دونالد ترامپ از لیزا مرکافسکی، سناتور حزب جمهوری‌خواه انتقام می‌گیرد؟

دونالد ترامپ روز جمعه، کلی شیباکا را برای احراز کرسی آلاسکا در سنای آمریکا تایید کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در کنار سناتور جان براسو و سناتور لیزا مرکافسکی - MANDEL NGAN / AFP

بدانید و آگاه باشید که «مرکافسکی باید برود».

دونالد ترامپ تور انتقام پسا کاخ سفیدش را با تایید رسمی یک نامزد حزب جمهوریخواه مقابل لیزا مرکافسکی پیش برده است. لیزا مرکافسکی (نماینده جمهوریخواه) به استیضاح آقای ترامپ در ارتباط با شورش در ساختمان کنگره رای داده است. 

دونالد ترامپ روز جمعه (۱۸ ژوئن) کلی شیباکا را برای احراز کرسی آلاسکا در سنای آمریکا تایید کرد. به همین ترتیب قرار است آقای ترامپ روز ۲۶ ژوئن در کلیولند از رقیب آنتونی گونزالس حمایت کند. گونزالس نیز در مجلس نمایندگان رای به استیضاح آقای ترامپ داده است. 

 بیانیه دونالد ترامپ از «میز تحریر دونالد ترامپ» می‌گوید که خانم مرکافسکی «برای آلاسکا بد است» و رای او در تایید وزیر منتخب جو بایدن برای امور داخلی این ایالت موجب از دست رفتن فرصت‌های شغلی در آلاسکا شده است. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اما به رای خانم مورکافسکی به استیضاحش اشاره نکرده است. 

ترامپ در ادامه بیانیه‌اش می‌گوید: «مرکافسکی باید برود. کلی شیباکا نامزدی است که می‌تواند مرکافسکی را شکست دهد و خواهد داد. کلی مبارزی است که به ارزش‌های آلاسکا و "اول آمریکا" معتقد است.»

او گفت: «از کارزار انتخاباتی در آلاسکا (برای خانم شیباکا) استقبال می‌کند» هرچند گزارش نشریه واشینگتن پست حاکی از آن است که آقای ترامپ شخصا به این ایالت سفر نخواهد کرد و نیروی موثری در کمپین انتخاباتی نخواهد بود زیرا ترجیح می‌دهد از پروازهای طولانی اجتناب کند.

خانم مرکافسکی تقریبا در صدر فهرست «افراد مورد توجه» دونالد ترامپ قرار دارد و ترامپ مایل به اخراج او از حزب جمهوریخواه در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ است. مرکافسکی تقریبا در صدر فهرست نام‌هایی بود که ترامپ در جریان نخستین سخنرانیش در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران (سی‌پی‌ای‌سی) پس از شکست در انتخابات به آن اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فهرست شامل میت رامنی، بو سَس، ریچارد بِر، بیل کَسِدی، سوزان کالینز و پَت تومی در سنا و تام رایس، آدام کینزینجر، دَن نیوهاوس، فرد آپتون، جیمی هررا بوتلر، پیتر مِیِر، جان کاتکو و دیوید والادائو در مجلس نمایندگان است.

دونالد ترامپ گفت: «و البته لیز چینی، جنگ‌افروزی که سخت علاقمند به دیدن سربازان ما در جنگ است. خبر خوش اینکه او در ایالتش سانسور شده و آرای انتخاباتیش در این ایالت سریع‌تر از هر انسان دیگری که دیده‌ام افت کرده است. بنابراین جای امیدواری است که در انتخابات بعدی از شرش خلاص شوند. از شر همه آن‌ها خلاص شوید.» 

به گزارش واشینگتن پست، اینکه انتقام آقای ترامپ بیشتر روی «از شر همه آن‌ها خلاص شوید» متمرکز است تا ارائه برنامه‌های جدید، حمایت از سیاست‌ها و حزب جمهوریخواه، متحدان نزدیک و مقام‌های حزب جمهوریخواه را دلسرد کرده است. 

این نشریه به ۱۳ مقام پیشین کاخ سفید، جمهوریخواهان، مشاوران و متحدانی اشاره دارد که یکی از آن‌ها گفته است طرز فکر آقای ترامپ برای انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ تماما در مورد این است که «برای من چه نفعی دارد؟»

آنچه برای دونالد ترامپ در «تایید کامل» خانم شیباکا، کمیسر پیشین اداری آلاسکا وجود دارد ادامه و حمایت از سیاست‌های اوست.

آقای ترامپ می‌نویسد: «او کاملا ماگاست (عظمت را دوباره به آمریکا برگردانیم)، مشوق (سیاست‌های) سوخت، محکم در مورد اوضاع مرزی، سختگیر در ارتباط با جرم و جنایت و کاملا از سربازان پیشین آمریکا و ارتش حمایت می‌کند. کلی یک حامی قدرتمند متمم دوم (قانون اساسی) و حمایت از فرصت‌های شغلی است.» 

خانم شیباکا نخستین رقیب اصلی خانم مرکافسکی در انتخابات مقدماتی است. دولت بایدن روی مرکافسکی برای پیشبرد سیاست‌های حزب دموکرات در سنا که به طور مساوی میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها تقسیم شده، تمرکز کرده است. 

خانم شیباکا در حساب کاربری خود درتوییتر نوشت که از نظر تایید آقای ترامپ «مفتخر و ممنون» است. او در بیانیه‌ای گفته است که این در شکست رقیب موثر است. 

او در این بیانیه که در نشریه «هیل» منتشر شده می‌گوید: «برخورداری از تایید قاطع او (ترامپ) خبر خوشی برای کارزار ما و خبری حتی خوش‌تر برای مردم آلاسکاست زیرا این به معنای بازپس گرفتن کرسی ما در سنا از لیزا مرکافسکی است.»

© The Independent