آمریکا «نشت» رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای چین را ارزیابی می‌کند

شریک فرانسوی این نیروگاه برای مقابله با یک «تهدید رادیولوژیکی قریب‌الوقوع» در خواست کمک کرد

نیروگاه هسته‌ای تایشان چین- Peter PARKS / AFP

آمریکا می‌گوید مشغول ارزیابی گزارش‌هایی در باره نشت از نیروگاه هسته‌ای تایشان چین است.

پیش‌تر، یک شرکت فرانسوی برای مقابله با یک «تهدید رادیولوژیکی قریب‌الوقوع» در خواست کمک کرده بود.

شرکت فرانسوی فراماتوم که مالک بخشی از این نیروگاه در استان گوانگدونگ چین است، روز دوشنبه تایید کرد که بر اساس اطلاعی که به آن رسیده است، گاز خنثی در آن نیروگاه انباشه شده است و آن شرکت خواهان جلسه‌ای با شریک چینی خود برای بررسی اطلاعات موجود شده است.

شرکت فراماتوم در بیانیه‌ای که به خبرگزاری فرانسه داد، گفت که «مشغول کمک به حل یک مسئله کارکردی» در نیروگاه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه فراماتوم آمده است: «بر اساس داده‌های موجود، نیروگاه در محدوده مولفه‌های ایمنی مشغول کار است. گروه ما مشغول همکاری با کارشناسان مربوطه برای ارزیابی وضعیت و ارائه راه‌حل برای حل هر مسئله بالقوه‌ای است.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، فراماتوم در نامه‌ای به وزارت انرژی آمریکا، هشدار داده و خواهان حمایت بین‌المللی شده‌است. بنا به این گزارش، دولت بایدن به این نتیجه رسیده است که وضعیت نیروگاه هنوز در «سطح بحرانی» نیست، و خطر آنی برای کارگران نیروگاه یا ساکنان اطراف آن ندارد.

گزارش شده است که در این نامه، طرف فرانسوی مسئولان ایمنی چین را متهم کرده‌ است که به منظور پرهیز از تعطیل نیروگاه، سطوح قابل قبول ردیابی پرتو رادیواکتیو در بیرون از نیروگاه تایشان را افزایش داده‌اند.

«گروه عمومی نیروی هسته‌ای چین» که بهره‌برداری از نیروگاه را به عهده دارد، شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که «شاخص‌های زیست‌محیطی نیروگاه هسته‌ای تایشان و اطراف آن، عادی‌اند.»

در این بیانیه اشاره‌ای به هر نشت یا رخداد دیگری در نیروگاه نشده، و آمده است که نیروگاه «مطابق الزامات مقررات ایمنی هسته‌ای و مشخصات فنی نیروگاه است.»

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان