سیمان گران شد

افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن است

در اواخر فروردین تقاضای افزایش ۶۰ درصدی سیمان اعلام شد که تنها با ۴۰ درصد آن موافقت شده است - عکس از اقتصاد نیوز

دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان گفت یک پاکت سیمان ۵۰ کیلویی در کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده با قیمت ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود که پس از اضافه شدن کرایه حمل و نقل، قیمت نهایی برای مصرف‌کننده در حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان تمام می‌شود.

عبدالرضا شیخان در گفتگو با تجارت نیوز اظهار داشت در اواخر فروردین تقاضای افزایش ۶۰ درصدی سیمان اعلام شد که تنها با ۴۰ درصد آن موافقت شده است.

پیش‌تر و در همین رابطه، وزیر صنعت، معدن و تجارت دلیل افزایش قیمت سیمان را ناشی از افزایش قیمت انرژی دانست و گفت که ۲.۵ برابر شدن قیمت گاز و چهار تا پنج برابر شدن قیمت برق برای صنایع انرژی‌بر در کنار رشد ۶۶ درصدی هزینه‌های حمل و نقل، افزایش ۱۶۵ درصدی قیمت آجر نسوز مورد استفاده در صنایع سیمان، رشد ۲۴۲ درصدی قیمت قطعات و ملزومات صنایع سیمان و همچنین افزایش ۲۸۰ درصدی قیمت کیسه سیمان از عوامل افزایش قیمت سیمان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه مسکن معتقدند که به جز تأثیر تورم، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و از جمله سیمان، بر افزایش قیمت مسکن مؤثر بوده است.

در همین رابطه، دبیر کانون انبوه‌سازان اظهار داشت کارگاه‌های ساختمانی نیاز مبرم به سیمان دارند اما اولویت بعضی مسئولان صادرات سیمان به کشورهای دیگر است.

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد قیمت هر متر مربع گران‌ترین آپارتمان معامله شده در تهران در پاییز گذشته ۱۵۸ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان بوده است. پنج و نیم برابر متوسط قیمت در تهران که حدود ۲۹ میلیون تومان برای هر متر مربع برآورد می‌شود. در گزارش مرکز آمار قیمت هر متر مربع ارزان‌ترین آپارتمان معامله شده در تهران، چهار میلیون تومان اعلام شده است.

علاوه بر محل جغرافیایی، امکانات و مصالح استفاده شده در ساخت واحد‌های مسکونی، منطقه و محله مهم‌ترین نقش را در تعیین قیمت هر متر واحد مسکونی ایفا می‌کند.

بیشتر از اقتصاد