بیانیه مشترک احزاب چپ و جمهوری‌خواه: «تحریم انتخابات»

مردم با تحریم فعال انتخابات اجازه ندهند که حکومت از رای آنها برای ترمیم مشروعیت خود بهره گیرد

حزب چپ ایران (فدائیان خلق) ، اتحاد جمهوری‌خواهان ایران و همبستگی جمهوری‌خواهان ایران در اعلامیه مشترکی با اشاره به تلاش هسته سخت قدرت برای یک‌دست کردن حکومت و در راستای رسیدن به برگزاری یک انتخابات آزاد، از مردم خواستند تا با «تحریم فعال» انتخابات ریاست‌جمهوری، در این «انتخابات فرمایشی» شرکت نکنند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در جمهوری اسلامی انتخابات همواره غیر آزاد بوده و تنها برای کاندیداهای جناح های حکومتی امکان کاندیدا شدن وجود داشت. این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شبیه ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری از سال ١٣۶٠ تا قبل از ١٣٧۶ است که رئیس‌جمهور قبل از روز رأی گیری عملاً تعیین شده است.»

این سه تشکل سیاسی در ادامه با تأکید بر گفته‌های پیشین علی خامنه‌ای، در مورد تشکیل دولت جوان انقلابی، برگزاری یک انتخابات تک‌قطبی را راهکاری برای به ثمر رسیدن هدف نهایی او دانستند و عنوان کردند که رد صلاحیت رئیس‌جمهور سابق، معاون اول رئیس‌جمهور فعلی، رئیس چند دوره مجلس و تعداد زیادی از نمایندگان سابق و حاضر مجلس تنها بر اساس مصلحت ولایت‌فقیه و تأثیرگذاری در مسئله جانشینی «رهبر» صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سه حزب و سازمان جمهوری‌خواه سکولار دمکرات در بخش پایانی اعلامیه از مردم خواستند تا با تحریم فعال و هدفمند انتخابات، ضمن نمایش قدرت و اعتراض خود را علیه انتخابات مهندسی شده، سیاست های مخرب حکومت، فقر، بیکاری و تورم و سیاست ماجراجویانه جمهوری اسلامی در منطقه را اعلام کنند و اجازه ندهند که حکومت از رأی مردم برای ترمیم مشروعیت خود بهره گیرد.

کارزار تحریم انتخابات فرمایشی تنها به گروه‌های سیاسی تبعیدی محدود نمی‌شود. پیش از این گروهی از خانواده‌های اعدام‌شدگان، خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، و نزدیکان مسافران هواپیمای مسافربری اوکراینی سرنگون‌شده توسط سپاه پاسداران، به طور هماهنگ و همسو، خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدند.

محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور، یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ در این باره گفته است: «این حکومت اگر قرار بود اصلاح بشود، تا حالا شده بود. چند هزار جوان دیگر باید در قبرستان بخوابند تا این‌ها اصلاح بشوند؟» او در ادامه با اعتراض به کسانی که در خارج از کشور به تبلیغ مشارکت در انتخابات اقدام می کنند گفت: «شماها حق ندارید برای زندگی نابود شده ماها [خانواده‌های آبان] تصمیم بگیرید. چرا به کشور باز نمی گردید؟»

سعید افکاری، برادر نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام‌شده در ارتباط با اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز نیز درباره این انتخابات گفته است: «رأی ندادن» آغاز راه «نه گفتن به ظلم، جنایت، دزدی، و ظلم به زنان» است و بخشی از مسیری است که باید طی شود.

فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان نیز درباره مشارکت در انتخابات گفت: «وقتی در کشور خودمان حق اعتراض نداریم، چرا باید پای صندوق رأی برویم.»

همچنین، از جمله چهره‌های شناخته شده داخل کشور که در نامه‌ای خواستار تحریم انتخابات شد می‌توان به ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، اشاره کرد. او در نامه خود تصریح کرد که بالاتر از سیاهی رنگی نیست و نوشت: «ملت ایران نیک دریافته‌اند که صندوق‌های رأی باعث تحول قابل‌اعتنایی در حال ‌و روز این مرزوبوم نمی‌شوند. رئیس‌جمهوری که نقشش از رئیس دفتر یا تدارکاتچیِ ولی‌فقیه تجاوز نمی‌کند، نمی‌تواند رویه‌های مخربی را که در کشور به دست نهاد ولایت‌فقیه نهادینه شده است، تغییر دهد.»