امروز دوازدهمین سالگرد کشته شدن «ندا آقاسلطان» است

سخنان علی خامنه‌ای در نماز جمعه در ٢٩ خرداد، عملاً چراغ سبزی برای اعمال خشونت و کشتار معترضان بود

مزار ندا آقاسلطان - عکس از twitter: @mohammadsoltann

دوازده سال پیش در چنین روزی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با شلیک مستقیم گلوله، ندا آقا سلطان را که به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری اعتراض داشت، به قتل رساندند.

در همین رابطه، محمد آقا سلطان، برادر ندا در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «جمهوری اسلامی حکومتی هست که ۱۲ سال اجازه نداد یک درخت کنار مزار ندا سبز شود. عده‌ای شیاد می‌خواستند این حکومت را اصلاح کنند. این نفرت در وجود ما باقی می‌ماند تا روز پیروزی‌.»

برای خانواده و بازماندگان کشته‌شدگان معترض به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ سؤال‌های بی‌جواب بسیاری باقی است. انتخاباتی که هرچند محمود احمدی‌نژاد برنده آن اعلام شد، ولی با گذشت بیش از یک دهه هنوز نه مردم و نه رقبای سیاسی وی نتیجه اعلام‌شده را نپذیرفته‌اند.

به گفته عفو بین‌الملل، سخنان علی خامنه‌ای در نماز جمعه در ۲۹ خرداد، عملاً چراغ سبزی برای اعمال خشونت و کشتار معترضان بود. از آن روز نیروهای بسیجی، سپاهی و حتی برخی نیروهای نیابتی که به ایران آورده شده بودند، علیه مردم معترض با خشونت بی‌نظیری اقدام کردند. نتیجه این کار، کشته‌شدن ده‌ها نفر از معترضان در خیابان‌های سراسر کشور بود.

کسی که انتشار تصاویر کشته‌شدنش با چشم‌های باز دنیا را تکان داد، ندا آقا سلطان بود که روز سی‌ام خرداد ۸۸ با شلیک گلوله به قلبش روی زمین افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمی بعد ویدئویی منتشر شده که در آن ندا بر زمین افتاده و مردی میان‌سال ملتمسانه به او می‌گوید: «ندا نترس»، «ندا جان نترس»! خون‌گرم از دهان و بینی دختر جوان به‌سرعت فواره می‌زد و تمام صورت و آسفالت خیابان را قرمز می‌کرد. چشم ندا اما هنوز باز بود. با پخش ویدئوی لحظه اصابت گلوگاه و جان‌باختن ندا آقا سلطان در تهران، نگاه همه رسانه‌های بین‌المللی متوجه اعتراض‌ها در تهران شد.

رسانه‌ها نوشتند که انتشار این ویدئو «نمونه‌ای از کاربرد خشونت کم‌سابقه یک نظام حکومتی علیه مردم خود در جهان امروز است». مجله «تایم» از لحظه جان‌باختن ندا آقا سلطان به‌عنوان «پربیننده‌ترین لحظه مرگ یک انسان در تاریخ بشریت»، نام برد.

به گفته شاهدان در صحنه، ساعت ٢٠:١٩، یکی از نیروهای لباس شخصی موتور سوار، در کوی کارگر ندا را هدف گلوله قرار داد. فردی به نام عباس کارگر جاوید به‌عنوان متهم به قتل ندا، توسط مردم در محل حادثه دستگیر شد. کارت عضویت این فرد در بسیج و عضویت او در هیئت رزمندگان غرب تهران به نام «محبان حضرت فاطمه» به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. قوه قضائیه برای او حکم بازداشت صادر کرد، ولی پیگیری پرونده قتل ندا با ادعای فرار عباس کارگر جاوید مختومه شد.

آرش حجازی به‌عنوان یکی از شاهدان عینی مرگ ندا آقا سلطان در مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی جهانی گفت: «صدا از جلوی ما آمد. ابتدا ما گمان کردیم که تیراندازی از روی یک پشت‌بام انجام شده است ... مردم فریاد می‌زدند "گرفتیمش، گرفتیمش". او را خلع سلاح کردند و کارت شناسایی‌اش را که نشان می‌داد عضو بسیج است، گرفتند. مردم خیلی عصبانی بودند و او فریاد می‌زد: "نمی‌خواستم بکشمش، نمی‌خواستم بکشمش". مردم فقط او را گرفته بودند. نمی‌دانستند با او باید چه‌کار بکنند. بعضی از مردم گفتند به او صدمه نزنید. ما مثل آنها آدمکش نیستیم ... اگر به پلیس تحویلش بدهیم که آنها وی را آزاد خواهند کرد ... او گریه می‌کرد ... آنها گذاشتند که برود اما کارت شناسایی‌اش را گرفتند ... چند نفر هم از او عکس گرفتند...»
صدا و سیمای جمهوری اسلامی با پخش مستند «تقاطع» مدعی شد که ندا بر اساس برنامه دولت‌های بیگانه و جاسوس‌های خارجی کشته شده تا از مرگ او علیه دولت در قدرت ایران بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی شود. اما حدوداً ۳۰ نفر دیگر در همان روز در نقاط دیگر کشور در تظاهرات به شکلی مشابه کشته شدند.

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مشخص بود که تک‌تیراندازهایی از بالای برخی ساختمان‌ها به مردم در کوچه و خیابان شلیک می‌کنند. موضوعی که در جریان سرکوب مردم در سال‌های بعد هم تکرار شد.