میرحسین موسوی: در کنار کسانی خواهم ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی شده به جان آمده‌اند

«با تداوم بدعت «نظارت استصوابی» عنوان جمهوری اسلامی ایران در زمانی نه‌چندان دور بی‌معنا خواهد شد»

حمایت موسوی از تحریم انتخابات - OLIVIER LABAN-MATTEI / AFP

میرحسین موسوی، با انتشار پیامی از حصر با اشاره به اتحاد صورت گرفته برای تحریم انتخابات اظهار داشت:« ضمن احترام به همه هم‌وطنان، در شرایطی چنین ناپایدار و پر ابهام بنده به‌عنوان یک همراه کوچک، در کنار کسانی خواهم ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی شده به جان آمده‌اند. کسانی که حاضر نیستند تسلیم تصمیمات پشت پرده‌ای برای آینده کشور بشوند.

به نوشته وب‌سایت کلمه، او در بخش دیگر از پیام خود با تأکید بر اینکه با تداوم بدعت «نظارت استصوابی» عنوان جمهوری اسلامی ایران در زمانی نه‌چندان دور بی‌معنا خواهد شد، افزود به طور قطع یکی از مهم‌ترین پوسترهای سیاسی کشور عزیزمان دروغ ممنوع بود و دور نیست که در آینده نزدیک محکومیت تصمیمات دزدکی و پنهانی موضوع بحث‌های خانه و بازار و فضای مجازی در سراسر کشور شود.

درحالی‌که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با وجود بسته‌تر کردن میدان رقابت، میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را افزایش دهد و از تکرار تجربه انتخابات اخیر مجلس که گواه پایین‌ترین میزان مشارکت پس از پیروزی انقلاب بود جلوگیری کند، در چند روز گذشته دعوت‌ها برای تحریم انتخابات به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

محمود احمدی‌نژاد، فائزه هاشمی رفسنجانی، پروانه سلحشوری و بسیاری دیگر از افرادی که خود روزگاری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی رئیس‌جمهوری یا نماینده مجلس بودند، تازه‌ترین کسانی هستند که از شرکت نکردن در انتخابات سخن گفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی، هفته‌هاست که مردم را تحریم انتخابات فرامی‌خوانند.

خانواده‌های کشته‌شدگان چهار دهه گذشته، از جمله اعدام‌شدگان دهه ۶۰، قربانیان خشونت‌های ۱۳۸۸، کشته‌شدگان اعتراض‌های اجتماعی و سیاسی آذر ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸، قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی با موشک سپاه و کشته‌شدگان درون زندان‌ها که همه در جنبش دادخواهی به هم پیوسته‌اند، کارزار رای بی رای به راه انداخته‌اند و خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.

همچنین ۲۳۱ نفر از کنشگران مدنی و سیاسی از ۵۰ شهر و ۲۵ استان ایران، در نامه‌ای از مردم خواستند که انتخابات را تحریم کنند. آنان در نامه خود، انتخابات پیش روی ایران را «نمایشی و ساختگی» توصیف کردند و ابراز داشتند که «هدف آن‌ها از تحریم انتخابات، عبور مسالمت‌آمیز از نظام ولایت‌فقیه به یک نظام و قانون اساسی دموکراتیک، سکولار و مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر است.»

به نظر می‌رسد حوادث چند سال اخیر، به‌ویژه سرکوب شدید اعتراض‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ افزون بر سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی و بی‌کفایتی حاکمیت در مدیریت کرونا و حل بحران فزاینده اقتصادی، از مهم‌ترین عواملی است که مردم را برای تحریم انتخابات تا این اندازه مصمم کند.