مجوز مصرف «واکسن برکت» صادر شد

سازمان بهداشت جهانی هنوز واکسن‌های ایرانی را تایید نکرده است

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز دوشنبه ۲۴ خردادماه اعلام کرد: «مجوز مصرف واکسن کووایران برکت صادر شد» - اعتمادآنلاین

مجوز استفاده از واکسن «کووایران برکت» صادر شد. این واکسن در «ستاد اجرایی فرمان امام» تولید شده است. پیشتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا که در تحقیقات و تولید واکسن برکت نقش داشته مدعی «اثربخشی» بالای آن شده بود. درحالی‌که هنوز سازمان بهداشت جهانی واکسن‌های تولید ایران را تایید نکرده، وزیر بهداشت از واکسیناسیون تمام جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز سال جاری خبر داده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز دوشنبه ۲۴ خردادماه اعلام کرد: «مجوز مصرف واکسن کووایران برکت صادر شد.» او همچنین از صدور مجوز واکسن پاستور در هفته آینده خبر داد و گفت: «تا پایان پاییز تمام جمعیت هدف ایران واکسن دریافت می‌کنند.» این در حالی است که هنوز سازمان بهداشت جهانی، واکسن‌های تولید ایران را تایید نکرده اما وزیر بهداشت با اعلام اینکه «دوستان» واکسن را بر کشور قطع کرده‌اند گفت: «چه کسی باید این مطلب را جبران کند به جز تولید داخلی؟»

خبر توقف واکسیناسیون در کشور به دلیل پایان یافتن ذخایر واکسن‌های وارداتی، وزارت بهداشت را با موجی از انتقادات روبرو کرد، آن هم در شرایطی که کمتر از یک درصد جمعیت کشور واکسینه شده بودند. پس از انتشار اخبار مربوط به توقف واکسیناسیون در برخی استان‌ها سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا «بدقولی شرکت‌های روسی و چینی» را دلیل کند شدن روند واکسیناسیون دانست و اعلام کرد به زودی واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی از سر گرفته می‌شود. همچنین مینو محرز عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا که در تولید و ساخت واکسن برکت نیز نقش داشته از وزارت بهداشت خواست مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت را صادر کند. او پیشتر نیز واکسن برکت را با «اثربخشی بالا» توصیف کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت نیز در جلسه روز دوشنبه خود در استان مرکزی واکسن ایرانی را کم‌عارضه‌ترین و موثرترین واکسن دانست و گفت: «راه ۲۰ ساله را در یک سال رفتیم.» با این حال به نظر می‌رسد که به بن‌بست خوردن وزارت بهداشت از واردات واکسن‌های خارجی مهم‌ترین دلیل صدور مجوز فوری مصرف واکسن برکت باشد چرا که روز دوشنبه وزیر بهداشت توقف واکسیناسیون را در کشور به دلیل قطع شدن واکسن از سوی «دوستان» اعلام کرد و گفت: «حرکت بزرگ واکسیناسیون در کشور راه افتاد و ناگهان بعضی‌ها واکسن را بر ما قطع کردند. دوستان بر ما قطع کردند، دشمنان که جای خود دارند. به این دوستان گفتیم چرا قطع کردید؟ گفتند به دلیل شیوع بیماری در کشور خودمان قرار است روزی ۱۵ میلیون واکسیناسیون انجام دهیم و حتی حاضر نشدند از این تعداد در عالم رفاقت، ۵۰ هزار واکسن برای ما بفرستند.»

وزیر بهداشت با بیان اینکه سه کشور هند، چین و روسیه از ارسال واکسن‌‌های خریداری شده به ایران امتناع کرده‌اند، گفت: « تا امروز از ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دوزی که قرارداد بستیم تنها مقدار اندکی ارسال شده است. ما از هند واکسن خریدیم، آقای دادستان هند در فرودگاه دستور توقف داد. ۶۰ میلیون دوز واکسن با روس‌ها قرارداد بستیم تا امروز هنوز یک‌میلیون هم به ما ندادند. ۲۰ میلیون دوز واکسن از چین قرار بود برسد که حدود ۴ یا ۵ میلیون از آن رسیده است.»

سعید نمکی در حالی از قطع واردات واکسن خارجی در ایران صحبت کرده که در برخی کشورهای همسایه از جمله ترکیه تاکنون بیش از ۳۰ میلیون دوز واکسن خارجی تزریق شده است. به گفته او مجموع واکسن‌های خریداری شده ایران کمتر از ۱۷ میلیون است و این در حالی است که ترکیه در همسایگی ایران قرارداد خرید صد میلیون دوز واکسن چینی را با این کشور به امضا رسانده است اما وزیر بهداشت انتقادات در تاخیر در سفارش و خرید واکسن را «قضاوت‌های غیرمنصفانه» دانست و گفت: «این قضاوت که میلیون‌ها واکسن پشت دروازه‌ها بود و ما نخریدیم درست نیست.»

در روزهای اخیر برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری عملکرد وزارت بهداشت و دولت روحانی را در مدیریت همه‌گیری کرونا مورد انتقاد قرار دادند. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در واکنش به انتقادات مطرح شده گفت: «اینکه برخی دوستان می‌گویند ما سه‌ماهه همه را واکسن می‌زنیم جوری آن را می‌گویند که انگار قرار است دست همه مردم یک بستنی بدهند. یا کسی که می‌گوید کرونا را سه‌ماهه جمع می‌کنیم، این‌طوری نیست کرونا کشورهای بزرگی را به‌زانو درآورده است.»

تاخیر در سفارش و خرید واکسن، ممنوعیت علی خامنه‌ای برای ورود واکسن‌های آمریکایی و اروپایی و بدقولی شرکت‌های چینی و روسی در مجموع شرایطی را رقم زدند که کشور چهار موج شیوع کرونا را پشت سر بگذارد و درحالی‌که تاب‌آوری نظام سلامت کاهش یافته هشدارها درباره موج پنجم نیز افزایش پیدا کند. حالا وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی برکت خبر داد و گفت که به زودی مجوز مصرف واکسن پاستور نیز صادر می‌شود.

بر اساس اعلام وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم‌اکنون پنج واکسن‌ساز داخلی در حال ساخت واکسن کرونا هستند. به گفته علیرضا رئیسی «در هفته‌های آینده وضعیت واکسیناسیون در کشور مطلوب می‌شود و تا ۵۰۰ هزار دوز در روز تزریق خواهد شد» اما سعید نمکی ظرفیت تزریق در ماه خرداد و تیر را همچنان پنج تا شش میلیون دوز اعلام کرده و این در حالی‌ است که موج پنجم کرونا به مرحله هشدار رسیده است با این حال وزیر بهداشت مدعی شده که ایران در زمستان آماده صادرات واکسن به کشورهایی است که از همین حالا با ایران وارد مذاکره شده‌اند. او همچنین وعده داده که تا پایان تیرماه ۱۵ میلیون نفر واکسینه خواهند شد.