آیا المپیک توکیو در سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد؟

تاخیر این بازی‌ها چیزی حدود ۲.۸ میلیارد دلار هزینه داشته است

بازی‌های المپیک از تابستان گذشته به دلیل تاثیرات بیماری کرونا به تعویق افتادند - Behrouz MEHRI / AFP

در کمتر از ۲۰۰ روز مانده به زمان برنامه‌ریزی شده برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ هنوز درباره برگزاری بزرگ‌ترین مراسم ورزشی دنیا، عدم قطعیت حاکم است. 

این بازی‌ها که از تابستان گذشته به دلیل تاثیرات بیماری عالم‌گیر کرونا به تعویق افتادند، قرار است از ۲۳ ژوئیه تا ۸ اوت سال جاری میلادی در توکیو، پایتخت ژاپن برگزار شوند. 

اما تلاش برای برگزاری بازی‌های المپیک در این تابستان هم ممکن است ممکن نباشد چرا که یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن در این هفته گفت به سبب شیوع سریع و نگران‌کننده موارد ابتلا به کووید-۱۹، در توکیو و مناطق پیرامون وضعیت اضطراری برقرار خواهد شد. 

انتظار می‌رود تاخیر این بازی‌ها چیزی حدود ۲.۸ میلیارد دلار هزینه داشته باشد که یک میلیارد آن صرف برقراری تمهیدات مقابله با ویروس کرونا حین بازی‌های المپیک خواهد شد. بخشی از این پول هم تاکنون هزینه شده است و مقامات وعده داده‌اند در اوایل سال جاری میلادی برنامه‌های خود را برای پذیرایی ایمن از ۱۵ هزار ورزشکار المپیک و پاراالمپیک و همچنین صدها هزار نفر از هواداران ورزشی و صدها نفر از اصحاب رسانه و مقامات دولتی علنی سازند. 

به همین دلیل، دست‌اندرکاران المپیک توکیو، کمیته بین‌المللی المپیک و دولت ژاپن زمان زیادی ندارند که تصمیم بگیرند آیا این بازی‌ها در سال جاری برگزار خواهند شد یا خیر، کما این که در هفته جاری شاهد لغو مراسم سنتی دوی مشعل المپیک بودیم. 

در ادامه هر آن چه باید بدانید را از نظر می‌گذرانیم. 

بازی‌های المپیک چه زمانی قرار است برگزار شود؟ 

بازی‌های المپیک توکیو که در اصل قرار بود تابستان گذشته برگزار شود، قرار است از ۲۳ ژوئیه آغاز شده و تا ۸ اوت ادامه یابد. 

بازی‌های پاراالمپیک نیز برای بعد از آن برنامه‌ریزی شده‌اند که از ۲۴ اوت آغاز شوند و تا ۵ سپتامبر ادامه یابند. 

آیا ممکن است بازی‌ها دوباره به تعویق بیفتد؟ 

کمیته بین‌المللی المپیک و دست‌اندرکاران محلی گفته‌اند بازی‌ها دوباره به تعویق نخواهند افتاد. به جای آن، اگر نتوان در تابستان امسال این بازی‌ها را برگزار کرد، المپیک این دوره به کلی لغو خواهد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظرسنجی ماه گذشته شبکه ان‌اچ‌کی ژاپن نشان داد ۶۳ درصد از ۱۲۰۰ شهروند ژاپنی شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند این بازی‌ها باید دوباره به تعویق بیفتد یا لغو شوند. 

آیا به هواداران اجازه حضور در ورزشگاه داده خواهد شد؟ 

یوشیرو موری، رئیس کمیته دست‌اندرکار المپیک و نخست وزیر سابق کشور گفت تصمیم درباره این که هواداران محلی و یا هواداران خارج از کشور اجازه حضور را در ورزشگاه داشته باشند یا خیر، تا ماه مه گرفته خواهد شد. 

او به روزنامه ورزشی نیکان گفت: «در زمانی از ماه مارس تا مه این تصمیم گرفته خواهد شد. زمان نهایی برای اتخاذ این تصمیم ماه مه خواهد بود ولی ممکن است زودتر هم اتخاذ شود.» 

ویروس کرونا تا چه اندازه توکیو را تحت تاثیر قرار داده است؟ 

یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن به دلیل شیوع سریع و نگران‌کننده موارد ابتلا به کووید-۱۹، این هفته در توکیو و مناطق پیرامون وضعیت اضطراری اعلام کرد که قرار است تا ماه فوریه ادامه یابد. 

توکیو روز پنجشنبه ۲۴۴۷ مورد ابتلای جدید ثبت کرد که افزایشی ۸۵۰ نفری، یعنی بیش از ۵۰ درصد، نسبت به روز گذشته بود. چند ماه قبل توکیو هر روز فقط ابتلای چند صد نفر را در هر روز ثبت می‌کرد. 

آیا مراسم دوی مشغل برگزار خواهد شد؟ 

روز پنجشنبه اعلام شد ژاپن مراسم عمومی دوی مشعل المپیک و پاراالمپیک را لغو می‌کند. دوی مشعل المپیک قرار بود از ۲۵ مارس آغاز شود. 

این تاخیر چقدر هزینه برمی‌دارد؟ 

بودجه رسمی برای المپیک توکیو در ماه گذشته به ۱۵.۴ میلیارد دلار افزایش یافت که حاکی از افزایشی ۲.۸ میلیارد دلاری به سبب این تاخیر است. با این حال، چندین تحقیق دولت طی سال‌های گذشته اظهار داشت که بودجه واقعی این مراسم بیش از ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود. تمام این بودجه به غیر از ۶.۷ میلیارد دلار آن بودجه دولتی است. 

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از ورزش