واکنش چین به بیانیه ناتو: پکن از حق خود چشم‌پوشی نخواهد کرد

 ناتو در انتقاد از سیاست‌های پکن اعلام کرد که رفتار آمرانه چین، نمود «چالش‌هایی روش‌مند» علیه نظم مبتنی بر اصول بین‌المللی است

سران ناتو در بیانیه پایانی نشست بریتانیا، پکن را به «توسعه سریع زرادخانه اتمی» متهم کرده‌اند-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

پکن از موضع سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که چین را یک چالش امنیتی خوانده به شدت انتقاد کرده و گفته است که هرگز از «حق خود برای حفظ صلح» چشم‌پوشی نخواهد کرد.

سران کشورهای عضو ناتو روز دوشنبه، در انتقاد از سیاست‌های پکن اعلام کردند که بلندپروازی‌ها و رفتار آمرانه چین، نمود «چالش‌هایی روش‌مند» علیه نظم مبتنی بر اصول بین‌المللی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگی چین در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از ناتو خواست تا به توسعه چین «نگاهی معقول» داشته باشد و از بزرگ‌نمایی «به اصطلاح تهدید چین» خودداری کند. این بیانیه از ناتو خواسته است به جای این اقدام‌ها، توان خود را برای ارتقا گفت‌وگو و همکاری صرف کند و برای حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، تلاش بیشتری به‌ خرج دهد.

نمایندگی چین در اتحادیه اروپا در ادامه تاکید کرده است که پکن هرگز از حق خود برای حفظ صلح چشم‌پوشی نخواهد کرد و با قدرت از حاکمیت، امنیت و منافعش دفاع می‌کند.

سران کشورهای عضو ناتو در بیانیه پایانی نشست بریتانیا، پکن را به «توسعه سریع زرادخانه اتمی» و «شفافیت نداشتن در مدرن‌ کردن نیروهای نظامی» این کشور متهم کرده‌اند. آن‌ها در ادامه از چین خواسته‌اند که در نظام بین‌الملل از جمله در فضا، محیط سایبری و قلمروهای دریایی، رفتاری مسئولانه و مطابق نقش خود به عنوان یک قدرت عمده داشته باشد.