نامه سرگشاده ملابرادر به مردم آمریکا

ملابرادر از آمریکا خواسته است به پیمان صلح دوحه متعهد بماند تا جنگ تمام شود

ملابرادر در اقدام کم‌سابقه‌ای به مردم آمریکا نامه نوشته است - Giuseppe CACACE / AFP

در آستانه بازنگری توافق صلح آمریکا با طالبان، ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی آن‌ها در قطر، نامه سرگشاده‌ای خطاب به مردم آمریکا نوشته و از آن‌ها خواسته است دولت خود را به پایبندی به پیمان صلح قطر تشویق کنند.

در این نامه آمده است: «به تاریخ ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ میلادی، پیمان دوحه بین امارت اسلامی افغانستان و ایالات متحده آمریکا امضا شد تا همه نیروهای نظامی خارجی، تمام کارکنان غیرنظامی و غیردیپلماتیک آن‌ها، نیروهای کار خصوصی، امنیتی و مربیان، مشاوران و کارمندان خدماتی‌شان طی ۱۴ ماه از افغانستان خارج شوند و افغانستان در مقابل امارت اسلامی تعهد داده است که از خاک افغانستان به امنیت هیچ کشور آسیبی نمی‌رسد.»

آقای برادر برای اثرگذاری و موفقیت روند صلح افغانستان چند نکته را به مردم آمریکا توضیح می‌دهد.

او می‌نویسد: «جریان نوزده ساله گذشته ثابت کرد که موضوع افغانستان با کاربرد زور و قدرت، راهبردهای جنگی و تغییر ژنرال‌ها حل نمی‌شود. این جنگ که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا است، همان‌طور که ملت افغانستان را با فجایع و مشکلات بزرگ همراه کرده است، خسارات سنگین جانی و مالی به آمریکا هم وارد نموده و حیثیت آن را متضرر ساخته است و هنوز هم به هر دو طرف زیان می‌رساند.»

نفر دوم گروه طالبان می‌افزاید: «پس از تجارب نوزده ساله، مقتضای عقل و منطق این است که برای پایان کامل این جنگ، تلاش‌های صادقانه صورت بگیرد و تعهداتِ انجام شده، عملی شود. امارت اسلامی افغانستان از طرف خود برای حل سیاسی معضل، تعهد واقعی دارد و با همین هدف، از پیش به گشایش دفتر سیاسی در کشور قطر اقدام کرده بود.»

در این نامه همچنین آمده است که گروه طالبان در کنفرانس‌ها و نشست‌های جهانی پی هم شرکت کرده است و بر حل سیاسی مساله افغانستان، گام‌های عملی برداشته است که سرانجام پیمان دوحه نهایی شد و بعد به گفته او طالبان در راستای اجرای کامل پیمان دوحه، کاهش قابل ملاحظه‌ای در حملات خود به وجود آورد و در مذاکرات صلح بین‌الافغانی شرکت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامه‌نگاری به ملت آمریکا در شرایطی که ممکن است دولت جو بایدن توافق‌نامه صلح طالبان را با بازنگری تغییر دهد و خواهان اصلاحات بیشتر در‌ آن شود، اهمیت مضاعف دارد.

ملا برادر از مردم آمریکا می‌خواهد: «اکنون که یک‌سال از پیمان دوحه می‌گذرد، خواست ما از آمریکا این است که مطابق با تعهدات خود به تطبیق کردن پیمان متعهد بماند. ما اطمینان داریم که افغان‌ها در بین خود از راه تفاهم بین‌الافغانی به قیام نظام اسلامی و صلح و امنیت دائمی خواهند رسید.»

این رهبر شورشی اطمینان می‌دهد که از نظر طالبان افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها است و برخورد تبعیض‌آمیز بین اعضای این خانواده قابل قبول نیست و طالبان خود را به تامین و تضمین همه حقوق زنان که شریعت اسلامی مشخص کرده است، متعهد می‌داند.

در این نامه بر تعهد طالبان به مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر نیز تاکید شده و اطمینان داده شده است که هیچ تهدیدی از خاک این کشور متوجه کشورهای دیگر نیست.

ملا برادر می‌نویسد: «امارت اسلامی افغانستان نه در امور داخلی کسی مداخله می کند، نه قصد ضرر رساندن به کسی را دارد و به فرد دیگر هم اجازه نمی دهد که در امور ما مداخله کند.»

انتشار نامه ملابرادر خطاب به مردم آمریکا در حالی است که گروه طالبان در ماه‌های گذشته حملات انتحاری، ترور فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و مردم عادی افغانستان را گسترش داده است. افزایش خشونت‌ها و اقدامات تروریستی طالبان پس از دستیابی به توافق صلح با آمریکا هم متوقف نشد. این در حالی است که یکی از بندهای توافق آمریکا و طالبان کاهش خشونت‌ها در افغانستان بود.

بیشتر از جهان