پنج ورزشکار ایرانی با تیم پناهندگان به المپیک می‌روند

نبود حمایت و وجود محدودیت از مهم‌ترین دلایل پناهندگی ورزشکاران ایرانی است

کیمیا علیزاده، نخستین زن ایرانی است که در بازی‌های المپیک، مدال کسب کرده است - Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

پنج ورزشکار تیم ۲۹ نفری پناهندگان المپیک توکیو، ایرانی‌اند. کیمیا علیزاده، سعید فضل‌الله، جواد محجوب، دینا پوریونس و هامون درفشی‌پور، ورزشکاران ایرانی، در تیم پناهندگان المپیک حضور دارند. دیگر اعضای تیم پناهندگان المپیک ورزشکارانی از کشورهای سوریه، کنگو، سودان جنوبی، سودان، ونزوئلا، افغانستان، اریتره، کامرون و عراق‌اند.

به گزارش ایسنا، ۲۹ ورزشکار تیم پناهندگان المپیک از میان ۵۵ ورزشکاری که بورسیه «آی‌اوسی» هستند، انتخاب شدند که ۹ نفر از آن‌ها از سوریه‌اند و پس از آن ایران با پنج ورزشکار پناهنده بیشترین تعداد اعضای تیم پناهندگان را به خود اختصاص داده است. در ردیف سوم نیز سودان جنوبی با چهار ورزشکار قرار دارد.

در این مسابقات کیمیا علیزاده در رشته تکواندو و سعید فضل‌الله در رشته کایاک یک نفره از آلمان به توکیو می‌روند. هامون درفشی‌پور در رشته کاراته و جواد محجوب در جودو از کانادا در مسابقات شرکت دارند و دینا پوریونس نیز در رشته تکواندو از هلند عازم ژاپن می‌شود.

اعضای تیم پناهندگان در ۱۲ رشته ورزشی دوومیدانی، بدمینتون، بوکس، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، جودو، کاراته، تکواندو، تیراندازی، شنا، وزنه‌برداری و کشتی در رقابت‌های المپیک توکیو حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم‌گیری درباره حضور تیم پناهندگان المپیک توکیو در نخستین روز از نشست سه‌روزه هیئت اجرایی المپیک گرفته شد. قرار است در مراسم افتتاحیه المپیک توکیو، تیم پناهندگان با پرچم المپیک پس از یونان حرکت کند. در برنامه‌های اهدای مدال نمایندگان تیم پناهندگان نیز پرچم و سرود المپیک برافراشته و پخش می‌شود. همچنین تیم پناهندگان همچون دیگر تیم‌ها در دهکده المپیک اقامت خواهند داشت.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، حضور تیم پناهندگان در المپیک توکیو را پیام‌آور همبستگی، امید و مقاومت دانست و خطاب به آن‌ها گفت: «ما بی‌صبرانه منتظریم تا شما را در المپیک توکیو ببینیم.» توماس باخ قول داده است که کمیته بین‌المللی المپیک، حتی پس از بازی‌های توکیو نیز به حمایت از ورزشکاران پناهنده ادامه دهد.
سابقه تشکیل تیم پناهندگان به سال ۲۰۱۵ میلادی بازمی‌گردد؛ وقتی‌ که توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر سال ۲۰۱۵ با یادآوری بحران‌های جهانی که باعث آواره شدن میلیون‌ها نفر در جهان شده است، از ایجاد تیم پناهندگان خبر داد.

۱۰ ماه پس از این خبر، در المپیک ۲۰۱۶ میلادی ۱۰ ورزشکار از کشورهای اتیوپی، سودان جنوبی، سوریه و جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان نخستین تیم پناهندگان در رقابت‌های المپیک ریو دو ژانیرو در برزیل حضور یافتند.

کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۲۰۱۸ نیز تصمیم گرفت دومین تیم پناهندگان را برای رقابت‌های توکیو تشکیل دهد. این کار با همکاری کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان انجام شد و در نهایت ۲۹ ورزشکار برای حضور در رقابت‌ها انتخاب شدند که پنج نفر از آن‌ها ایرانی‌اند.

در سال‌های اخیر تعدادی از ورزشکاران ایرانی، پس از حضور در رقابت‌های خارج از ایران از بازگشت به کشور خودداری کردند. ایجاد محدودیت و ممنوعیت برای ورزشکاران ایرانی در رقابت‌ها و نبود حمایت، از مهم‌ترین دلایل پناهندگی ورزشکاران ایرانی است. کیمیا علیزاده، تکواندوکار ایرانی که در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ مدال برنز گرفت، پس از خروج، با اعلام خبر پناهندگی‌ خود در صفحه شخصی‌اش نوشت: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب شده در ایرانم که سال‌ها است هر طور خواستند بازی‌ام دادند.»

او که نخستین زن ایرانی است که در بازی‌های المپیک، مدال کسب کرده است، در مهرماه سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از صد زن الهام‌بخش و تاثیرگذار بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد.

بیشتر از ورزش