حمله چین به گروه هفت: «دروغ، شایعه و اتهام‌های بی‌بنیان»

چین به بیانیه گروه هفت علیه اقدام‌های خود واکنش نشان داده است

ملکه بریتانیا در کنار سران کشورهای گروه هفت - JACK HILL /  AFP

پس از آنکه نشست گروه هفت کشور قدرتمند جهان در کورنوالِ انگلستان از دولت چین به دلیل نقض حقوق بشر انتقاد کرد، پکن پاسخی تند به آن داده است. چین روز دوشنبه (۱۴ ژوئن)، گروه هفت را به پخش «دروغ، شایعه و اتهام‌های بی‌بنیان» متهم کرد.

گروه هفت در بیانیه‌ای که پس از سه روز نشست منتشر کرد از سرکوب اقلیت‌ها در منطقه مسلمان‌نشین سینکیانگ و سرکوب کنشگران طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ انتقاد کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، که این سفر  اولین سفر خارجی‌اش محسوب می‌شود، از پکن خواست «در زمینه هنجارهای بین‌المللی و حقوق بشر رفتار مسئولانه‌تری داشته باشد». گروه هفت در ضمن استفاده از «کار اجباری» در سینکیانگ را نیز محکوم کرده بود و «تلاش‌های یک‌جانبه برای تغییر وضعیت موجود» در دریاهای شرق و جنوب چین را نیز مورد انتقاد قرار داده بود.

سفارت چین در بریتانیا روز دوشنبه (۱۴ ژوئن) با عصبانیت گروه هفت را به دلیل «دخالت» محکوم کرد.

سخنگوی این سفارتخانه در بیانیه‌ای گفت: «گروه هفت از مسائل مربوط به سینکیانگ سوءاستفاده می‌کند تا دست به تزویر سیاسی و دخالت در امور داخلی چین بزند و ما به شدت با این مخالفیم.»

چین گروه هفت را متهم به «دروغ، شایعه و اتهام‌های بی‌بنیان کرد» و تاکید کرد: «در مسائل داخلی چین نباید دخالت شود، شهرت چین نباید مورد هتک واقع شود و منافع چین نباید زیر سوال بروند.»

پکن گفت: «ما قاطعانه از حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه خود دفاع می‌کنیم و محکم علیه هرگونه بی‌عدالتی و نقض حقوق که علیه چین واقع شود می‌ایستیم.»

روزنامه «گلوبال تایمز» چین که موضعی ناسیونالیستی دارد در سرمقاله‌ای اشاره کرد که بیانیه گروه هفت «نظام‌مندترین محکومیت چین و دخالت در آن توسط قدرت‌های عمده غربی بوده است.» این سرمقاله گروه هفت را متهم کرد که تحت غلبه آمریکا قرار گرفته است اما در عین حال اشاره کرد که لحن بیانیه با لحن خود آمریکا تفاوت دارد و نشانه این دانست که «آمریکا قادر نیست افراطی‌ترین دیدگاه‌های خود را بر گروه هفت یا غرب به طور کلی تحمیل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه افزود: «این نشان می‌دهد منافع آمریکا و متحدانش در موضوع چین بسیار متفاوتند. آمریکا برنامه‌ای راهبردی برای حفظ هژمونی خود دارد و می‌خواهد غرب، چین را پایین بکشد اما کشورهای اروپایی با چین تفاوت ایدئولوژیک دارند ولی روابط اقتصادی‌شان با این کشور فقط رقابتی نیست که از نظر راهبردی نیز نیازمند همکاری است.» این سرمقاله تاکید کرد که پکن باید بین آمریکا و کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا به طور کلی تفاوت قائل شود.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند چین حدود یک میلیون نفر از شهروندان اویغورتبار و سایر اقلیت‌های منطقه سینکیانگ در غرب خود را وارد اردوگا‌ه‌های دست‌جمعی کرده است و برخی از آن‌ها چین را متهم به «نسل‌کشی» در این زمینه دانسته‌اند. پکن می‌گوید اقداماتش برای مبارزه با اسلام‌گرایی افراطی است.

گروه هفت در بیانیه خود تاکید کرد: «ما ارزش‌های خود را تشویق می‌کنیم از جمله با فراخوان به چین برای احترام به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت بیانیه روز یکشنبه گروه هفت قدم مهمی برای این گروه بوده و نشان از اجماع رهبران بر لزوم «مقابله و رقابت» با چین در زمینه‌های مختلف دارد.

از دیگر خواست‌های گروه هفت، که برای اولین بار پس از حدود دو سال جلسه حضوری داشت، تحقیق در مورد ریشه‌های ویروس کرونا در چین بود. سفارت چین در پاسخ به این خواسته گفت هرگونه تحقیقات در این زمینه باید «به شیوه‌ای علمی، عینی و منصفانه… توسط دانشمندان جهانی و به شکل غیرسیاسی» انجام شوند. چین گفت: «سیاستمداران در آمریکا و سایر کشورها به واقعیات و علم بی‌توجهی می‌کنند.»

گروه هفت در ضمن صندوق جدیدی برای ساخت زیرساخت در سراسر جهان معرفی کرد که رقیب پروژه بزرگ «کمربند و جاده» چین دانسته می‌شود که گاهی از آن به نام «راه ابریشم جدید» نیز تعبیر می‌شود. آقای بایدن گفت طرح گروه هفت نسبت به رقیب چینی «بسیار برابری‌طلبانه‌تر» خواهد بود. سفارت چین در این زمینه نیز اظهار نظر کرد و گفت: «اتهام‌های موجود در بیانیه گروه هفت علیه چین در مسائل اقتصادی و تجاری همگام با واقعیت‌ها نیستند و بنیان منطقی ندارند.»

روزنامه «گلوبال تایمز» هم در پاسخ به طرح گروه هفت نوشت: «معلوم نیست چنین طرحی اصلا بتواند اجرایی شود یا به نتایج علمی برسد» و افزود: «آمریکا دارد با ذهنیت جنگ سردی با چین رقابت می‌کند.»

پاسخ‌ چینی‌ها به گروه هفت در سطوح غیردیپلماتیک نیز جریان دارد.

در رسانه‌های اجتماعی، کاربران ناسیونالیست یا طرفدار دولت، کاریکاتوری را دست به دست می‌کنند که هنرمندی چینی با نام «آخرین گروه هفت» کشیده و در آن رهبران کشورهای گروه هفت به شکل حیواناتی تصویر شده‌اند که مثل نقاشی معروف «شام آخرِ» لئوناردو داوینچی دور میز شام حلقه زده‌اند. این کاریکاتور روز شنبه توسط کاربری در شبکه اجتماعی «سینا ویبو» پخش شد و در آن رهبران بریتانیا، آمریکا، ایتالیا، کانادا، ژاپن، فرانسه، آلمان، استرالیا و هند به شکل حیواناتی تصویر شده‌اند که حول کیکی با شکل نقشه چین چمبره زده‌اند و بالای سرشان به زبان چینی نوشته: «از این طریق ما هنوز می‌توانیم بر دنیا حکومت کنیم.»