«مایه شرم»: انتقاد شدید اتحادیه اروپا از مجارستان به دلیل لایحه ضد هم‌جنس‌گرایان

نخست‌وزیر مجارستان سفر خود را به آلمان برای تماشای بازی فوتبال لغو کرد

این بحران، بر مسابقات جام ملت‌های اروپا نیز تاثیر گذاشته است. مجارستان قرار است روز چهارشنبه در مونیخ به مصاف آلمان برود-KERSTIN JOENSSON / AFP

اورسولا فون در له‌ین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد که بروکسل در پاسخ به قانون جدیدی که مجارستان علیه هم‌جنس‌گرایان و دگرباشان جنسی تصویب کرده است، نامه‌ای رسمی به آن کشور می‌فرستد.

مجلس مجارستان اخیرا لایحه‌ای تصویب کرد که هرگونه به تصویر کشیدن هم‌جنس‌گرایی یا عمل تغییر جنسیت برای مخاطبان زیر ۱۸ سال را ممنوع می‌کند. هدف این لایحه، مواد درسی در مدارس و برنامه‌های تلویزیونی است. 

دولت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان، مدعی است که هدف اساسی این قانون مقابله با کودک‌آزاری است. اما کنشگران حقوق بشر و جامعه مدنی به شدت از این مربوط کردن هم‌جنس‌گرایان به کودک‌آزارها انتقاد کرده‌اند و آن‌را باعث پایدار شدن کلیشه‌های مخرب دانسته‌اند. 

خانم فون در له‌ین صبح روز چهارشنبه گفت: «این لایحه مجارستان مایه شرم است.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت، اعضای کمیسیون (که کابینه این اتحادیه محسوب می‌شود) به مقامات مجارستان نامه خواهند نوشت تا «نگرانی‌های قانونی خود را پیش از اجرایی شدن این لایحه ابراز کنند.»

خانم فون در له‌ین تاکید کرد: «این لایحه به‌روشنی تبعیض علیه مردم بر بنیان گرایش جنسی‌شان محسوب می‌شود و مغایر با تمامی ارزش‌های بنیادین اتحادیه اروپا است. این ارزش‌ها کرامت انسانی، برابری، و حقوق بنیادین بشر هستند. ما بر سر این اصول سازش نمی‌کنیم.»

این سیاستمدار آلمانی در حال بازدید از بلژیک است و در کنار الکساندر ده کرو، نخست‌وزیر آن کشور، سخن می‌گفت. فون در له‌ین برنامه بلژیک برای احیای ملی را که بخشی از پروژه «نسل آینده» اتحادیه اروپا است، تایید کرد. او که خود از حزب محافظه‌کار دموکرات‌مسیحی‌های آلمان می‌آید، گفت: «من قویا به اتحادیه اروپایی باور دارم که در آن انسان آزاد است هر کسی را که خواست، دوست بدارد. و به اتحادیه اروپایی باور دارم که از تنوع استقبال کند. این بنیان ارزش‌های ما است. من از تمامی قدرت‌های کمیسیون استفاده می‌کنم تا حقوق تمام شهروندان اتحادیه اروپا، هر کس که باشند و هر جا که زندگی می‌کنند، تضمین شود.»

نامه اعتراضی، اولین قدم انضباطی درون اتحادیه خواهد بود. مجارستان دو ماه وقت خواهد داشت تا به آن نامه پاسخ دهد. اگر پاسخ داده نشود یا پاسخی داده شود که راضی‌کننده نباشد، کمیسیون می‌تواند بر لزوم تبعیت بوداپست از قوانین اتحادیه اروپا پافشاری کند. پرونده سپس می‌تواند به دیوان دادگستری اروپا در لوکزامبورگ سپرده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های رئیس کمیسیون اروپا پس از آن است که ۱۴ کشور عضو اتحادیه به رهبری کشورهای موسوم به بنلوکس (بلژیک، هلند و لوکزامبورگ) با انتشار بیانیه‌ای از مجارستان انتقاد کردند و در مورد لایحه اخیر در آن کشور، اعلام «نگرانی شدید» کردند.

در آن نامه که روز سه‌شنبه منتشر شد، این کشورها لایحه مجارستان را «نوع آشکاری از تبعیض بر بنیان گرایش جنسی و هویت جنسیتی» خواندند و آن‌را محکوم کردند. 

ساعاتی پس از گفته‌های فون در له‌ین، دولت مجارستان به او پاسخ داد. در بیانیه بوداپست می‌خوانیم: «گفته‌های رئيس کمیسیون اروپا جای شرم دارند، چرا که بر بنیان تهمت‌های دروغ هستند. لایحه‌ای که اخیرا در مجارستان تصویب شده است، ضامن حقوق کودکان و والدین است و ربطی به حقوق مربوط به گرایش جنسی افراد بالای ۱۸ سال ندارد. در نتیجه هیچ عنصرتبعیض‌آمیزی در آن نیست.»

پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان، نیز گفت: «این قانون علیه هیچ جامعه‌ای در مجارستان نیست. این قانون علیه تمام کودک‌آزارها است و به روشنی بسیار می‌گوید که باید از کودکان حفاظت شود.»

دولت راست‌گرای مجارستان مدت‌ها است سیاست‌هایی در تضاد با بروکسل دارد. آقای اوربان ازسال ۲۰۱۰ نخست‌وزیر مجارستان است (و پیش از آن هم از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ در قدرت بود) وخود را بیشتر نزدیک به ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه، می‌داند تا لیبرالیسمِ حاکم بر بروکسل و اتحادیه اروپا. دولت پوتین نیز قوانین مشابهی علیه حقوق هم‌جنس‌گرایان تصویب کرده است. 

انتظار می‌رود لایحه اخیر مجارستان با مخالفتی بیش از پیش مواجه شود. 

ایمره سیارتو، کنشگر مجارستانی مقیم برلین، در مقاله‌ای در تارنمای پولیتیکو با اشاره به کارنامه بیش از یک دهه سرکوب نهادهای مستقل، دانشگاه‌ها، و مطبوعات از سوی دولت اوربان، گفت حالا نوبت جامعه دگرباشان جنسی است، و پرسشی پیش روی بروکسل گذاشت: «آیا بالاخره زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا کاری برای مقابله با ویکتور اوربان انجام دهد؟»

این بحران، بر مسابقات جام ملت‌های اروپا نیز تاثیر گذاشته است. مجارستان قرار است روز چهارشنبه در مونیخ به مصاف آلمان برود. اعضای شورای این شهر جنوب آلمان، این طرح را مطرح کردند که استادیوم را با رنگ‌های رنگین‌کمانیِ پرچمِ جنبش دفاع از حقوق هم‌جنس‌گرایان نورافشانی کنند. اما یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا، با تقاضای مونیخ مخالفت کرد. با این همه، به گزارش آژانس خبری آلمان، آقای اوربان سفر خود به آلمان را برای تماشای بازی لغو کرده است. 

بیشتر از جهان