خانواده شهروند ایرانی-استرالیایی زندانی در اوین خواستار آزادی او شدند

جبلی در ژانویه ۲۰۲۰ به دلیل اتهامات مالی دستگیر شد، او در زندان سکته کرده و به دارو و پزشک دسترسی ندارد

شکرالله جبلی از سال ۱۳۹۸ در زندان است- Twitter:@DarenNair

 

خانواده شکرالله جبلی، شهروند ۸۳ ساله ایرانی-استرالیایی که از بیش از یک سال پیش در زندان اوین به سر می‌برد، از دولت استرالیا خواستند تا به آزادی او کمک کند.

شکرالله‌ جبلی پس از آن که به اتهام مالی در بهمن ماه ۱۳۹۸ دستگیر شد، در زندان سکته کرده و به گفته خانواده‌اش به دارو و پزشک دسترسی ندارد.

گفته می‌شود یکی از افرادی که طرف مناقشه مالی کوچک به ارزش پنج الی ۲۰ هزار دلار با جبلی بود ادعا کرده که با وزارت اطلاعات کار می‌کند، نکته‌ای که این نگرانی را ایجاد کرده که او از ارتباط‌هایش استفاده کرده تا جبلی را به زندان بیاندازد.

شکرالله جبلی در تماس تلفنی از زندان به روزنامه‌های استرالیایی هرالد وایج گفت که بی‌گناه است و «آن فرد» مسئول به زندان رفتن اوست.

جبلی گفت:‌ «آن فرد مرا مجازات کرد. او را به خدا واگذار می‌کنم. او آدم بدی است. من بی‌گناهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکرالله جبلی سه فرزند دارد. او پس از سکته در زندان به بیمارستان منتقل شد اما همان روز و بر خلاف توصیه پزشک، به زندان بازگردانده شد.

به نوشته روزنامه سیدنی هرالد، وزارت خارجه استرالیا در ابتدا حاضر به ارتباط با خانواده جبلی در سیدنی نبود و می‌گفت که ایران شهروندی دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد اما در هفته‌های اخیر با آنان صحبت کرده است.

خانواده جبلی گفته‌اند که او دو سال در همکاری با چند نفر دیگر کسب‌وکاری را شروع کرد و یکی از این افراد مامور وزارت اطلاعات بوده است. آنان می‌گویند که این افراد تقصیر خود را بر گردن جبلی انداخته‌اند.

خانواده جبلی از حکومت ایران خواسته‌اند تا او را آزاد کند و دست‌کم اجازه دهد به امکانات پزشکی دسترسی داشته باشد.

سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای به وزیر خارجه استرالیا به تاریخ نهم ماه ژوئن، درباره سلامتی آقای جبلی ابراز «نگرانی عمیق» کرده است.

عفو بین‌الملل در نامه‌اش گفته که درباره شکایت یک مامور وزارت اطلاعات از جبلی مطلع است. این نامه می‌گوید:  «حضور فردی از دستگاه اطلاعات و امنیت ایران نگرانی‌ها درباره استقلال و عادلانه بودن رسیدکی به شکایات را افزایش داده است.»

شکرالله جبلی در سال ۱۹۷۶ و با ویزای تجاری به استرالیا مهاجرت کرد و خانواده‌اش را در سیدنی مستقر کرد. خانواده او گفته‌اند که آقای جبلی در دهه ۱۹۸۰ به دولت استرالیا کمک کرد تا از طریق معاملات تجاری در صنایع گوشت و همچنین گندم، روابط اقتصادی‌ با ایران را احیا کند.

او سپس در سال ۲۰۰۷ به ایران بازگشت. خانواده جبلی می‌گویند در صورتی که آزاد شود و امکان سفر یابد، به استرالیا باز خواهد گشت.

کایلی مور-گیلبرت، دیگر شهروند استرالیایی نیز بیش از دو سال در ایران به اتهام جاسوسی زندانی بود. دولت استرالیا در نوامبر ۲۰۲۰ و در چارچوب توافق تبادل زندانی با تایلند، او را آزاد کرد.