قیمت مسکن در تهران گران‌تر شد

متوسط قیمت مسکن از مردادماه ۹۲ تا اردیبهشت ماه امسال ۳۴۳٫۵۵ درصد افزایش یافته بود

افزایش ده درصدی قیمت مسکن طی یک ماهه گذشته در تهران در حالی است که بورس با افت هشت درصدی مواجه بوده است- BEHROUZ MEHRI / AFP

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران طی یک‌ماه گذشته به ۲۳ میلیون تومان رسیده است. افزایش ده درصدی قیمت مسکن مردادماه در تهران در حالی از سوی بانک مرکزی اعلام شد که وزارت راه، مسکن و شهرسازی پیشتر از انتشار قیمت مسکن در مرداد ماه امتناع کرده بود. وزیر مسکن پیش از این گزارش، دستور به‌عدم انتشار آمار حوزه مسکن داد و به مردم توصیه کرد «فعلا خانه نخرند».

در گزارش اخیر بانک مرکزی هم افت ۳۵ درصدی معاملات نسبت به ماه قبل نشان داده شده است. براساس همین گزارش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در مردادماه سال ۱۳۹۹، به ۹.۱ هزار واحد مسکونی رسیده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب ۳۵.۴ درصد کاهش و ۱۷۵.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در گزارش قیمت مسکن مربوط به مرداد ۹۹ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۲۳۱.۱ میلیون ریال معادل ۲۳ میلیون و صد هزار تومان بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل آن به ترتیب معادل ۱۰.۵ و ۷۷.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش ده درصدی قیمت مسکن طی یک ماهه گذشته در تهران در حالی است که بورس با افت هشت درصدی مواجه بوده است. در قیاس با آن طلا هشت درصد رشد داشته و دلار رشد ۶.۲ درصدی را شاهد بوده است.

اما اختلاف نظر در خصوص اعلام کردن یا نکردن آمار مربوط به معادلات مسکن در ایران، نشان از ناهماهنگی بین ارگان‌ها و مقام‌های تصمیم‌گیرنده در این حوزه دارد.

براساس توافق درونی بین بدنه دولت، از اردیبهشت ماه ۹۹ درج قیمت در آگهی‌های فروش ملک و خودرو ممنوع شد و همچنان سایت‌ها اجازه درج آگهی قیمت ملک و خودرو ندارند. مقام‌های رسمی در ایران درج قیمت‌ها را به دامن زدن اضطراب پیش آمده بین مردم نسبت به گرانی‌ها و بحران‌های اقتصادی، به ویژه در دوران شیوع کرونا مرتبط دانستند.

یکی از عمده مخالفان اعلام قیمت مسکن در ایران وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود که دلیل آن را ایجاد تنش بیشتر در بازار و نمونه‌برداری سایر شهرهای ایران از پایتخت عنوان کرده بود. توصیه دیگر محمداسلامی وزیر مسکن، نخریدن خانه توسط مردم بود. آقای اسلامی، برای سومین بار متوالی در یک سال اخیر به متقاضیان خرید مسکن توصیه کرد خانه نخرند. او به حباب بودن قیمت‌ها اشاره کرد و به گفته برخی همین توصیه‌ها به افت خرید در مرداد ماه منجر شده است.

هرچند گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در مرداد ماه سال ۱۳۹۹، براساس آمار خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است ولی اهمیت این واقعیت که سرمایه‌گذاری در مسکن همچنان در ایران به عنوان کشوری که تحریم‌های سخت را پشت سر می‌گذارد و زیر سایه تهدیدهای نظامی به سختی نفس می‌کشد قابل بررسی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش قیمت مسکن در تهران در حالی است که در خرداد ماه مرکز پژوهش‌های مجلس، خط فقر خانوارهای چهار نفره در شهر تهران را چهار و نیم میلیون تومان گزارش کرد.

در گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان شده بود طی دو سال اخیر خط فقر تهرانی‌ها، از ۲٫۵ میلیون تومان به ۴٫۵ میلیون تومان رسیده است؛ این یعنی خط فقر در تهران ۸۰ درصد افزایش داشته است.

بالا رفتن پرشتاب قیمت مسکن در تهران از نگاه برخی کارشناسان این حوزه از معاملات صوری بین دلالان در این حوزه نشات گرفته است و به دلیل قیمت‌سازی سلیقه‌ای در این حوزه در مناطق مختلف تهران است. گفته می‌شود در مرداد ماه میزان معاملات مسکن نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۱۷۵ درصد افزایش داشته است. در حالی که در همین دوره بحران‌های اقتصادی بسیاری از جمله افزایش اجاره بهاء، افزایش نرخ کالاهای اساسی و اقلام خوراکی در ایران و در پایتخت همواره در گزارش‌های مختلفی منتشر شده است. مرکز آمار ایران به تازگی از تورم حدود ده درصدی در حوزه کالاهای بادوام شامل لوازم خانگی و خودرو خبر داد.

آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید متوسط قیمت مسکن طی مرداد ۱۳۹۲ حدود ۳٫۸ میلیون تومان بوده که با رشد حدود ۴٫۵ برابری در اردیبهشت سال ۹۹ به ۱۷ میلیون و ۶ هزار تومان افزایش یافته است. متوسط قیمت مسکن از مردادماه ۹۲ تا اردیبهشت ماه امسال ۳۴۳٫۵۵ درصد افزایش یافته بود. باید دید اعلام قیمت مسکن توسط بانک مرکزی چه تاثیری بر افزایش دوباره قیمت‌ها در پائیز خواهد داشت.

بیشتر از