ایست قلبی اریکسن دنیای فوتبال را شوکه کرد

سیمون کیائر، کاپیتان تیم ملی فوتبال دانمارک، در زنده ماندن اریکسن نقش اساسی داشت

اتحاد بازیکنان دانمارک هنگام احیای اریکسن توسط پزشکان - Friedemann Vogel / POOL / AFP

دومین روز رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ پیگیری و شب گذشته، دیدارهای حساسی نیز برگزار شد اما اتفاقات بازی دانمارک و فنلاند دقایقی ناراحت‌کننده  و اضطراب آور را برای دنیای فوتبال رقم زد؛ دقایقی پر التهاب برای تمام بازیکنان، طرفداران و باشگاه‌های فوتبال در سراسر دنیا که این مسابقه را به صورت زنده تماشا می‌کردند.

در اواخر نیمه نخست بازی، اریکسن، بازیکن ۲۹ ساله تیم ملی فوتبال دانمارک و باشگاه اینترمیلان ایتالیا، ناگهان به زمین افتاد و ایست قلبی کرد که با ورود کادر پزشکی، بلافاصله عملیات احیای قلب او انجام شد؛ اتفاقی نادر که کمتر در زمین مسابقه آن را شاهدیم. شرایط به‌قدری غیرمنتظره و ترسناک بود که بازیکنان دو تیم در داخل زمین شوکه شده بودند و بازیکنان تیم دانمارک در حالی که اشک می‌ریختند، با حلقه زدن دور کادر پزشکی تلاش کردند وضعیت هم‌تیمی خود را از چشم دوربین‌های حاضر در ورزشگاه دور نگاه دارند.

این لحظات طولانی و ترسناک، از زمانی که اریکسن به زمین افتاد تا زمانی که او را از زمین خارج کردند، ۱۲ دقیقه طول کشید. صحنه‌هایی که شاید تا سال‌ها در یاد آن‌هایی که این مسابقه را تماشا می‌کردند باقی بماند؛ البته خبر خوب این بود که او پیش از ترک ورزشگاه و رسیدن به آمبولانس، به زندگی بازگشته و عمل احیای قلب او با موفقیت انجام شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیمون کیائر، کاپیتان تیم ملی فوتبال دانمارک، در زنده ماندن اریکسن نقش اساسی داشت. او پس از مشاهده وضعیت او، سریع دست به کار شد و با باز نگه داشتن دهانش باعث شد تا این بازیکن دچار خفگی نشود. این اتفاق واکنش بسیاری از بازیکنان مشهور دنیا از جمله کریستیانو رونالدو و توتی را نیز به همراه داشت و آن‌ها بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی خود (اینستاگرام) پیامی در حمایت از این بازیکن جوان را منتشر کردند.

لوکاکو، بازیکن تیم ملی فوتبال بلژیک و هم‌باشگاهی اریکسن در تیم فوتبال اینتر، در جریان بازی با روسیه از همین سری از رقابت‌ها که دو ساعت بعد از این اتفاق برگزار شد، موفق شد دو گل به ثمر برساند. او پس از زدن گل اول، در حرکتی زیبا و در حالی که به سمت دوربین می‌دوید فریاد می‌زد و می‌گفت: «کریس کریس دوستت دارم.» او پس از پایان بازی گفت: «دیدن آن تصاویر برایم دردناک بود و تمامی بازیکنان تیم بلژیک با دیدن این اتفاق اشک می‌ریختند. بازی کردن در این شرایط بسیار سخت شده بود. بدون شک او مانند خانواده من است. ما بیشتر روزها و ماه‌ها را باهم سپری می‌کنیم یا بهتر است بگویم زندگی می‌کنیم. به این شکل خواستم بگویم که او چقدر برای من مهم است و امیدوارم که سلامت باشد. فکرم پیش او، همسرش، دو فرزندش و خانواده‌اش است.»

باشگاه‌های معروف دنیا از جمله رئال مادرید، منچستر یونایتد، آرسنال و تاتنهام نیز در پیام‌هایی مشابه، حمایت از این بازیکن دانمارکی را به اشتراک گذاشتند. تیم ملی فوتبال آلمان نیز پس از این اتفاق شوکه‌کننده با انتشار تصویر اریکسن نوشت: «ما در کنار تو هستیم.»

این مسابقه که از تلویزیون بی‌بی‌سی با مجری‌گری گری لینه کر، بازیکن سابق تیم ملی انگلستان، پخش می‌شد، لحظاتی با بهت و سکوت میهمانان برنامه همراه شد. سس فابرگاس، بازیکن حال حاضر تیم فوتبال موناکو و بازیکن سابق تیم‌های بارسلونا، چلسی و آرسنال که در این برنامه حضور داشت، از شدت ناراحتی برای لحظاتی قادر به سخن گفتن نبود. او پس از نیمه‌کاره ماندن بازی گفت: «واقعا نمی‌توانم چیز زیادی بگویم. ما در این ورزش فقط به دنبال لذت بردنیم و این اتفاق بسیار تلخ است. اینکه شما نمی‌دانی آیا دوباره می‌توانی کسانی که دوستشان داری را دوباره ببینی، بسیار دردناک است و بدتر از آن این است که این اتفاق جلوی هزاران تماشاگر داخل استادیوم رخ بدهد.»

پس از انتقال اریکسن به بیمارستان نزدیک ورزشگاه، پزشکان شرایط او را پایدار اعلام کردند. اریکسن با تماس ویدیویی از داخل بیمارستان، سلامتی خود را به اعضای تیم ملی دانمارک در داخل ورزشگاه خبر داد و این موضوع سبب شد تا داور مسابقه و یوفا تصمیم بگیرند رقابت ادامه یابد؛ اما شوک وارده به بازیکنان دانمارک کار خود را کرد و آن‌ها این مسابقه را یک بر صفر واگذار کردند؛ رقابتی که دانمارک در نیمه نخست،  کاملا تیم برتر میدان بود.

پس از دریافت گل، تیم دانمارک برای جبران گل خورده بسیار تلاش کرد و آن‌ها حتی یک ضربه پنالتی هم صاحب شدند اما هوبرگ موفق نشد این ضربه را به گل تبدیل کند و در نهایت روز بد وایکینگ‌ها تکمیل شد.  

بیشتر از فوتبال