پیروزی هلند در مسابقات یورو ۲۰۲۰ پس از غیبتی ۹ ساله

تیم فوتبال هلند آخرین بار در سال ۲۰۱۲ در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا حاضر بود

هلند گل پیروزی را در دقایق آخر بازی وارد دروازه اوکراین کرد - JOHN THYS / POOL / AFP

تیم ملی فوتبال هلند در اولین مسابقه خود در جریان رقابت‌های یورو ۲۰۲۰، در گروه C مسابقات در ورزشگاه آمستردام آرنا به مصاف تیم ملی اوکراین رفت و موفق شد در یک بازی تماشایی، ۳ بر ۲ به پیروزی برسد و طلسم پیروز نشدن‌های آن در رقابت‌های یورو شکسته شد.

تیم ملی فوتبال هلند که پس از ۹ سال غیبت دوباره در این مسابقات حاضر شده است، امیدوار است تا با مربی جوان خود، فرانک دی بوئر، بتواند نتایج قابل قبولی در این رقابت‌ها کسب کند. 

تیم فوتبال هلند آخرین بار در سال ۲۰۱۲ در این رقابت‌ها حاضر بود و در گروه سختی با تیم‌های پرتغال، آلمان، و دانمارک قرار داشت و با توجه به شکست در هر سه دیدار مقدماتی، بدون کسب امتیاز از دور مسابقات کنار رفت. هلند در سال ۲۰۰۸ نیز در گروه سختی که ایتالیا و فرانسه در آن حاضر بودند قرار داشتند و در مرحله حذفی، در حالی که بازیکنان بسیار قدرتمندی در اختیار داشت، مغلوب روسیه شد و از دور مسابقات کنار رفت. سپس، در دور مقدماتی بازی‌های یورو در سال ۲۰۱۶ نیز در همان مسابقات دور انتخابی و بازی «پلی آف» مقابل چک شکست خورد و حذف شد. آن طلسم ۱۳ ساله که نتوانسته بود بردی در مسابقات یورو کسب کند، در بازی مقابل اوکراین شکسته شد و تیم فوتبال هلند موفق شد ۳ بر ۲ به پیروزی برسد. لاله‌های نارنجی در این مسابقه از ابتدا توپ و میدان را در اختیار داشتند و کاپیتان آن، واینالدوم، عملکرد فوق‌العاده‌ای در نیمه نخست از خود به نمایش گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هلند در نیمه نخست حملات زیادی صورت داد، اما دروازه‌بان جوان اوکراین مانع از گلزنی‌های مهاجمان هلند می‌شد. در نیمه دوم حملات تیم هلند از جناح راست از سوی دامفریس افزایش یافت و اشتباهات مدافعان و دروازه‌بان تیم اوکراین این فرصت را در اختیار واینالدوم قرار داد تا گل اول را به ثمر برساند. تأثیرگذاری‌های دامفریس همچنان ادامه یافت تا یک بار دیگر نیز، این بار با تلاش وگهورست، موفق شدند به گل برسند و دو بر صفر پیش افتند. 

پس از دریافت گل دوم، اوکراینی‌ها جان تازه‌ای گرفتند و شوچنکو، مربی صاحب‌نام آن تیم، با تغییر آرایش بازیکنان توانست جریان بازی را تغییر دهد و در عرض چهار دقیقه دو بار دروازه هلند را باز کردند و بازی به تساوی کشیده شد. اما هلند ده دقیقه پایانی بازی را توفانی ادامه داد و توانست بازهم از اشتباه خط دفاعی اوکراین استفاده کند و این دفعه خود دامفریس موفق شد با یک ضربه سر توپ را وارد دروازه اوکراین کند و پیروزی سه بر دو را برای تیمش به ارمغان آورد. او در انتها نیز به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. 

شوچنکو، سرمربی تیم فوتبال اوکراین، پس از شکست مقابل تیم فوتبال هلند گفت: «از تلاشی که شاگردانم در این بازی دشوار از خود نشان دادند تشکر می‌کنم. بازی واقعا سختی بود. می‌دانستیم که در برابر چه تیمی بازی می‌کنیم. دو بازی دیگر در پیش داریم و همچنان با همان انرژی بازی خواهیم کرد و ناامید نیستیم.»

فرانک دی بوئر نیز که پیروزی باارزشی به‌دست آورده بود، گفت: «ما مسابقه بسیار خوبی برگزار کردیم، اما شرایط در اواسط بازی به گونه‌ای پیش رفت که ظرف پنج دقیقه نتیجه پیروزی را از دست دادیم. شروع خوبی داشتیم و می‌بایست در همان نیمه اول کار را تمام می‌کردیم. از پیروزی در این مسابقه بسیار خوشحالم و از عملکرد بازیکنانم راضی هستم. باید در مسابقات بعدی مراقب باشیم تا به حریف اجازه جبران ندهیم.» 

دیگر حریفان هلند و اوکراین در این گروه، یعنی اتریش و مقدونیه نیز به مصاف یکدیگر رفتند و تیم ملی فوتبال اتریش موفق شد سه بر یک مقدونیه را از پیش رو کنار زند.

بیشتر از فوتبال