آمریکا آماده حمایت از کانال‌های ارتباطی بشردوستانه با ایران است

وزیر امور خارجه سوییس: مشکل این است که از این کانال به اندازه کافی استفاده نشده است

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه از سرعت بخشیدن به روند تایید نقل‌وانتقال‌های مالی موردنیاز برای ارسال دارو و غذای بیشتر به جمهوری اسلامی ایران از طریق کانال بشردوستانه سوییس، حمایت کرد.

به گزارش رویترز، ایگازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوییس، پس از گفت‌وگوی با بایدن در ژنو، در نشستی خبری با اعلام این موضوع گفت که مشکل این است که از این کانال به اندازه کافی استفاده نشده است.

وی توضیح داد دلیل این موضوع آن است که «انتقال‌های مالی وجود دارد که هنوز نیازمند تاییدند و فکر می‌کنم ایالات متحده مایل است تصمیم‌گیری را سرعت ببخشد تا این کانال از تمام ظرفیت خود استفاده کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کاسیس، روسای‌جمهور سوییس و آمریکا در دیدار خود درباره مذاکرات جاری وین با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران و «قصد آمریکا برای حرکت رو به جلو» در این مسیر، گفت‌وگو کرده‌اند.

آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کرده است، دارو و غذا را شامل نمی‌شود و برای اطمینان از این که منابع مالی در همین حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طریق کانال سوییس مجوز نقل‌وانتقال مالی آن را صادر می‌کند.

سفارت سوییس در تهران حافظ منافع ایالات متحده در ایران است.

به دنبال تحریم‌های آمریکا، دستیابی ایران به نظام مالی بین‌المللی قطع شده است و به همین دلیل این کشور امکان دسترسی به درامدهای نفتی خود در بانک‌های کشورهای خارجی را ندارد و برای استفاده از آن‌ها به مجوز دولت آمریکا نیازمند است.