ناتو: چین چالشی برای امنیت و نظم جهانی است

بایدن از ۳۰ کشور عضو ناتو خواسته ‌بود با قدرت رو به رشد نظامی، سیاسی، و اقتصادی چین مقابله کنند

بیانیه ۷۹ ماده‌ای ناتو روز دوشنبه منتشر شد- BRENDAN SMIALOWSKI / POOL / AFP

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای نخستین بار قصد خود را برای رویارویی با بلندپروازی‌های نظامی چین آشکار کرد.

به گزارش رویترز، روز دوشنبه در پایان نشست سران ناتو در بروکسل، بیانیه‌ای صادر شد که می‌گوید پکن «چالشی روشمند» برای پیمان ناتو است.

این بیانیه نقطه نهایی نشستی بود که برای جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیروزی عمده‌ای به شمار می‌‌آید. بایدن از ۳۰ کشور عضو ناتو خواسته ‌بود با قدرت رو به رشد نظامی، سیاسی، و اقتصادی چین مقابله کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پیش از آن نیز هفت کشور ثروتمند دنیا در بیانیه‌ای چین را متهم به نقض حقوق بشر در خاک خود و در تایوان کرد. پکن آن بیانیه را «تهمت بی‌پایه» خواند.

بیانیه ۷۹ ماده‌ای ناتو که دوشنبه منتشر شد، می‌گوید: «خواسته‌ها و رفتار آمرانه چین نمایانگر چالشی روشمند برای نظم بین‌المللی متکی بر قاعده و برای امنیت پیمان [ناتو] است.»

اعضای ناتو، پکن را به «توسعه سریع زرادخانه اتمی خود» و «شفافیت نداشتن در مدرن‌سازی نیروهای نظامی خود» متهم کرد.

در آن بیانیه همچنین آمده است: «ما از چین می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و در نظام بین‌الملل، از جمله در فضا، محیط سایبری، و قلمروهای دریایی، رفتاری مسئولانه و مطابق نقش خود به عنوان یک قدرت عمده داشته باشد.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از پایان نشست روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «همگرایی نیرومندی میان دیدگاه‌های همه متحدان وجود داشت. سران توافق کردند که یکصدا باید با چنین چالش‌هایی مقابله کنیم و برای دفاع از منافع امنیتی خود، با چین تعامل داشته باشیم.»