عبدالله برای دیدار با ملا برادر به قطر می‌رود؟

رهبران ارشد سیاسی از جمله عبدالله و حامد کرزی در ترکیب این هیئت هستند

هیئت بلندپایه کابل بعد از تلاش‌ فراوان دیپلماتیک به دوحه می‌رود تا شاید بتواند روند صلح با طالبان را در مسیر درست قرار دهد -Pakistan Foreign Ministry / AFP

یک هفته است که هیئت شش نفره‌ای از رهبران برجسته سیاسی افغانستان برای سفر به دوحه و دیدار با ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر گروه طالبان، آماده می‌شود تا بن‌بست مذاکرات صلح افغانستان را بشکند و به آن کمک کند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی، رئيس‌جمهور پیشین،‌ یونس قانونی و کریم خلیلی، معاونان پیشین ریاست‌جمهوری، عنایت بابر فرهمند، مشاور ارشد مارشال دوستم و اکرم خپلواک،‌ مشاور رئيس‌جمهور کشور در ترکیب این هیئت حضور دارند.

این سفر در پی تلاش آمریکا و قطر برای تسریع روند صلح برنامه‌ریزی شده است تا اختلافات دولت افغانستان و گروه طالبان در سطح بالاتر بررسی شده و راه حلی پیدا شود. اما چند بار است که این سفر به دلیل اختلاف دو طرف سر موضوعات مورد بحث به تعویق می‌افتد. 

۹ ماه از آغاز مذاکرات رودرروی صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه قطر می‌گذرد اما دو طرف نتوانسته‌اند هیچ پیشرفتی داشته باشند و در نتیجه سطح خشونت‌ها داخل کشور به شدت افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند مذاکرات بین‌الافغانی صلح در این مدت چندبار برگزار شده است و دو طرف درباره روش کار و ادامه گفت‌وگوها توافق‌هایی داشته‌اند اما کمترین پیشرفتی سر آتش‌بس، نظام سیاسی آینده و نقشه‌راه صلح که از مسائل مهم دوجانبه است، حاصل نشده است.

هواداران بین‌المللی دولت افغانستان کوشیده‌اند تا برنامه‌های مختلفی از جمله پیشنهاد کنفرانس استانبول که قرار بود ماه آوریل گذشته برگزار شود، به روند بی‌رمق مذاکرات صلح جان تازه‌ای بخشد اما گروه طالبان با خودداری از شرکت در این نشست این تلاش را هم ناکام کرد.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با اعلام خروج غیرمشروط نیروهای آمریکایی و بین‌المللی تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۱) به پیچیدگی اوضاع افزود و دلگرمی طالبان به مذاکرات را کاهش داد.

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی اعلام کرده است که بیش از ۵۰ درصد روند خروج نیروهای آمریکایی از افغاستان تکمیل شده است.

سفر هیئت بلندپایه رهبران اقوام مختلف افغانستان برای دیدار با رهبری طالبان در قطر که نخستین بار در چنین سطحی برگزار می‌‌شود، بار دیگر باعث شده است امید تازه‌ای برای مذاکرات جوانه بزند.

کارشناسان می‌گویند تقویت مذاکرات بین‌الافغانی و زمینه‌سازی گفت‌‌وگوها از اولویت‌های اصلی خواهد بود و هر تلاشی در راستای صلح ستودنی است. نصرالله استانکزی، استاد دانشگاه کابل، می‌گوید مهم‌ترین مساله اعتمادسازی بین طالبان و دولت برای پیشبرد مذاکرات صلح است.

با ازسرگیری حملات گسترده طالبان برای گرفتن برخی شهرستان‌ها در هفته‌های اخیر و حمایت قاطع پاکستان از خشونت‌ورزی طالبان، سطح اعتماد به شدت کاهش یافته و آسیب دیده است. نخستین امیدواری‌ها مبنی بر رسیدن به نوعی تفاهم با طالبان بین مردم کشور نیز نقش برآب شده است و این بیم قوت یافته است که طالبان خلاف ادعای خود می‌کوشد از راه زور به قدرت برسد.

بسیاری از شهروندان افغان و کشورهای منطقه از جمله پاکستان، روسیه و ایران با قدرت‌طلبی طالبان از راه زور مخالفت کرده‌اند.

هیئت بلندپایه کابل بعد از تلاش‌های فراوان دیپلماتیک از جمله دیدار با مقام‌های ارشد پاکستانی، قطری و آمریکایی به دوحه می‌رود تا شاید بتواند روند صلح با طالبان را در مسیر سازنده‌ای قرار دهد.

بیشتر از جهان