انتخابات ۱۴۰۰:‌ حوزه‌های خلوت و تلاش برای آمارسازی

شماری از ایرانی‌ها در سراسر جهان مقابل نمایندگی‌های جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند

مشارکت در انتخابات نسبت به دورهای گذشته کاهش داشته است - عکس: @womenncri

پس از تبلیغات فراوان، در نهایت امروز ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد. بر اساس آخرین اطلاعیه وزارت کشور زمان برگزاری این انتخابات تا ساعت ۱۹ تمدید شده است.

زمان برگزاری انتخابات از همان ابتدای اعلام، مورد توجه قرار گرفت. با توجه به اینکه طی روزهای اخیر موج وسیعی در تحریم انتخابات شکل گرفته است، وزارت کشور ساعت شروع کار را برخلاف سنت همیشگی که ۸ صبح بود، به ۷ صبح تغییر داد. به نظر می‌رسد این اقدام در راستای تلاش برای افزایش میزان مشارکت صورت گرفته است.

بر اساس آمار منتشر شده و مطابق با پیش‌بینی‌ها تا ظهر امروز پایین‌تر از حد انتظار بود. خبرگزاری فارس که نزدیک به سپاه پاسداران است، ظهر امروز اعلام کرد که با توجه به تعرفه‌های رأی‌گیری مصرف شده، از ساعت ۷ تا ساعت ۱۳ (۶ ساعت) ۸.۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. این میزان در دور قبلی که رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح آغاز شده بود، حدود ۱۱ میلیون نفر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نکته ابهام برانگیز در اعلام آمار بخش دوم است. فارس در آماری که بعد از ظهر منتشر کرد، مدعی شد که از ساعت ۱۳ تا ساعت ۱۶:۴۵ (۳ ساعت و ۴۵ دقیقه) ۵.۵ میلیون نفر رأی داده‌اند که مجموعاً تعداد رأی دهنگان را به ۱۴ میلیون نفرمی رساند.

این در حالی است که به طور معمول در دوره‌های گذشته این ساعات حضور مردم در پای صندوق‌های رأی کاهش می‌یابد. خصوصاً که گرمای شدید هوا باعث می‌شود که حتی علاقه‌مندان به رأی دادن، ترجیح بدهند که صبح یا بعد از ظهر در انتخابات شرکت کنند.

این موضوع در میان خبرنگارانی که تصاویر حوزه‌های انتخاباتی را ارسال می‌کنند، باعث بهت شده است. زیرا میزان مشارکت اعلامی با تصاویر منتشر شده همخوانی ندارد.

حوزه‌های رأی‌گیری خلوت‌تر از همیشه

بر اساس تصاویر منتشر شده و فیلم‌هایی که شهروندان از سراسر ایران ارسال کرده‌اند، بسیاری از حوزه‌های رأی‌گیری خلوت‌تر از دوره‌های قبل است. همچنین، حتی ناظران برخی صندوق‌ها گزارش کرده‌اند که تا ساعت ۶ بعد از ظهر چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تعرفه‌ها مصرف شده است. عددی که با آمار منتشر شده از سوی رسانه‌های نزدیک به سپاه مغایر است.

مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری در جهان

شماری از ایرانیان در سراسر جهان مقابل کنسولگری‌ها و سفارت‌های جمهوری اسلامی در سراسر کشور رفتند و به برگزاری انتخابات اعتراض کردند.

همزمان با آغاز رای‌گیری در لندن، ایرانیان ساکن بریتانیا روبروی حوزه رای‌گیری دست به اعتراض و سرودخوانی کردند. طبق گزارش‌های رسیده لااقل یک نفر نیز در جریان این تجمع بازداشت شده است.

صبح امروز و در پی اعتراض گسترده ایرانیان مقیم برلین برابر سفارت جمهوری اسلامی نسبت به رای گیری، تعدادی از معترضان توسط پلیس آلمان دستگیر شدند.

امروز تعدادی از ایرانیان مقیم کانادا با برگزاری تجمع اعتراضی در تورنتو به آنچه انتخابات نمایشی در ایران می‌نامیدند اعتراض کردند. شرکت کنندگان در این تجمع با حمل تصاویری از قربانیان فاجعه شلیک موشک توسط سپاه به هواپیمای مسافربری، علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.