واکنش وزیر آموزش و پرورش یک‌ماه پس از ضرب و شتم دانش‌آموزان: «اشتباهی بود که رفع شد» 

برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با دانش‌آموزان معترض انتقادات بسیاری را برانگیخت

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش - ایرنا

یک ماه پس از برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با دانش‌آموزان معترض پایه نهم و دوازدهم که خواهان برگزاری امتحانات به شیوه مجازی بودند، وزیر آموزش‌وپرورش گفت:«به مدیران گفتم برای دانش‌آموزان سوال پیش آمده باید پاسخ دهید که این کار هم انجام شده است. در یک الی دو مورد اشتباهی از سوی برخی عوامل انتظامی و دخالتشان صورت گرفته بود که آن هم رفع شد.»

به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی، روز چهارشنبه ۱۹ خرداد، در حالی مدعی «یک الی دو مورد اشتباه» از سوی عوامل نیروی انتظامی شده است که بیشتر گزارش‌ها و ویدیو‌های منتشر شده در شهرهایی مثل تهران، یزد، قزوین، زنجان، خراسان شمالی، و سقز، حکایت از آن دارد که نیروی انتظامی با دانش‌آموزان با خشونت برخورد کرده و برخی از آن‌ها را دستگیر کرده است.

ضرب و شتم دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم که خواسته آن‌ها برگزاری امتحانات به شیوه مجازی بود، واکنش‌های متعددی در پی داشت. کانون صنفی فرهنگیان یزد در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرده بود، نوشت: «متاسفانه علی‌رغم غیرقانونی بودن ورود نیروهای نظامی با لباس رسمی به اماکن فرهنگی، دانش‌آموزان معترض در محوطه آموزش و پرورش با برخوردهای خشونت‌بار پلیس مواجه گردیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان نیز در اطلاعیه‌ای «برخوردهای قهرآمیز» نیروهای انتظامی با دانش‌آموزان معترض و «به خطر انداختن سلامت و جان آن‌ها» را «نقض آشکار حقوق کودک» دانست و تاکید کرد: «مسئولیت حمایت و صیانت از حقوق دانش‌آموزان بیش از هر نهاد دیگری بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش است.»

وزیر آموزش و پرورش در فروردین‌ماه اعلام کرد که درخواست برگزاری امتحانات دو پایه نهم و دوازدهم برای ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده است. این خبر نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان را به دنبال داشت و اعتراض‌ها از فضای مجازی آغاز شد. آنان با هشتگ‌هایی مانند «نه به امتحانات حضوری» نگرانی‌ خود را از گسترش بیماری اعلام کردند، اما بی‌توجهی وزارت آموزش و پرورش به خواسته‌های آن‌ها و اصرار به برگزاری امتحانات حضوری، کار را به تجمعات اعتراضی در مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش در شهرهایی مثل تهران، کرج، تبریز، شهرکرد، بروجرد، خرم‌آباد، شیراز، قزوین، زنجان، سمنان، اهواز، یزد، بیرجند، اردبیل، فولادشهر، دزفول، ایذه و مسجد سلیمان کشاند، و نیروی انتظامی نیز در برخی از آن شهرها دانش‌آموزان معترض را مورد ضرب و شتم قرار داد و دستگیر کرد. 

برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در دوران همه‌گیری کرونا انتقادات بسیاری را برانگیخت. یکی از آن‌ برنامه‌ها، طرح شبکه شاد بود که بر اساس اعلام انجمن حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی نابرابر بسیاری از خانواده‌ها طراحی شد و با بی‌توجهی به دانش‌آموزانی که به گوشی، تبلت، یا لینترنت دسترسی نداشتند، موجب محروم ماندن پنج میلیون دانش‌آموز از تحصیل شد.

حال وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که آن وزارتخانه قصد دارد با واکسینه کردن معلمان، سال تحصیلی جدید را حضوری برگزار کند.