دیدار وزرای امور خارجه ایران و سوئیس در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید این دیدار ارتباطی با روابط ایران و آمریکا ندارد

وزرای خارجه ایران و سوییس در تهران- عکس از ایرنا

وزیر امور خارجه سوئیس امروز در تهران با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار کرد. محورهای این گفت‌وگو مسائل اقتصادی، صلح و حقوق بشر عنوان شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران امروز در توییتی با اشاره به دیدار با ایگناتسیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در تهران نوشت در این دیدار در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفت‌وگوهایی انجام شد. آقای ظریف همچنین عنوان کرد که بازگشت دادوستدهای عادی اولویت جهانی است.

با این که وزیر امور خارجه ایران توضیحی درخصوص جزئیات موضوعات بحث شده در این دیدار نداده است اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید محور اصلی مذاکرات ایران و سوئیس در این سفر دیپلماتیک «روابط دوجانبه» و به طور ویژه «کانال مالی سوئیس» است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست امروز با خبرنگاران با اشاره به دیدار ایگناتسیو کاسیس و محمدجوادظریف عنوان کرد، سفر وزیر خارجه سوییس به تهران در چارچوب روابط دو کشور است و ارتباطی با روابط ایران و آمریکا ندارد. این در حالی است که دولت سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران شناخته می‌شود.

یکی از محورهای اصلی این دیدار به طور ویژه در خصوص کانال مالی سوئیس بوده است که آقای خطیب‌زاده با بیان این‌که دو تراکنش مالی که در این کانال صورت گرفته با منابع مالی ایران نزد سوییس انجام شده است و منابع مالی ایران در کشور سوئیس خیلی زیاد نیست، گفت: «منابع مالی ایران در خارج از کشور زیاد است و آمریکا تلاش می‌کند که این منابع مالی وارد این کانال نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانال تجاری ایران و سوئیس برای عبور از تحریم آمریکا جهت واردات دارو به ایران که از آذرماه سال گذشته آغاز به کار کرده بود، طی سال گذشته با تاخیر در تراکنش مواجه بود. سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد که بعد از ۲۰ ماه تاخیر، خردادماه امسال اولین تراکنش جدی در این چارچوب انجام شده است. وزارت خارجه ایران می‌گوید، تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس به ایران انجام شده است، یکی در بهمن‌ماه ۹۸ که به صورت آزمایشی انجام شده است و دیگری در خرداد ۱۳۹۹. گفته می‌شود این تراکنش‌ها برای انتقال اقلام دارویی و با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس انجام شده است.

دولت ایران همواره تلاش داشته از طریق کانال مالی سوئیس به منابع مالی خود در خارج از ایران دسترسی داشته باشد. این در حالی است که آمریکا معتقد است که جمهوری اسلامی با انتقال این منابع مالی قصد دارد تحریم‌های موجود را دور زده و بتواند به خرید اقلامی غیر از دارو و غذا دست پیدا کند.

در پی تحریم‌های آمریکا درخصوص ایران، دولت سوئیس آذرماه سال گذشته به عنوان دولت حافظ منافع ایران در آمریکا برای عبور از تحریم آمریکا، از راه‌اندازی یک کانال تجاری بشردوستانه (SHTA) با ایران خبر داد. این کانال با مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا راه‌اندازی شد. در دور قبلی تحریم‌ها نیز سوئیس یک کانال برای مبادله کالاهای انسان‌دوستانه تاسیس کرد و از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا (اوفک) برای انجام این مبادلات مجوز گرفت. پاییز ۹۸ نیز دولت سوئیس اعلام کرد در حال راه‌اندازی همان کانال سابق برای تامین اقلام بشردوستانه به ایران است و مجوزهای لازم از «اوفک» را نیز دریافت کرده است. ایران، سوئیس، آمریکا و اوفک برای راه‌اندازی این کانال در سال گذشته به توافق رسیدند.

هرچند طی سال‌های گذشته آمریکا همواره گفته است که مواد غذایی و دارو شامل تحریم‌های گسترده واشینگتن علیه ایران نبوده است اما مقام‌های ایرانی همواره اذعان داشته‌اند که تحریم‌های آمریکا عملا راه را برای خرید این کالاها بسته است. چرا که هیچ کدام از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی برای فروش اقلام دارویی و غذایی به ایران مجوز آمریکا را ندارد.

قوانین تحریم آمریکا به رئیس جمهوری آن کشور اجازه نمی‌دهد اقلام بشردوستانه شامل دارو، مواد غذایی، کالاهای اساسی کشاورزی و نظایر آن را در هیچ وضعیتی تحریم کند. همچنین طبق قوانین بین‌المللی، تحریم اقلام بشردوستانه حتی در زمان جنگ نیز جرم تلقی می‌شود.

آذرماه سال گذشته رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفته بود که کانال مالی ویژه مبادله کالاهای بشردوستانه مانند دارو و غذا که سوئیس آن را زیر نظر دارد به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

بیشتر از