دراز کشیدن، روش مقابله نسل جوان چین با فشار فرهنگ خوابگاهی

فرهنگ حاکم جوانان چینی را به کار بیشتر با دستمزد کم مجبور می‌کند

جوانان چینی، با «دراز کشیدن» اعتراض خود را به فرهنگ کار بیشتر و دستمزد کمتر نشان می‌دهند - PEXELS

فوج فوج جوانان چینی با پیوستن به یک کارزار اعتراضی در فضای مجازی، با «دراز کشیدن»، سرخوردگی‌ خود را از فرهنگ کار و زندگی خوابگاهی نشان می‌دهند.

این موج مجازی موسوم به «تنگ پینگ» با هدف نه گفتن به فرهنگ پرکاری ایجاد شده است؛ فرهنگی که جوانان چینی را به کار بیشتر با دستمزد کم مجبور می‌کند. بسیاری از آنان سرخورده‌اند؛ زیرا آینده شغلی مناسبی ندارند و با افزایش قیمت‌ها امیدی ندارند که بتوانند تا آخر عمر صاحب خانه شوند. 

این جوانان با «دراز کشیدن» اعتراض خود را به این فرهنگ نشان می‌دهند و در نتیجه، اخیرا تی‌شرت‌هایی با شعارهایی نظیر «جوان! کاری نکن و دراز بکش» بسیار محبوب شده است و کارشناسان نگرانند که رواج این فرهنگ، به شکوفایی اقتصادی چین آسیب برساند.

تنگ پینگ زمانی بین جوانان رواج یافت که یکی از مطالب کاربری به نام «مسافر خوش‌قلب» (Kind-Hearted Traveller) در رسانه‌های اجتماعی بارها دیده شد (وایرال شد). او در این مطلب نوشته بود: «دراز کشیدن عین عدالت است.» به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این کاربر در ادامه از فیلسوفان یونانی سخن گفته و تجربه‌اش از ماهی ۲۰۰ یوآن (۳۱ دلار ) دستمزد، دو وعده غذا در روز و بیکاری دو ساله‌اش را بیان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کاربر نوشته است: «فقط می‌توانم مثل دیوژن در بشکه‌ بخوابم و از حمام آفتاب لذت ببرم یا مثل هراکلیتوس در غار زندگی کنم و در مورد «منشا عقل کل» بیندیشم. از آنجایی که هرگز در این کشور اندیشه‌ای تولید نشده که به فردیت انسان بها دهد، مجبورم خودم این اندیشه را خلق کنم. دراز کشیدن، کنش خردمندانه و انسانی من است.»

این کاربر گفت که با این کار، «جسمم سالم و جانم آزاد» خواهد شد. این مطلب گفت‌وگویی میان جوانان درانداخته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، موج تنگ پینگ را «جنبشی معنوی» خوانده‌اند. این خبرگزاری اعلام کرد: «هدف از جنبش تنگ پینگ ترک پرکاری، احساس رضایت از دستاوردهای کوچک‌ و در نظر گرفتن وقتی برای فراغت و تجدید قوا است.»

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در واقع بر اساس نتایج نظرسنجی ویبو در فاصله ۲۸ مه تا ۳ ژوئن، «۶۱ درصد از ۲۴۱ هزار نفر شرکت‌کننده گفته‌اند که از رویکرد دراز کشیدن استقبال می‌کنند.» در ادامه این گزارش آمده است که کندی روند شکوفایی اقتصاد داخلی چین بر اثر همه‌گیری کرونا و تنش‌های تجاری این کشور یا ایالات متحده، استقبال بیشتر مردم از این تفکر را در پی داشته است.»

خواندن مطالبی در ارتباط با پدیده «دراز کشیدن» (به چینی «تنگ پینگ») نیز خالی از لطف نیست؛ پدیده‌ای محبوب در رسانه‌های اجتماعی چین که به معنی کار کردن حداقلی و هیچ کاری نکردن و «دراز کشیدن» به جای تحمل فشار و بار انتظارات زندگی نوین است.

توییتر آنتونی کویل(anthonyc3004@) ، ۳ ژوئن ۲۰۲۱

الین تنگ ۳۵ ساله که برای یک شرکت فناوری در گوانگجو کار می‌کند، در مصاحبه با خبرگزاری ساوت چاینا مورنینگ پست گفته است که بسیاری از جوانان چینی با جنبش تنگ پینگ موافق‌اند زیرا حالا می‌فهمند سلطه نظام حاکم چقدر به ضررشان تمام می‌شود. او گفت: «در سال‌های اخیر، قیمت ملک سر به فلک کشیده و فاصله طبقاتی بیشتر و بیشتر شده است.»

او افزود: «بیشتر منابع فقط در اختیار ثروتمندان و مقامات دولتی است و طبقه کارگر و کارمند مانند ما باید از ۹ صبح تا ۹ شب شش روز در هفته جان بکنند و با این حال نتوانند یک آپارتمان ارزان داشته باشد یا بچه‌دار شود.» به گزارش این روزنامه، خانم تنگ هفت سال است که ازدواج کرده است اما بچه ندارد.

مردم سراسر جهان همچنان زیر فشار شدیدند و از آنان انتظار می‌رود علاوه بر کار معمول، مسئولیت‌های اضافه‌ای نیز بپذیرند. کاملا با جنبش #تنگ‌_پینگ موافقم!

توییتر نووا(cosmicxnova@)، ۳ ژوئن ۲۰۲۱

به گفته کارشناسان مقام‌های دولتی نگرانند این جنبش مانع از رسیدن چین به رویای شکوفایی ملی و رشد سریع اقتصادی شود. به گزارش این روزنامه، مقامات چینی سعی کرده‌اند که به این جنبش حمله کنند. روزنامه مذکور نوشته است: «گروه‌های گفت‌وگو در رسانه‌های اجتماعی به علت حرف زدن در مورد روش‌های مشارکت در این جنبش مسدود شده‌اند.»

جنبش تنگ پینگ در چین در واقع شاخه‌ای از جنبشی جهانی است که خواستار استراحت و تجدید قوا به جای شتاب در کار و زندگی است. حالا در گیرودار فشار فزاینده سرمایه‌داری در سراسر جهان، صفحه‌های اینستاگرامی بسیاری در حمایت از فرهنگ استراحت و فراغت از کار سر برآورده‌اند.

یکی از سردبیران گلوبال تایمز، رسانه وابسته به دولت چین، گفت: «چین اینک در یکی از مهم‌ترین مراحل از راه درازی است که باید تا رسیدن به شکوفایی ملی بپیماید. جوانان امید آینده این کشورند ولی شرایط زندگی شخصی‌ و شرایط کشورشان اجازه نمی‌دهد گروهی دراز بکشند.»

© The Independent

بیشتر از جهان