چین می‌خواهد «دوست‌داشتنی‌تر» باشد

رویکرد تهاجمی «گرگ جنگجو» دیدگاه‌های منفی و انزوای چین را در پی داشت

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین - TWANG ZHAO / AFP

رئیس‌جمهور چین ضمن ابراز علاقه‌مندی برای اصلاح تصویر ملت چین در جهان، از رهبران ارشد حزب کمونیست خواست دوستان چین را در سراسر جهان گسترش دهند. درحالی‌که دیپلمات‌های چینی با رویکرد تهاجمی به منتقدان خود در شبکه‌‌های اجتماعی پاسخ می‌دهند، «شی جین پینگ» ضمن تاکید بر ضرورت «کنترل لحن» گفت: «چین باید به طور مداوم، حلقه ارتباط خود را با کسانی که دوست این کشور هستند، گسترش دهد.»

به گزارش خبرگزاری شین‌هوآ «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود از عبارت «کنترل لحن» به عنوان ابزاری ضروری برای برقراری ارتباط با جهان استفاده کرد و گفت: «پکن برای برقراری ارتباط با جهان به کنترل لحن نیاز دارد و باید گشاده و فروتنانه رفتار کند.» او به رهبران ارشد حزب کمونیست گفت: «چین باید به طور مداوم، حلقه دوستی خود را با کسانی که این کشور را درک می‌کنند گسترش دهد.»

سیاست جدید چین برای تغییر و اصلاح تصویر خود در جهان، نشان می‌دهد این کشور قصد دارد در روابط دیپلماتیک خود بازنگری کند تا چهره‌ای قابل اعتماد، قابل‌احترام و دوست‌داشتنی از چین را به نمایش بگذارد. به گزارش بلومبرگ این اظهارات می‌تواند بیانگر اراده سیاسی چین برای کنار گذاشتن رویکرد مبارزاتی، حزب کمونیست چین در حوزه بین‌الملل باشد به امید اینکه روابط این کشور با دیگر قدرت‌های جهان بهبود پیدا کند.

احتمال می‌رود که منبع الهام چین برای برقراری روابط دوستانه با جهان، رفتار سیاسی جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باشد که تقویت روابط خارجی آمریکا را که در دوران ریاست جمهوری ترامپ تضعیف شده بود، به دنبال داشت.

روز چهارشنبه دوم ماه جون، خبرگزاری دولتی شین‌هوآ گزارش داد که حزب کمونیست چین یک کار مطالعاتی را برای بررسی روابط بین‌الملل این کشور آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ژانگ ویوی» استاد دانشگاه فودان شانگهای و حامی حزب کمونیست که یکی از شرکت‌کنندگان در این مطالعه گروهی است به شین‌هوآ گفت: «درک چین به نفع خود غرب است.» به گفته او مردم غرب از نظر عقیدتی و فرهنگی موانع زیادی برای درک معنی و مفهوم واقعی ظهور چین دارند.

از نظر رئیس‌جمهور چین، گروه مطالعاتی تشکیل شده می‌تواند نکات مثبت سوسیالیسم با ویژگی‌های چین را به دنیا معرفی کند چراکه نگرانی غرب از تاکید پکن بر سوسیالیسم که همچنان مدل دولت خود را برتر از دموکراسی کشورهای غربی می‌داند باعث انزوای این کشور شده است. به گفته شی جین پینگ این مطالعه همچنین می‌تواند نشان بدهد که پیشرفت چین در حل مسائل جهان و بشریت تاثیر مثبت دارد.

ژانگ ویوی به بلومبرگ نیز گفت که استراتژی جدید چین در پاسخ به کسانی اجرایی می‌شود که قصد دارند چین را به عنوان یک تهدید در جهان معرفی کنند. دیپلماسی جدیدی که مخاطبان داخلی و خارجی را قانع نکرده و به خصوص دیدگاه‌های منفی نسبت به چین پس از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان بیش از پیش رو به وخامت نهاده است.

به گزارش نیوزویک، یافته‌های یک نظرسنجی در ماه مارس سال جاری نشان داده که ۴۵ درصد آمریکایی‌ها چین را بزرگ‌ترین دشمن ایالات‌متحده می‌دانند و این رقم دو برابر بیشتر از تعداد کسانی است که در سال ۲۰۲۰ چنین گفته بودند. چین به دلیل آزار مسلمانان اویغور و سرکوب معترضان هنگ‌کنگ از سوی سازمان‌های جهانی محکوم شده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنش‌های این کشور با آمریکا، استرالیا، ژاپن و دیگر قدرت‌های جهانی باعث شده درک عمومی نسبت به این کشور منفی باشد.

رئیس‌جمهور چین در صحبت‌های خود از کنترل لحن صحبت کرده و این در حالی است که مدیران ارشد و دیپلمات‌های چین همواره به لحن غیر دیپلماتیک مشهور بوده‌اند به‌طوری‌که برای آن‌ها اصطلاح «گرگ جنگجو» استفاده می‌شود. آن‌ها بر پایه این استراتژی، با رویکرد تهاجمی و تقابلی به منتقدان چین، پاسخ‌های صریح می‌دهند و گاه حتی در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، کار را به جدال لفظی می‌کشانند. 

«گرگ جنگجو» نام یک فیلم اکشن درباره عملیات مأموران ویژه چین است که درون‌مایه‌ای میهنی و ملی دارد. دیپلماسی گرگ جنگجو در چین الهام گرفته از نام این فیلم است و نشان‌دهنده اینکه دیپلمات‌های چینی برای مأموریتی ویژه به کار گرفته شده بودند اما حالا رئیس‌جمهور این کشور با تغییر ملموس در استراتژی، از کنترل لحن صحبت کرده و گفته چین اگر می‌خواهد دوست‌داشتنی‌تر جلوه کند باید متواضع رفتار کند. استراتژی جدید ممکن است به این دلیل باشد که رئیس‌جمهور و حزب کمونیست چین به این نتیجه رسیده‌اند که رویکرد تهاجمی گرگ جنگجو به نفع این کشور نبوده و باعث شده دیدگاه عمومی در کشورها از جنوب آسیا گرفته تا اتحادیه اروپا و آمریکا نسبت به چین منفی باشد و این کشور را به انزوا بکشاند.