بزرگترین بیمارستان شمال سوریه در حمله خمپاره‌‌ای تخریب شد

آنکارا این حملات را محکوم کرد و «یگان‌های مدافع خلق» را مسئول حملات دانست

بیمارستان شفا در عفرین مرکز هماهنگی فعالیت‌های امدادی سازمان ملل بود-OMAR HAJ KADOUR / AFP

به گفته فعالان و یک گروه نظارت بر حقوق بشر، در جریان دو حمله جداگانه به شهر عفرين در شمال سوریه بیش از ۱۳ نفر، از جمله دو امدادگر پزشکی، کشته شدند. شهر عفرين تحت کنترل گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ترکیه است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دفاعی غیرنظامی، نوشت که هدف اولین حمله یک منطقه مسکونی بود و اندکی بعد یک بیمارستان هدف قرار گرفت.

در تصاویر ویدیویی که از بیمارستان الشفا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، مجروحان در میان ساختمان تخریب‌شده به‌چشم می‌خورند. این بیمارستان یکی از بزرگترین مراکز درمانی در شمال سوریه بود و در سازوکار امدادرسانی سازمان‌ ملل متحد نقش هماهنگ‌کننده برعهده داشت.

گزارش‌ها حاکی است که حملات از مناطقی انجام شده است که سربازان دولت سوریه و نیروهای تحت هدایت کردها به آنجا اعزام شده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که چه گروهی مسئول انجام حملات است.

فرماندار استان هاتای در ترکیه که در جوار مرز عفرین قرار دارد، و نیز وزیر دفاع ترکیه، گفته‌اند که بر اثر آن حملات ۱۳ غیرنظامی کشته و ۲۷ نفر مجروح شده‌اند. دفتر فرماندار هاتای انگشت اتهام را به سوی گروه‌های کرد سوریه نشانه رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنکارا این حملات را محکوم کرده است و «یگان‌های مدافع خلق» را مسئول حملات دانسته است. «یگان‌های مدافع خلق» ستون نیروهای دمکراتیک سوریه است که تحت حمایت آمریکا فعالیت می‌کند.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را گروهی «تروریستی» و مرتبط با حزب کارگران کردستان آن کشور، پ‌ک‌ک، معرفی می‌کند. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پ‌ک‌ک را در «گروه‌های تروریستی»‌ طبقه‌بندی کرده‌اند.

گروه نظارت بر وضعیت حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، شمار کشته‌شدگان دو حمله روز یکشنبه را ۱۸ نفر اعلام کرده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «چندین منطقه شهر خمپاره‌باران شد و بیمارستان هدف قرار گرفت.»

او همچنین گفت که خمپاره‌ها از استان شمالی حلب و نزدیک جاهای تحت حمایت کردها شلیک شدند که «گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار جمهوری اسلامی ایران و رژیم سوریه به آنجا اعزام شده‌اند.»

جامعه پزشکی سوریه‌ای-آمریکایی، گروه امدادی که در مناطق تحت کنترل نیروهای اپوزیسیون به مراکز بهداشتی و درمانی یاری می‌رساند، تایید کرد که دو موشک به بیمارستان الشفا اصابت کرد.

دو نفر از کشته‌شدگان کارمند بیمارستان، و دو نفر دیگر راننده آمبولانس بودند.

در سال ۲۰۱۸ عفرين با عملیات نظامی ترکیه از نیروهای «یگان‌های مدافع خلق» خالی شد. آنکارا اکنون در آن منطقه حضور نظامی سنگینی دارد و هزاران سرباز را به آنجا اعزام کرده است.