واکسن کرونا در استان فارس هم تمام شد 

برخی مراکز درمانی در تهران نیز از پایان یافتن واکسن‌های کرونا خبر دادند 

طبق برنامه، واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال، باید در هفته دوم خرداد آغاز شود - خبرگزاری فارس

پس از استان خوزستان، آخرین ذخایر واکسن کرونا در استان فارس نیز تمام شد. در برخی شهرهای دیگر همچون تهران هم از تزریق دوز دوم واکسن افراد بالای ۷۵ سال خبری نیست اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اخبار مربوط به پایان یافتن ذخایر واکسن کرونا را تکذیب کرد و گفت که «تزریق واکسن کرونا در کشور متوقف نشده و تا رسیدن محموله جدید، واکسینه شدن گروه‌‌‌های سنی پرخطر ادامه می‌یابد.» این در حالی است که گزارش‌های امروز دوشنبه ۱۷ خرداد حکایت از آن دارد که بسیاری از افراد بالای ۷۵ سال پس از مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا با در بسته مواجه شدند. همایون سامه‌یح نجف‌آبادی نماینده مجلس به ایسنا گفته که این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

به گزارش ایرنا روز یکشنبه ۱۶ خرداد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که به دلیل اتمام محموله‌های دریافتی واکسن، تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کروناویروس در شیراز و دیگر شهرستان‌های استان فارس انجام نمی‌شود. هفته گذشته ۱۱ خرداد نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اعلام کرده بود: «واکسیناسیون علیه کرونا به دلیل تمام شدن موجودی واکسن در خوزستان متوقف شد.» 

توقف واکسیناسیون در استان‌ها و شهرهای مختلف در حالی اتفاق می‌افتد که نگرانی‌ها از شیوع پیک پنجم کرونا با ویروس‌ جهش‌یافته آفریقایی و هندی افزایش یافته است. 
با وجود اینکه کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و عاطفه عابدینی مشکل وزارت بهداشت را در تامین واکسن تایید کرده‌اند و بسیاری از سالمندان، برای تزریق دوز دوم واکسن دچار مشکل شده‌اند، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا توقف واکسیناسیون را تکذیب کرد و گفت: «جای نگرانی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توقف دوز دوم واکسن سالمندان در حالی اتفاق افتاده که طبق برنامه قرار بود واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال در هفته دوم خرداد آغاز شود، ضمن اینکه فاصله زمانی تزریق دوز اول و دوز دوم واکسن کرونا ۲۸ روز اعلام شده بود و تاخیر در تزریق دوز دوم می‌تواند خطراتی را برای سالمندان و گروه‌های پرخطر به همراه داشته باشد. 

پیشتر کیانوش جهانپور از ورود هفت میلیون دوز واکسن کرونا در خردادماه خبر داده بود اما حالا علیرضا رئیسی از تاخیر ارسال محموله ۳ میلیون دوزی واکسن خبر داده و گفته به دلیل تاخیر این محموله «تصمیم گرفتیم به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را تکمیل کنیم و این گروه سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند.» او در حالی از تکمیل واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال خبر داده که گزارش‌های متعدد رسانه‌ها و مردم حکایت از آن دارد که بسیاری از افراد بالای ۷۵ سال و برخی گروه‌های پرخطر که دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده بودند در روزهای اخیر وقتی برای تزریق دوز دوم واکسن به مراکز درمانی مراجعه کردند با در بسته روبرو شدند. 

به گزارش تجارت‌نیوز برخی از این مراکز اطلاعیه‌هایی در ورودی‌های خود نصب‌کرده‌اند که روی آن‌ها نوشته شده است: «تا اطلاع ثانوی واکسن کرونا موجود نیست و شهروندان برای دریافت واکسن مراجعه نکنند.» گزارش روزنامه ایران در روز دوشنبه ۱۷ خرداد نیز حکایت از آن دارد که برخی افراد وقتی برای تزریق دوز دوم واکسن مراجعه کردند به آن‌ها گفته شده که خبری از دوز دوم واکسن نیست. 

به گفته علیرضا رئیسی، در تیرماه حداقل سه تا پنج میلیون و در مردادماه بالای ١٠ میلیون دوز واکسن ایرانی تولید خواهند شد و هفته آینده نیز یک‌میلیون دوز واکسن ایرانی آماده تزریق هستند.  این در حالی است که پیشتر وزیر بهداشت اعلام کرده بود، تزریق واکسن کرونا اختیاری است و افراد در صورت تمایل می‌توانند واکسن‌های وارداتی را تزریق کنند اما حالا با پایان یافتن موجودی واکسن‌های خارجی و تلاش وزارت بهداشت برای صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت حکایت از این دارد که گویی شهروندان ایران گزینه دیگری جز تزریق واکسن ایرانی ندارند. 

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، دو واکسن کرونای انستیتو پاستور و واکسن برکت (ستاد اجرايي فرمان امام)، آماده تولید انبوه در کشور هستند اما هیچکدام از سوی سازمان بهداشت جهانی تایید نشده‌اند.

تاکنون بیش از ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دوز واکسن ضد کووید-۱۹ در سراسر جهان تزریق شده است. در ایران نیز بنابر آخرین آماری که وزارت بهداشت، اعلام کرده تاکنون ۴ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۷۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۴ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۵۷۹ دوز رسیده است.