دبیر کل ناتو: افغانستان می‌تواند روی پای خود بایستد

حدود ۹ هزار سرباز باقی مانده ناتو – از جمله ۳۵۰۰ آمریکایی -- قرار است ۱۱ سپتامبر از افغانستان بروند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو -PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که این پیمان نظامی در دو دهه گذشته به برقراری امنیت در افغانستان کمک کرده است، اما دولت و نیروهای نظامی این کشور اکنون قدرت کافی دارند تا بدون پشتیبانی سربازان بین‌المللی روی پای خود بیایستند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، از سال ۲۰۰۳، در راس تلاش‌های امنیتی در افغانستان بوده‌ است. اکنون حدود ۹ هزار نفر از سربازان ناتو، از جمله ۳۵۰۰ تن از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی‌مانده‌اند، و قرار است در تاریخ ۱۱ سپتامبر آینده، آن کشور را ترک کنند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس، به نقل از استولتنبرگ، نوشت:‌ «افغانستان نیز می‌داند که ما ۲۰ سال در آنجا بوده و در افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم.»‌

او گفت:‌ «افغانستان راه درازی را پیموده، چه از نظر تشکیل نیروهای امنیتی قوی و کارآمد، و چه از نظر پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی. زمانی می‌رسد که مردم افغانستان مسئولیت کامل صلح و ثبات در کشورشان را برعهده بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، با خروج نیروهای ناتو بیشتر سرزمین‌ افغانستان به میدان رقابت نیروهای مختلف تبدیل خواهد شود. دولت افغانستان کنترل بیشتر شهرها و شهرستان‌های کشور را در دست دارد اما مناطق روستایی زیر سيطره طالبان است.

استولتنبرگ گفت که حمایت کشورهای عضو ناتو از افغانستان از طریق مشاوره کارشناسان غیرنظامی به وزارتخانه‌های افغانستان، حمایت مالی از نیروهای امنیتی و حمایت از مذاکرات صلح میان کابل و طالبان ادامه خواهد یافت.

او همچنین گفت که ناتو «امکان آموزش به نیروهای امنیتی افغانستان در خارج از آن کشور» را بررسی می‌کند.

رهبران نظامی آمریکایی کماکان در حال تصمیم‌گیری درباره بهترین روش اجرای فرمان رئیس‌جمهور بایدن در خروج سربازان آمریکایی از افغانستان در ماه سپتامبر هستند.

جو بایدن و یانس استولتنبرگ قرار است چهاردهم ژوئن در بروکسل با رهبران ۳۰ کشور عضو پیمان ناتو ملاقات کنند. افغانستان یکی از محورهای مذاکرات آنان خواهد بود اما قرار نیست هیچ‌یک از رهبران افغانستان در این نشست شرکت کند.

دبیرکل ناتو ضمن تایید خطرهای احتمالی پایان ماموریت نظامی این پیمان در افغانستان، گفت که ماندن در آنجا نیز معنی خطرکردن برای ناتو است؛‌ از جمله «خطر جنگ‌های بیشتر، خطر مجبور شدن به افزایش نیروها، و خطر ماندن در یک ماموریت نظامی.»

بسیاری از اعضای نیروهای بین‌المللی تا دیدار اعضای ناتو در بروکسل در ماه آینده میلادی قرار است افغانستان را ترک کرده باشند، متحدان آمریکا در اروپا و هم\نین کانادا، برای ماندن در افغانستان به کمک آمریکا متکی هستند و تنها پس از فرمان خروج بایدن می‌توانند آنجا را ترک کنند.

بسیاری از ناظران ابراز نگرانی کرده‌اند که به محض رفتن نیروهای آمریکایی، طالبان به سرعت نیروهای دولت را مرعوب خواهند کرد.

استولتنبرگ گفته است که ناتو برای تضمین فعالیت فرودگاه کابل کمک‌های مالی ارائه خواهد داد.

بیشتر از جهان