حمله اسرائيل به نوار غزه در پاسخ به بادکنک‌های آتش‌زای فلسطینی

این اولین درگیری نظامی دولت جدید اسرائیل است که کمتر از یک هفته از عمر آن می‌گذرد

روز سه‌شنبه، صدها اسرائيلی در حالی که پرچم‌های این کشور را در دست داشتند، در نزدیکی باب العامود، تجمع کردند - Menahem KAHANA / AFP

امروز چهارشنبه، اسرائیل در پاسخ به بادکنک‌های آتش‌زایی که از نوار غزه به سوی این کشور فرستاده شد، به این منطقه فلسطینی حمله هوایی کرد. این اولین درگیری نظامی دولت جدید اسرائيل و اولین درگیری پس از پایان جنگ ۱۱ روزه ماه گذشته بین اسرائیل و حماس است.

این درگیری در پی راهپیمایی ناسیونالیست‌های افراطی یهودی در محلات فلسطینی‌نشین شرقِ بیت‌المقدس (اورشلیم) صورت می‌گیرد که در آن شعارهایی همچون «مرگ بر عرب‌ها» سر داده شده بود. در پی این راهپیمایی، حماس اسرائیلی‌ها را به واکنش نظامی تهدید کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اسرائيل اعلام کرده است که هواپیماهای آن به پایگاه‌های مسلح حماس در شهر غزه و شهر خان یونس در جنوب نوار غزه حمله کرده‌اند و «برای تمام سناریوها از جمله ادامه درگیری برای مقابله با تداوم حملات تروریستی که از نوار غزه برمی‌خیزد» آماده‌اند.

این ارتش همچنین اعلام کرده است که حملاتش در پاسخ به بالن‌های آتش‌زایی بوده که به گفته آتش‌نشانی اسرائیل بروز حریق در ۲۰ زمین باز در خاک اسرائیل، نزدیک مرز  غزه، را باعث شده‌اند. ابومالک، یکی از جوانانی که بادکنک‌ها را ارسال کرده بود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که این کار او «پاسخی اولیه» به راهپیمایی روز سه‌شنبه است.

یک سخنگوی حماس ضمن تایید حملات اسرائیل گفت که فلسطینی‌ها به «مقاومت بی‌باکانه» خود ادامه می‌دهند و از «حقوق و اماکن مقدس» خود در بیت‌المقدس دفاع می‌کنند.

روز سه‌شنبه، صدها اسرائيلی در حالی که پرچم‌های این کشور را در دست داشتند، در نزدیکی باب العامود، یکی از دروازه‌های شهر قدیم بیت‌المقدس که برای مسلمانان و فلسطینی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، تجمع کردند و سپس به سوی دیوار ندبه (از اماکن مقدس یهودیان) راهپیمایی کردند. فلسطینی‌ها و برخی چهره‌ها در اسرائيل این حرکت تحریک‌آمیز را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نظر می‌رسد بیشتر شرکت‌کنندگان در تظاهرات مردان جوانی بودند که با پخش ترانه‌هایی به رقص و برافراشتن پرچم اسرائیل پرداختند. از دیگر شعارهای نفرت‌پراکنانه این تظاهرات افراطی‌ «باشد که روستایتان بسوزد» بود اما تعداد تظاهرات‌کنندگان بسیار کمتر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌ ماه گذشته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یائیر لاپید، وزیر خارجه و نخست‌وزیر علی‌البدل در دولت جدید اسرائيل، گفته است کسانی که در این راهپیمایی شعار «مرگ بر عرب» دادند مایه شرم مردم اسرائیل‌اند. او در صفحه توییتر خود نوشت: «این واقعیت که برای برخی افراطی‌ها پرچم اسرائیل نشانی از نفرت و نژادپرستی است، مشمئزکننده و نابخشودنی است.»

مناطق شرقی بیت‌المقدس (اورشلیم) که اماکن مهم سه مذهب یهودیت، اسلام و مسیحیت در آن قرار دارد، تا سال ۱۹۶۷ در اختیار اردن بود. در پی جنگ شش روزه آن سال، این منطقه به همراه کرانه غربی رود اردن، نوار غزه، بلندی‌های جولان و صحرای سینا در اختیار اسرائیل قرار گرفت. اسرائیل از همان ابتدا این منطقه را به خاک خود الحاق و اعلام کرد که کل بیت‌المقدس (اورشلیم) را پایتخت خود می‌داند اما جامعه جهانی مالکیت اسرائیل بر این شهر را نمی‌پذیرد. فلسطینی‌ها می‌خواهند بیت‌المقدس شرقی پایتخت دولت آینده‌ آنان باشد.

