چین با انتقاد از ناتو می‌گوید نیرویی برای صلح است

هیئت نمایندگی چین در اتحادیه اروپا از ناتو خواست با «دیدی منطقی» به توسعه چین نگاه کند

ناتو چین را چالشی برای نظم بین‌الملل دانسته است- 

BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

چین روز سه‌شنبه ۱۵ ژوئن، از ناتو که این کشور را یک چالش امنیتی خوانده است، انتقاد کرد و گفت که هرگز از «حق خود برای حفظ صلح» صرف‌نظر نخواهد کرد.

هیئت نمایندگی چین در اتحادیه اروپا از ناتو خواست با «دیدی منطقی» به توسعه چین نگاه کند.

رهبران ناتو روز دوشنبه، چین را چالشی برای نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین اعلام کردند. آن‌ها گفتند که بلندپروازی‌های چین و رفتار مهاجمانه آن «علیه نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و امنیت این اتحادیه، چالشی نظام‌مند ایجاد کرده است».

این بیانیه نارضایتی چین را در پی داشته است. این کشور از ناتو خواسته است تا از دامن زدن به چیزی که به «تهدید چین» معروف شده دست بردارد و «از منافع و حقوق مشروع چین به عنوان بهانه‌ای برای دستکاری سیاست‌های اتحادیه، ایجاد تنش و هیزم ریختن به آتش رقابت‌های ژئوپلتیک استفاده نکند».

هیئت نمایندگی چین در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفت: «به جای آن، ناتو باید بیشتر انرژی خود را برای گفت‌وگو و همکاری صرف کند و بیشتر تلاش‌ بکند تا واقعا سازنده و باعث حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.»

در این این بیانیه آمده است که پکن هرگز از «حق خود برای حفظ صلح» صرف‌نظر نخواهد کرد و «در دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع و حقوق توسعه خود محکم خواهد ایستاد.»

این هیئت نمایندگی گفته است: «ما تغییرات راهبردی ناتو و تغییرات سیاست آن در قبال چین را از نزدیک دنبال خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتو اعلام کرده که چین «به سرعت در حال گسترش تسلیحات هسته‌ای خود است، در مدرن کردن ارتشش شفاف نیست و همکاری‌های نظامی با روسیه را افزایش داده است.» ناتو گفت هنوز درباره «فقدان شفافیت مداوم و استفاده از اخبار کذب» در چین نگران است.

این بیانیه صریح‌الحن نتیجه تلاش‌های ایالات متحده بود که سعی داشت متحدان اروپایی خود را به مواجهه با چین دعوت کند. قبل از صدور این بیانیه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته بود: «در بیانیه‌ رسمی، به چین به نحوی قوی‌تر از همیشه اشاره خواهد شد.»

چین در واکنش ادعا کرد که ناتو «به توسعه صلح‌آمیز چین تهمت زده  است و درباره جایگاه بین‌المللی و نقش خود قضاوت غلطی دارد.»

هیئت نمایندگی چین اعلام کرد: «این نشان‌دهنده ادامه ذهنیت دوران جنگ سرد و سیاست‌های بلوکی است. چین به سیاستی دفاعی متعهد است که ذاتی تدافعی دارد. برنامه‌های ما برای دفاع و مدرن کردن ارتشمان کاملا موجه، منطقی، روشن و شفاف است.»

در بیانیه آن‌ها آمده است که براورد می‌شود مجموع هزینه‌های نظامی ۳۰ کشور عضو ناتو در سال ۲۰۲۱ به ۱.۱۷ تریلیون دلار برسد، که «بیش از نیمی از تمام هزینه‌های نظامی در سراسر دنیا و ۵.۶ برابر هزینه نظامی چین» است.

این بیانیه می‌افزاید: «مردم دنیا می‌توانند به روشنی ببینند چه کسی در سراسر دنیا پایگاه‌های نظامی دارد و چه کشوری با فرستادن هواپیماهای عظیم خود به کل دنیا فخر می‌فروشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان