اعلام وضع اضطراری در فلوریدا در پی نشت فاضلاب رادیواکتیو

نشت یک پسماند رادیواکتیو که در تولید کود به کار می رود باعث نگرانی شده است

در پی افزایش نگرانی در مورد سرازیر شدن این فاضلاب آلوده به نواحی اطراف، دستور تخلیه خانه‌های اطراف صادر شد - JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

در پی نشت استخر بزرگی پر از فاضلاب آلوده که خطر آلودگی رادیواکتیوی در پی دارد، ران دِ سانتیس، فرماندار فلوریدا، روز شنبه در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد.

در پی بروز این نشت، به ساکنان بیش از ۳۳۰ خانه در اطراف مخزن پاینی پوینت در منطقه مینتی کانتی دستور داده‌اند خانه‌های‌ خود را تخلیه کنند و یک جاده را نیز بسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اسوشییتدپرس، پیامک هشداری برای افرادی که در نزدیکی این مخزن زندگی می‌کنند ارسال شده است و در آن آمده است که فوری آن منطقه را ترک کنند، زیرا «هر آن» ممکن است فاجعه‌ای رخ دهد.

گویا این مخزن ۳۱۰ هزار مترمربعی حاوی میلیون‌ها بشکه آب آغشته به فسفر و نیتروژن، خروجی یک کارخانه فسفات‌سازی است و استخری که در آن نشت رخ داده است، حاوی گچ فسفردار (فسفو جیپسوم) است. این ماده پسماندی رادیواکتیوی در فرایند تولید کود است.

از روز جمعه عملیات رفع این نشت با پرکردن محل نشت با سنگ و سایر مصالح آغاز شده است، اما این اقدامات ثمری نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی افزایش نگرانی در مورد سرازیر شدن این فاضلاب آلوده به نواحی اطراف، دستور تخلیه خانه‌های اطراف صادر شد.

جاکلین لوپز، رئیس مرکز تنوع زیست‌شناختی فلوریدا، با صدور بیانیه‌ای در فضای مجازی اعلام کرد که اگر این «پسماند رادیواکتیوی خطرناک» را انبار نکرده بودند، چنین وضعیتی پیش نمی‌آمد.

خانم لوپز گفت: «این واقعیت که این فاجعه زیست‌محیطی قابل پیش‌بینی و قابل جلوگیری بود، وضع را بدتر می‌کند.»

او گفت: «با توجه به آن که در ۲۴ مخزن دیگر گچ فسفردار در فلوریدا بیش از یک میلیارد تن از این پسماند رادیواکتیو خطرناک انبار شده است، سازمان محیط زیست باید بلافاصله دخالت کند. مقامات فدرال باید فوری این وضع افتضاح را که صنعت کودسازی به مردم فلوریدا تحمیل کرده است، برطرف کنند و فوری جلو تولید بیشتر فسفوجیپسوم را بگیرند.»

انتظار می‌رود آقای دِ سانتیس بامداد یکشنبه به مینتی کانتی سفر کند و با مقامات محلی در مورد این وضعیت صحبت کند.

فرماندار همچنین در توییتر نوشت: «تمام ساکنان منطقه حادثه‌دیده باید از دستورهای تخلیه پیروی کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان