران در سوریه، به‌خصوص در منطقه غرب فرات، از طریق ارسال مرتب تسلیحات و ساخت تجهیزات نظامی انجام می‌شود هنوز معلوم نیست؛ به‌خصوص به این دلیل که نیروهای ایرانی و گروه‌های نیابتی وابسته به آن‌ها هیچ‌گونه عملیات نظامی علیه داعش که حضوری گسترده در صحرای سوریه دارد، انجام نمی‌دهند.»

در حالی که جنگ داخلی سوریه فروکش کرده است، رقابت ایران با سایر کشورهای درگیر در آن جنگ، از جمله ترکیه و روسیه، در حال افزایش است. نیروهای نظامی ایران در سوریه هدف ده‌ها حمله از سوی اسرائیل نیز قرار گرفته‌اند که می‌کوشد مانع از نزدیک شدن این نیروها به مرزهای خود شود و در این راه از روسیه نیز چراغ سبز دارد. 

در دوران اخیر، ترکیه نیز بیش از پیش جلو مقابله با گسترش نیروهای تحت امر ایران را در سوریه گرفته است. حمایت ترکیه از نیروهای اسلام‌گرا در استان ادلب در شمال غرب سوریه، باعث شده است که بشار اسد و حامیان ایرانی‌اش قادر به پس گرفتن آن استان نباشند. تحلیل‌گران نزدیک به آنکارا، این ‌را بخشی از راهبرد آن کشور در برخورد با نیروهای ایرانی در سایر کشورها همچون لبنان و عراق، می‌بینند.