از کندی تا ترامپ: ملاقات‌‌های جنجالی بین رؤسای جمهور آمریکا و ملکه بریتانیا

ملکه تقریباً با تمام رؤسای جمهوری ایالات متحده که در زمان آغاز سلطنت او بر سر کار آمده‌اند، ملاقات کرده است

دونالد ترامپ در دیدار ماه اوت ۲۰۱۸ خود در برابر ملکه تشریفات سلطنتی را زیر پا گذاشت- Brendan Smialowski / AFP

در دیدار جو بایدن در نشست جی ۷ با ملکه الیزابت دوم، او جدیدترین رئیس جمهوری ایالات متحده خواهد بود که شخص اول خاندان سلطنتی بریتانیا ملاقات کرده است.

در واقع، ملکه تقریباً با تمام رؤسای جمهوری ایالات متحده که در زمان آغاز سلطنت او بر سر کار آمده‌اند، ملاقات کرده است، و در تاریخ ۱۳ ژوئن در جریان سفر آقای بایدن، با او نیز دیدار خواهد کرد.

این دیدار پس از دیدار او با دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ (یکی از دو دیدار آن‌ها) انجام می‌گیرد که مایه آبروریزی، و به یاد‌ماندنی‌ترین دیدار بین ملکه بریتانیا و رئیس جمهوری ایالات متحده در طول ۷۰ سال گذشته بود.

دونالد ترامپ

برای ناظران تعجب‌آور نبود که رئیس جمهوری‌ای که به نادیده گرفتن پروتکل‌های تشریفاتی در داخل و خارج از کشور شهرت داشت، در دیدار ماه اوت ۲۰۱۸ خود در برابر ملکه تشریفات سلطنتی را زیر پا بگذارد.

آقای ترامپ برای حضور در قلعه ویندزور،  ملاقاتش را با ترزا می، نخست وزیر وقت بریتانیا، ترک کرد، و با ایستادن در مقابل ملکه، مانع از عبور او شد.

در فیلم‌هایی که در سراسر جهان مشاهده و پربازدید شد، آن سد معبر ملکه‌ را (که در آن زمان ۹۱ سال داشت) مجبور کرد راهش را از طریق دور زدن رئیس جمهوری ۱۸۸ سانتی‌متری باز کند.

پیش از آن، او و همسرش ملانیا ترامپ از ادای احترامی که به حکم سنت در مقابل ملکه باید انجام می‌دادند، امتناع ورزیدند.

باراک اوباما

میشل اوباما با در آغوش گرفتن ملکه در اولین سفر رسمی خود به بریتانیا در سال ۲۰۰۹، جهان را شگفت‌زده کرد.

بانوی اول سابق خوش‌شانس بود که ملکه در حرکتی که «برخوردی خارق‌العاده» توصیف شد، لطف خانم اوباما را پاسخ داد و او را در آغوش گرفت.

ادعا شد که در آن ملاقات، آن دو درباره کفش‌های یکدیگر صحبت کردند. چنان که خانم اوباما در کتاب خاطرات اخیرا منتشر شده‌اش با عنوان «شدن» (Becoming) نوشته است، آن روز هر دو از کفش‌های خود شکایت داشتند. 

جان اف کندی

طبق گزارش سفر جان اف کندی به بریتانیا در سال ۱۹۶۱، ملکه نسبت به ژاکلین کندی دل‌چرکین بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

كیتی كلی، نویسنده كتاب «خاندان سلطنت» (The Royals)، نوشته است كه «حس دل‌چرکینی» ملكه نسبت به بانوی اول سابق و پای ثابت مهمانی‌های اعیانی، «واقعی» بود.

چنان که اخیراً در سریال «تاج» (The Crown) در نتفلیکس به نمایش درآمد، ملکه جوان احساس می‌کرد که خانم کندی در جلب توجه از او پیش گرفته و وجهه او را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اگرچه هیچ گزارش رسمی‌ای در دست نیست، اما همچنین ادعا شده است که خانم کندی هم پس از آن دیدار پشت سر ملکه چندان به نیکی سخن نگفت.

چنان که واشنگتن پست گزارش داده است، ملکه با دعوت ژاکلین کندی، بانوی اول سابق، از شوهرخواهر دوبار طلاق‌‌گرفته‌اش (یک شاهزاده لهستانی) به صرف شام در کاخ باکینگهام، مخالف بود.

جرالد فورد

در ژوئیه ۱۹۷۶، ملکه و شوهر فقیدش شاهزاده فیلیپ، برای ضیافت شامی به مناسبت دویست‌مین سالگرد انقلاب آمریکا علیه سلطه بریتانیا در سال ۱۷۷۶، به کاخ سفید دعوت شدند.

چنان که در کتابخانه ریاست جمهوری فورد ثبت شده است، در آن دیدار، جدا شدن آمریکای شمالی از امپراتوری بریتانیا مشکل‌ساز نبود، بلکه نقض پروتکل از سوی جرالد فورد بود که ملکه را به جای «حضرت ایشان» (Her Majesty)، «جناب‌عالی» (Your Majesty) خطاب کرد.

حادثه دیگر، دویدن جک، پسر فورد، با شلوار جین و تی‌شرت به محل دیدار بود.

ملکه، در اشاره‌‌ای آشکار به پسر بزرگش، چارلز، به بتی فورد، بانوی اول سابق،  گفت: «نگران نباش، بتی! من هم یکی از آن‌ها را در خانه دارم.»

جیمی کارتر

یک سال بعد، در سال ۱۹۷۷، پادشاه بریتانیا از جیمی کارتر تازه سوگند یادکرده که برای اجلاس ناتو به انگلستان رفته بود، دعوت کرد تا در کاخ باکینگهام بماند.

چنان که معروف است، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در اقدامی که نقض پروتکل سلطنتی بود، لب ملکه مادر را بوسید.

بنا بر گزارش‌ها، ملکه مادر اظهار داشت: «من به سرعت یک قدم عقب برداشتم، اما نه به اندازه کافی.»

© The Independent

بیشتر از جهان