پیش از راهپیمایی جنجالی روز سه‌شنبه، اسرائیل  سامانه ضدموشک «گنبد آهنین» را فعال کرده بود؛ چون شلیک راکت از غزه را پیش‌بینی می‌کرد اما در پایان راهپیمایی، از شلیک راکت خبری نبود. پلیس اسرائیل در ضمن محوطه مقابل باب العامود را خالی کرده، جاده‌های شهر را بسته، مغازه‌ها را تعطیل کرده و تظاهرات‌کنندگان فلسطینی را پراکنده کرده بود. به گفته پلیس، ۱۷ نفر به ظن مشارکت در خشونت، از جمله پرتاب سنگ به سوی پلیس، دستگیر شدند. دو نفر از نیروهای پلیس به مراقبت پزشکی نیاز داشتند. به گفته فلسطینی‌ها، پنج نفر از معترضان نیز در درگیری با پلیس آسیب دیدند.

این راهپیمایی ابتدا قرار بود در روز دهم ماه مه که در تقویم اسرائيل به عنوان «روز اورشلیم» شناخته می‌شود و سالگرد فتح این شهر در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ است، برگزار شود اما در لحظه آخر، پلیس به راهپیمایان اجازه نزدیک شدن به باب العامود و محله مسلمانان در شهر قدیمی را نداد اما حماس همچنان به راکت‌پراکنی ادامه داد که به جنگ ۱۱ روزه ماه گذشته منجر شد که در آن ۱۲ شهروند غیرنظامی در اسرائیل (از جمله یک شهروند هندی و دو شهروند تایلندی) و ۲۵۶ نفر در نوار غزه کشته شدند که به تخمین سازمان ملل، دست‌کم ۱۲۸ نفر از آنان شهروندان غیرنظامی، از جمله ده‌ها کودک، بودند.

درگیری کنونی چالشی برای نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید دولت ائتلافی اسرائيل است که خود گرایش‌های ناسیونالیسم راست‌گرا دارد اما باید بر صدر دولتی وسیع بنشیند که راست‌گرایان در آن در اقلیت‌اند. بسیاری از آقای بنت خواسته بودند راهپیمایی امروز را لغو کند اما او در نهایت چنین نکرد.

منصور عباس، رهبر حزب «رعم» که از منافع شهروندان فلسطینی‌تبار دفاع می‌کند و گرایش‌های اسلام‌گرایانه معتدلی دارد، گفته است که راهپیمایی روز سه‌شنبه «تلاشی برای به آتش کشیدن منطقه با دلایل سیاسی» و زیر سوال بردن دولت جدید است. حزب آقای عباس جزء ائتلاف حاکم اسرائیل است.

عباس از پلیس و وزیر امنیت عمومی خواسته بود راهپیمایی را لغو کنند و تنش‌ها را فرو بنشاند.

در سال‌های گذشته، این راهپیمایی گاه به باب العامود وارد می‌شد و از میان محله مسلمانان می‌گذشت اما این بار پلیس اجازه ورود به محله مسلمانان را نداد و راهپیمایان در عوض دیوارهای باستانی شهر قدیم را دور زدند و از باب الخلیل به قلب بیت‌المقدسِ باستانی وارد شدند؛ دروازه‌ای که بیشتر محبوب گردشگران است؛ اما این تغییر مسیر برای جلوگیری از درگیری کافی نبود.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، راهپیمایی روز سه‌شنبه را «تهاجمی علیه مردم ما» خواند. وزارت خارجه اردن هم با صدور بیانیه‌ای این راهپیمایی را «غیرقابل قبول» خواند و آن را مخل تلاش برای کاهش تنش‌ها دانست.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، با رئیس ستاد ارتش، رئیس پلیس و سایر مقامات ارشد امنیتی این کشور دیدار کرده است. در بیانیه دفتر او می‌خوانیم که آقای گانتز بر «نیاز به جلوگیری از درگیری و پاسداشت امنیت شخصی یهودیان و عرب‌ها» تاکید کرده است.