سخنرانی ملکه در پارلمان: رسوم باستانی و دوران کرونا

امسال از صف کشیدن نیروهای نظامی در خیابان و حضور گارد احترام در بیرون بنای پارلمان خبری نبود

ملکه الیزابت پنج سال است که تاج ۲.۵ کیلوگرمی سلطنتی را به سر نمی گذارد - RICHARD POHLE / POOL / AFP

ملکه بریتانیا هر سال به صورت سنتی در مراسم گشایش پارلمان -در کاخ وستمینستر در مرکز لندن- سخنرانی می‌کند.

این سخنرانی با رسوم باستانی خاصی در آمیخته است که امسال به خاطر محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، با شکوه و جلال همیشگی برگزار نشد.

روز سه‌شنبه، اولین سخنرانی ملکه الیزابت در بریتانیا پس از درگذشت همسرش شاهزاده فیلیپ بود.

ملکه در سخنرانی خود، برنامه‌های قانون‌گذاری دولت را برای سال پیش را شرح داد.

صاحبان تاج و تخت بریتانیا قرن‌هاست که مقامی تشریفاتی دارند و در امور اجرایی کشور دخالت نمی کنند. اما برخی از رسوم روز گشایش پارلمان مربوط به روزگاری‌اند که رابطه میان دربار و پارلمان به اندازه امروز دوستانه نبود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این رسوم این است که وقتی حکمران از کاخ باکینگهام به سوی پارلمان حرکت می‌کند، یکی از نمایندگان در کاخ «گروگان» گرفته می‌شود تا زمانی که حکمران به سلامت به کاخ برگردد. امسال مارکوس جونز، نماینده حزب محافظه‌کار، برای ایفای این نقش انتخاب شد.

سنت دیگری که ریشه در جدال دربار و پارلمان در تاریخ انگلستان دارد و هنوز اجرا می‌شود، این است که سرراهنمای مجلس لردها وقتی می‌آید که نمایندگان را احضار کند، در را به رویش می‌بندند و او باید سه بار باید با چوبدست آهنی سیاه رنگش به در بکوبد تا بگذارند داخل شود.

این سنت به زمان جنگ داخلی انگلستان در میانه قرن هفدهم بین سلطنت‌طلبان و هواداران نظام پارلمانی باز می‌گردد، و نشان دهنده اعلام استقلال مجلس عوام از دربار سلطنتی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۶۰۵ میلادی، حدود پنجاه سال پیش از جنگ داخلی انگلستان، مردی به نام گای فوکز و همدستانش می‌خواستند بنای پارلمان را منفجر کنند، و برای این کار بشکه‌های باروت به زیرزمین کاخ پارلمان برده بودند.

هنوز که هنوز است، به رسم آن زمان، محافظ شخصی ملکه هر سال سرداب‌های بنای پارلمان را جست‌وجو می‌کند. این البته رسمی آیینی است و به اقدام‌های امروزی ضدتروریسم ربطی ندارد.

حکمران پس از ورود به مجلس لردها، بر تخت جواهر‌نشانی با تاق مطلا می‌نشیند. تخت دیگری هم برای همسر فرمانروا در نظر گرفته شده است که امسال، در پی درگذشت شاهزاده فیلیپ شوهر ملکه، خالی ماند.

تاج سنگین سلطنتی معمولا روی بالشی مخملی به حکمران تقدیم می‌شود، اما در مراسم امسال که ملکه همراه ولیعهدش شاهزاده چارلز به پارلمان رفت، این تاج را به سر نگذاشت.

آخرین باری که ملکه الیزابت این تاج سنگین را به سر گذاشت پنج سال پیش بود. تاج سلطنتی به سه هزار قطعه جواهر مزیّن است و حدود دو و نیم کیلوگرم وزن دارد.

امسال مراسم سخنرانی ملکه در پارلمان به دلیل محدودیت‌های دوران کرونا، برخی از سنت‌های دیگر را با خود نداشت. از جمله، شمار سیاستمداران حاضر بسیار کمتر از معمول بود و هیچ دیپلمات یا مهمانی از بیرون پارلمان هم دعوت نشده بود.

امسال از صف کشیدن نیروهای نظامی در خیابان و حضور گارد افتخار در بیرون بنای پارلمان هم خبری نبود.

بیشتر از جهان